Annons

20x30 utskrifter av bilder från olika storlekar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
Lite krånglig rubrik.

Jag har ett antal bilder som skall skrivas ut på en färglaser i ca 18x27 cm.

Nu är det så att bildkällorna är helt skilda så bildernas storlekar är alla i stort sett olika.

Hur gör jag för att skriva ut dessa i en batch till en och samma storlek på alla bilder (18x27 cm)? Jag undviker gärna att sitta och mecka med varje bild utan letar ett verktyg/funktion som löser detta åt mig?

Vad använder du för program?

Det finns bra batch funktioner både i Photoshop och i Photoshop Elements som klarar av det du vill. Sedan kan man använda ett speciellt utskriftsprogram, Qimage, som är ett program som jag gillar väldigt mycket. Där skalas bilden om och skärps för utskrift om man så önskar. Kostar inte så mycket att köpa och rekommenderas om man gör en del utskrifter själv.

Jonas

Använder PS CS2 och har tittat runt på funktionen batch men inte fått till det? Finns det någon guide nånstans då detta inte är mitt starka kort?

Det här en är one-time grej så att köpa ett program är inte direkt aktuellt....

För att vara lite mer precis vad jag vill göra.

Jag har ca 50 bilder som är på från 1490x1000 pixlar upp till 3543x2362 men vill styra utskriften på alla till just 18x27 cm oavsett bildkällans antal pixlar.

?

Enklast är att spela in ett makro där du ändrar bildstorleken till den önskade och sedan applicerar du detta makro på de andra 49 bilderna. Sök på makro i hjälpen om du är osäker, det gå nog fortare och med lättbegripligt än om jag ska försöka mig på att skriva hur man ska göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto