Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

26x17 cm enligt digital linjal men 17x12 cm enligt min plastlinjal

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Nybörjare på PhotoShop som jag är reagerade jag på att linjalen i PhotoShop inte visar rätt höjd/bredd. Jag inser att det finns en poäng med detta men begriper inte denna poäng. Någon som kan förklara?

MVH

Johnnie

Oj, svårt att förklara men det har med upplösningen på skärmen att göra i alla fall.

Linjalen visar hur stor bilden blir på papper vid den upplösning du valt i Bildstorlek.

Ok. PS-linjalen visar pappersbildens storlek. Och om jag vill visa storleken på skärmen ändrar jag till pixels istället för cm?

Det är ett alternativ, om det är pixlarna du är ute efter.

Vill du att plastlinjalen skall stämma mot Photoshops linjal i centimeter så får du gå in i Bildstorlek och ange bildens upplösning till skärmens upplösning i ppi (klicka ur Resample image så bilden inte skalas om fysiskt).

Skärmupplösningen kanske står i din manual. Annars kan du räkna ut det genom att mäta upp bredden på din skärm. Dela skärmens antal pixlar i sidledd med bredden så får du upplösningen. Är skärmen 40 cm bred med 1280 pixlar på bredden blir det t ex (1280/40)*2,54 = 81 ppi

Centimetrarna på linjalen kommer då att stämma, när du kollar på bilden i 100%.

Vad är syftet förresten?

ANNONS
Götaplatsens Foto