Annons

24-120 tecknar ut hela småbildsformatet

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,

Jag har sökt men inte hittat, kanske jag nu kan få svar.

Vad ionnebär det att
"24-120mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor tecknar ut hela småbildsformatet 24x36 mm" ?

Innebär det att jag inte råkar ut för brännvidsförlängningen?

Mvh
Anders

NEj, det kan det ju inte göra! Så vidare du inte har en "fullformatera" (en kamera med en sensorstorlek på 24x36mm) Objektivet kan ju inte pårverkar kamerans sensorstorlek! Antagligen menar de att objektivet även funkar för småbildskameror och "fullformatare" utan ljusbortfall i kanterna! Det finns ju vissa nyare optik som är tillverkade endast för digitalkameror med APS sensor. För att påpeka att detta inte är ett sådant objektiv, så formulerar man väl sig så här!

"tecknar ut hela småbildsformatet 24x36 mm" medför att objektivet går att använda till en kamera med småbildsfilm utan att få svarta kanter.

"Brännvidsförlängningen" (detta förhatliga uttryck som skapat så mycket förvirring) påverkas aldrig av ett objektiv. Ett objektivs brännvid (som specificeras av tillverkaren) påverkar i vilken vinkel infallande ljus bryts. Detta i sin tur påverkar hur ljuset projiceras på filmen eller censorn.

Objekitvet lämnar en bildcirkel ur vilken bara en del avbildas och hur stor censor/filmruta man har påverkar naturligtvis vad som syns i den färdiga bilden.

Tackar

Hej på er!

Tack för era kommentarer på min fråga, blev alldeles til mig i byxan när jag läste det, trodde i men enfald att jag inte kommer ha den däringa 1.5-1.6 ggr förlängningen.

Jag kör en Nikon D200.

Mvh
Anders
www.enfotograf.se

hehehe

Makten skrev:
Uäääh, ska du säga som stavar sensor på ett så vedervärdigt sätt! ;-)

Tja, jag vill sluta mig till meningsutbytet om sensorn/censorn...

Jag både älskar och hatar den däringa brännvidsförlängninen.
Underbar när jag hakar på mitt 300 mm objektiv men inte så roligt när jag lägger på mitt 18 mm obj.

Med andra ord, kul=tele , okul=vidvinkel

:-(

Makten skrev:
Uäääh, ska du säga som stavar sensor på ett så vedervärdigt sätt! ;-)

Ja, usch! Att någon kan stava så illa och ändå röra sig fritt i landet. Jag skyller på, ööhm... blodsockerbrist! Det är ju skrivet precis före lunchen blev uppäten.

ANNONS