Annons

26 Gigapixel, världen största bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju samma sak här, ungefär. Flera fotografiska bilder sammansatt till en.

Ja, dvs samma process som i bilden som den här tråden handlade om (bortsett från att Googles bild är tagen från rymden och trådens bild är tagen från ett tak). Men skillnaden är att den bilden bara var på 26GP, hur många pixlar Googles sammanhängande världsbild är på vågar jag inte ens spekulera i.

Det måste ha varit roligt att fota himlen........

En blå bild, en blå bild, en blå bild, en blå bild, en blå bild, en blå bild, oj en blå bild.....

Utan att veta ett dyft om deras teknik gissar jag att det är en gigantisk mängd singelbilder som hålls ihop av mjukvara och visas som en sammanhängande bild. Om det vore en enda bild som täcker hela jorden skulle nog inte världens alla datorers hårddiskar kunna rymma den. I och för sig skulle det nog gå utrymmesmässigt, men en dator som kan hantera en så stor bild finns knappast.

Oavsett teknik så är Google´s kartbilder helt otroliga!

OM upplösningen på alla Googles bilder är som i Stockholm, och dom tagit bilder på alla landytor blir den "färdiga" bilden ungefär 15.000.000.000.000.000 pixlar, eller 15 miljoner GP om jag räknat rätt.

Men upplösningen är säkerligen betydligt lägre utanför storstäderna.

OM upplösningen på alla Googles bilder är som i Stockholm, och dom tagit bilder på alla landytor blir den "färdiga" bilden ungefär 15.000.000.000.000.000 pixlar, eller 15 miljoner GP om jag räknat rätt.

Men upplösningen är säkerligen betydligt lägre utanför storstäderna.

Hehe, jag har inte roat med att räkna ut, men storleken är skäl att tro att det inte är EN stor bild, utan att de hålls ihop på rätt sätt av mjukvaran när man betraktar dem.

Hehe, jag har inte roat med att räkna ut, men storleken är skäl att tro att det inte är EN stor bild, utan att de hålls ihop på rätt sätt av mjukvaran när man betraktar dem.

Det spelar väl ingen roll var en panoramabild hålls samman?

Skulle detta inte vara en panormabild bara för att Microsoft ICE har splittat upp den i flera små som Silverlight sedan sätter ihop och visar den på skärmen?

http://www.gilen.ch/bilder/panorama/Stonehenge_Silverlight/

/Karl

Om detta skulle vara rekord skall jag slå det. Ett 500mm objektiv, något vidsträckt och Hugin borde fixa jobbet.

Den här bilden är 0.3GP och tog ca 30sek att fotografera med en D700 och ett 210mm objektiv.
http://www.gilen.ch/bilder/panorama/Furka_Silverlight/

Hittar ni den Romerska bron över bäcken?

Ett av årets mål får bli att försöka slå 50GP. :)

/Karl

Har testat lite och det är faktiskt väldigt svårt att komma över 480Mpixel. Det är inte på grund av några tekniska saker utan på grund av att jag inte hittar vyer stora nog för att ett 210mm objektiv skall ge en större bild.
Hugin fixar i alla fall en 480Mpixel-bild på 4-5 timmar.

/Karl

Har testat lite och det är faktiskt väldigt svårt att komma över 480Mpixel. Det är inte på grund av några tekniska saker utan på grund av att jag inte hittar vyer stora nog för att ett 210mm objektiv skall ge en större bild.
Hugin fixar i alla fall en 480Mpixel-bild på 4-5 timmar.

/Karl

Man skulle vilja ha en högt belägen plats på en liten plattform med fri sikt runt om, men det är nog hopplöst att hitta. Min plan är istället att göra delpanoraman och sedan sätta ihop dem. Har provat att göra det, men det kräver mycket stor precision under fotograferandet och det hade jag inte då. En ny motordriven rigg är beställd och då kommer ett 400 mm objektiv att användas med en D3x. Det blir inte världsrekord, men det ska i alla fall bli snyggare än den fula bild över Dubai som än så länge innehar rekord (den ser dessutom interpolerad ut)
Har fått tillstånd att komma upp till Sveriges högsta byggnad, Turning Torso, ska bara vänta in en riktigt fin höstdag.

