Annons

220 film och 70 mm film, var finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Några yrkesbutiken som YFO, Proccenter och Kameradoktorn kan möjligen ha, men risken är stor att det är beställningsvara. Då kan du lika bra beställa hos scandinavianphoto.

Jahaja, men finns det ingen annan?

Är marknaden helt död för dessa filmtyper? 220 kan jag föstå, alla kör 120 i stället, men 70mm perforerad film då. Finns det inga som använder detta stenåldersformat?

Varför detta intresse? Jo jag funderar på möjligheterna att få i mer film per omgång i Hasselbladaren än bara de 12 - om det nu är rimligt ekonomiskt och så. Tips anyone?

220 är nog lättare att få tag på. Men de vanligaste filmsorterna borde gå att beställa i alla format.

på mitt gamla jobb körde vi operforerad 35mm film i 30,5meters rullar - det är så ovanligt att vi fick frågan av Kodak varje år om hur mycket vi skulle göra av med kommande år så de kunde planera produktionen.... :)

220-film är inte mer ekonomiskt än 120-film, iallafall inte om man lämnar bort framkallningen.
Själva filmen brukar vara mer än dubbelt så dyr och vid framkallning hos tex Fuji måste man köpa 2st påsar för att få 220-film framkallad.

Fördelarna med 220 idag är att man slipper byta så ofta och att en del säger att det ska bli bättre planhållning.

Men jag har sett att en del nyare Kodak eller Fuji film inte finns i 220-format, Provia 400F tex har jag för mig.

Jag har sett auktioner på Ebay av 70 mm film brukar dyka upp med jämna mellanrum,senast för någon vecka sedan, kommer tyvärr ej ihåg säljaren

ANNONS
Götaplatsens Foto