Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
24/2,8 D vs. 28/2,8 D
- Trådstartare perdedor
- Start datum
eon
Aktiv medlem
Tänk så olika vi kan uppfatta saker.
Kanske är det individskillnader på de olika objektiven vi har erfarenhet av, kanske är det kamerorna, kanske är det motiven som skiljer.
Jag har använt AF28/2,8D på 6MP och tyckte den var rätt bra. Ganska lika AF24/2,8D och AF35/2D, vilka jag har erfarenhet av på både 6MP och 12MP.
Min åsikt är att D2X höga pixeltäthet ger en dålig upplevelse av många objektiv, som kan vara både bra
och dåliga på andra kameror.
AF85/1,4D sålde jag för att den gav för ful CA på D2X. Mer störigt än på någon av dessa vidvinklar tex.
Nu på D3 tror jag säkert att AF85/1,4D skulle vara trevlig, men nu har jag Zeiss ZF100/2 Makro och den ger verkligen toppkvalitet.
Kanske är det individskillnader på de olika objektiven vi har erfarenhet av, kanske är det kamerorna, kanske är det motiven som skiljer.
Jag har använt AF28/2,8D på 6MP och tyckte den var rätt bra. Ganska lika AF24/2,8D och AF35/2D, vilka jag har erfarenhet av på både 6MP och 12MP.
Min åsikt är att D2X höga pixeltäthet ger en dålig upplevelse av många objektiv, som kan vara både bra
och dåliga på andra kameror.
AF85/1,4D sålde jag för att den gav för ful CA på D2X. Mer störigt än på någon av dessa vidvinklar tex.
Nu på D3 tror jag säkert att AF85/1,4D skulle vara trevlig, men nu har jag Zeiss ZF100/2 Makro och den ger verkligen toppkvalitet.
Bokeh
Aktiv medlem
Anderzon skrev:
Det var som... jag ger mig =)
Är lite kinkig sedan dagen jag fick hem min AF85/1.4D...
Mvh // Martin
Känner igen det där
Jag tror nog att du blir tvungen att köpa ett Zeiss Distagon T 28/2 ZF om du skall bli nöjd.
/kent
VisionOfSnow
Aktiv medlem
Vilka är era erfarenheter av motljusegenskaperna hos dessa objektiv? Jag har själv 24mm-objektivet, som på det hela taget är hyggligt trevligt (även om jag upplever det som lite mjukt, särskilt på full öppning). Det jag dock ser som ett verkligt problem med detta objektiv är att det är enormt känsligt för flares/ghosting. Detta har mer eller mindre sabbat ett antal bilder för mig, även om det förvisso varit i situationer med svåra förhållanden (såsom i kyrkor, där det nästan ofrånkomligen finns lampor överallt).
Efter vad jag läst i den här tråden verkar båda objektiven vara drabbade av exemplarvariation (jag som trodde att flaskvariation var förbehållet viner...), och det vore intressant att få en uppfattning om huruvida mitt exemplar råkar vara extra motljuskänsligt, eller om det är en allmän egenskap.
Efter vad jag läst i den här tråden verkar båda objektiven vara drabbade av exemplarvariation (jag som trodde att flaskvariation var förbehållet viner...), och det vore intressant att få en uppfattning om huruvida mitt exemplar råkar vara extra motljuskänsligt, eller om det är en allmän egenskap.
JanneO
Aktiv medlem
Jag tycker att alla lite äldre Nikkoroptik, 90talskonstruktioner, som jag provat på, jag har bland annat en 24, har problem med ströljus när man använder dom på en digitalkamera. Om det kan bero på sämre antireflexbehandling eller att ljuset studsar runt i spegelboxen, dom tecknar ut 24 x 36, vet jag inte. Mera problem med vidvinklarna än telena. Inte så konstigt kanske.
Janne
Janne