Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
20D, vad göra?
- Trådstartare Quisquam
- Start datum
Rogerber
Aktiv medlem
Quisquam skrev:
En kompis har en 20D som helt plötsligt inte vill läsa minneskortet, har testat med flera olika. Har ni några tips på vad som kan göras? Är det idé att lämna in på lagning och vad skulle det i så fall kosta? Det känns ju lite surt att bara kasta bort kameran...
Ring till en Canon verkstad och kolla pris. Det kan vara något enkelt (rengöring eller nåt) eller så får ni veta om den bara är att kassera.
Om du/ni provat med olika kort, så verkar felet sitta just i kameran. Det borde vara värt att göra i ordning huset anser jag.
Jan.E..
Avslutat medlemskap
Hej ! Tänkte på om ni kan återställa inställningarna på 20D ?
Jag har en 30D och tror att det är samma inställnings möjlighet på 20D och 30D . Ställ den på P dvs Program automatik, Sen skrolla ner till Återställ inställningar . I annat fall tycker jag
Att ni helt klart ska lämna in och få ett kostnadsförslag . Den Kameran gör bra ifrån sig tycker jag . Mvh Jan..
Jag har en 30D och tror att det är samma inställnings möjlighet på 20D och 30D . Ställ den på P dvs Program automatik, Sen skrolla ner till Återställ inställningar . I annat fall tycker jag
Att ni helt klart ska lämna in och få ett kostnadsförslag . Den Kameran gör bra ifrån sig tycker jag . Mvh Jan..
Jan.E..
Avslutat medlemskap
Hmm , ja du , reserv delar kan springa iväg i pris , sen ska ju de som utför jobbet ha sitt med .Och försäkring då ? kanske har gått ut ? men i eran hemförsäkring så kanske ni har någon allrisk Försäkring , ibland säger man drulle försäkring . För om det vore så e det ju bara att ringa upp Och förklara hur det ligger till . Typ ’’i all hast tryckte jag in kortet felvänt !!
Hur som helst så släng gärna iväg nån rad vore skoj o höra fortsättningen !! mvh Jan..
Hur som helst så släng gärna iväg nån rad vore skoj o höra fortsättningen !! mvh Jan..
jonasy
Aktiv medlem
Quisquam skrev:
Hmm, det verkar som att ett stift är sönder inuti och de säger att det skulle kosta 4-5000 att laga. Kan det stämma?
Det är naturligtvis helt barockt. Antar att det är ett stift till minneskortet?
Reservdelen kostar kanske ett par kronor och säg att det tar 1h att laga, typ á 600 + moms.
Be dem skicka ett realistiskt prisförslag.
Arne S
Aktiv medlem
Då frestas jag ju onekligen av tanken att den fotoaffären vill sälja nytt i stället för att du ska reparera. Förmodligen beror den tanken på min dåliga människosyn...det kanske är så dyrt. Men det låter mycket.
Föreslår att du ringer t.ex. Canon RCC i Mölndal för ett prisförslag. Du kan skicka prylarna direkt till dem och behöver alltså inte gå via en mellanhand som (naturligtvis) också vill ha lite betalt för sitt besvär.
Canon RCC har tfn 031-7203480
/Arne
Föreslår att du ringer t.ex. Canon RCC i Mölndal för ett prisförslag. Du kan skicka prylarna direkt till dem och behöver alltså inte gå via en mellanhand som (naturligtvis) också vill ha lite betalt för sitt besvär.
Canon RCC har tfn 031-7203480
/Arne
Quisquam
Aktiv medlem
Tack för råden! Nu är det ju inte min egen kamera det handlar om, men jag ska vidarebefordra tipsen. Jag tänkte också tanken att affären skulle vilja sälja nytt istället, men å andra sidan har jag aldrig behövt laga någon kamera än, och med den allt mer komplicerade tekniken blir det ofta billigare att köpa nytt. Hur miljövänligt DET är kan man ju fundera över...
Flash Gordon
Aktiv medlem
En slutare kostar cirka 3500 kr att reparera på en Canon. Därför låter 4-5000 kr som en klar överskattning.
Eftersom man får en bättre begagnad 20D för 3500-4000 kr bör ju en reparation ligga klart under det om det skall löna sig.
Hör med Canon RCC, de är bra att ha att göra med.
Eftersom man får en bättre begagnad 20D för 3500-4000 kr bör ju en reparation ligga klart under det om det skall löna sig.
Hör med Canon RCC, de är bra att ha att göra med.