Här är ett exempel från min hemstad: http://hd.se/helsingborg/2010/09/10/helsingborg-i-jatteformat/

Jag har inte sagt att det gäller någon specifik blogg :). Min poäng var bara att i takt med att digitalkameror blir billigare och billigare så kan fler och fler människor framställa totalt ointressanta bilder av god kvalité. Och väljer då av någon anledning ofta att posta dem på sin blogg...

He, he, jag som alltid säger att en bra bild är en som jag gillar.

Man skulle vilja ha en högt belägen plats på en liten plattform med fri sikt runt om, men det är nog hopplöst att hitta. Min plan är istället att göra delpanoraman och sedan sätta ihop dem. Har provat att göra det, men det kräver mycket stor precision under fotograferandet och det hade jag inte då. En ny motordriven rigg är beställd och då kommer ett 400 mm objektiv att användas med en D3x. Det blir inte världsrekord, men det ska i alla fall bli snyggare än den fula bild över Dubai som än så länge innehar rekord (den ser dessutom interpolerad ut)
Har fått tillstånd att komma upp till Sveriges högsta byggnad, Turning Torso, ska bara vänta in en riktigt fin höstdag.

Jag har provat alper och dom fungerar dåligt som plattformer eftersom dom sällan är tillräckligt branta där jag tagit mig opp. Med andra ord tappar man mycket av närområdet där det skulle kunna ha varit många bilder. Desutom är alper runt omkring så det blir inte så milsvida bilder.

Jag har aldrig haft problem att få till det handhållet även med 500mm-objektivet, problemet med 500mm-objektivet är att jag inte alltid släpar med det.

Här kan du zooma in Turning torso
http://www.gilen.ch/bilder/panorama/Ljunghusen/

Det var som attan, det ser ut som om det finns mer än en hamn, ett par rondeller och en motorvägspåfart i Helsingborg. Det har jag missat.

Till vänster om Rondellen nere i mitten är det något som är skumt dock, jag har klart för mig att vägen går lite anorlunda i verkligenheten där.

/Karl

Senast ändrad:
Utan att veta ett dyft om deras teknik gissar jag att det är en gigantisk mängd singelbilder som hålls ihop av mjukvara och visas som en sammanhängande bild. Om det vore en enda bild som täcker hela jorden skulle nog inte världens alla datorers hårddiskar kunna rymma den. I och för sig skulle det nog gå utrymmesmässigt, men en dator som kan hantera en så stor bild finns knappast.

Oavsett teknik så är Google´s kartbilder helt otroliga!

En stor bild eller många små tar väl samma plats på hårddisken ;-)

Självklart, men att hantera EN ENDA bild som täcker hela jorden är en annan sak.

Har man ett specialprogram för att visa bilden i olika zoomlägen har man helt säkert inte bara en bild. Mina zoombara panoramor har deepzoom splittrat upp till 300-1000 delbilder, jag antar att google och din flash applikation gör likadant.

/Karl

Har man ett specialprogram för att visa bilden i olika zoomlägen har man helt säkert inte bara en bild. Mina zoombara panoramor har deepzoom splittrat upp till 300-1000 delbilder, jag antar att google och din flash applikation gör likadant.

/Karl

Ja, det där med diskplats var inte genomtänkt. Jag menade från början att en enda ihopsatt bild av jorden skulle bli astronomiskt stor och inte gå att hantera.

Min applikation delar upp den stora bilden i tusentals bilder precis som du säger, men till grund ligger en enda stor bild.

Ja, det där med diskplats var inte genomtänkt. Jag menade från början att en enda ihopsatt bild av jorden skulle bli astronomiskt stor och inte gå att hantera.

Min applikation delar upp den stora bilden i tusentals bilder precis som du säger, men till grund ligger en enda stor bild.

Dessutom finns det få bildformat som hanterar klotformade bilder. :)

/Karl

Här är ett exempel från min hemstad: http://hd.se/helsingborg/2010/09/10/helsingborg-i-jatteformat/

Då var det gjort!
http://kvp.expressen.se/utsikt

ANNONS
Götaplatsens Foto