Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

24-105/4l

Produkter
(logga in för att koppla)

emwkat

Aktiv medlem
Hej
Har en fråga ang skärpan med detta obj tycker att jag tappar ganska mycket skärpa vid bländare F4 det räcker att gå till F5 för att det ska bli bra men är det normalt att tappa en del skärpa vid F4 på ett obj i denna prisklass???

är det normalt att tappa en del skärpa vid F4 på ett obj i denna prisklass?

Det har inget med prisklassen att göra vad som är normalt eller inte. Men det är fullt normalt att skärpan inte är optimal på objektivets största bländare.

Till och med de allra dyraste fasta objektiven presterar bättre vid något eller några stegs nedbländning.

Sant att objektiv ofta tjänar på att bländas ner ett steg, men det gäller oftast inte så värst mycket för ett sådant här objektiv, dvs relativt ljussvag normalzoom. Skillnaden här om du bländar ner ett steg är högst marginell och denna glugg skall i vart fall utom de yttersta kanterna vara riktigt skarp även på f/4. Jag skulle tro att något är fel, mitt ex är kalas på full öppning, såväl på fullformat som på crop.

Har nu pratat med RCC Canon Göteborg och dom tyckte jag skulle komma och lämna in kamera och obj för en koll.
Dom hade upp till 3veckors väntetid :(
En lång tid att var utan kameran men men bara att lämna in och hoppas det blir bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto