Annons

20d, skrivning till CF, læshastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Har ett CF 40x till min 20d.

Fotar mkt sekvenser, och ibland efteråt måste man radera lite innan en ny sekvens ska tas, och detta måste gå Snabbt!
Tycker de går segt som fan, bl.a. att få kameran att læsa in allt snabbt från bufferten, och sen går de lite segt att blæddra mellan bilderna.

Har detta enbart med CF kortet att gøra? 40x ær væl ok ændå.

Eller har det med 20d'n skrivhastighet att gøra?

Mvh
Christian

Ett Lexar 40x skriver JPG-filer med ca: 3MB/s, detta innebär att om du fyller bufferten med dina 23 bilder, så är det således runt 60MB som skall skrivas till kortet, detta tar då ca. 20 sekunder med ett 40x kort.

Med ett Sandisk Extreme III tar samma operation ca: 12 sekunder, eftersom det skriver med ca: 5MB/s.

Så det är knappast tummen ned för kameran, utan du har kanske orimliga förväntningar?

Jeppe skrev:
Med ett Sandisk Extreme III tar samma operation ca: 12 sekunder, eftersom det skriver med ca: 5MB/s.

Så det är knappast tummen ned för kameran, utan du har kanske orimliga förväntningar?

Visst är det väl så att ett Sandisk Ultra II är i princip lika snabbt som Extreme III (på en 20D)? Kamerans gräns ligger enligt tester på någonstans kring 5 MB/s (medans ett Extreme III klarar 20 MB/s och ett Ultra II 10 MB/s - teoretiskt).

Du kan alltså nästan fördubbla hastigheten genom att byta till ett Ultra II (eller det någon hundring dyrare Extreme III).

Jag kör bara i RAW och får då 6 bilder innan jag måste vänta, vilket jag tycker är helt ok (men jag plåtar sällan sekvenser och actionfoto). Behöver man mer måste man ju gå upp till de betydligt dyrare Eos 1D-modellerna.

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto