Annons

29 miljarder bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill folk slösa bort sina hårtförvarvade pengar på en massa skit så får de väl göra det men jag kommer INTE skaffa en kameramobil. Nästa gång jag köper ny mobil pga att min 1000:- kontantkortare går sönder så blir det som vanligt den billigaste.

Björn Jansson skrev:
Vill folk slösa bort sina hårtförvarvade pengar på en massa skit så får de väl göra det men jag kommer INTE skaffa en kameramobil. Nästa gång jag köper ny mobil pga att min 1000:- kontantkortare går sönder så blir det som vanligt den billigaste.

De som finns nu är rena skräpet japp..jag jobbar på posten och det dyker upp en hel del kameramobilvykort (från extrafilm) och det ser verkligen för bedrövligt ut i tryck :)

Men det kommer givetvis ändras..det kommer komma bra kameror även i mobiltelefoner med 2-3mp och skarp optik helt i klass med IXUS och liknande fickkameror...(utan optisk zoom då).

Då blir de helt användbara för iaf 10x15 kopior.

sagan skrev:
De som finns nu är rena skräpet japp..jag jobbar på posten och det dyker upp en hel del kameramobilvykort (från extrafilm) och det ser verkligen för bedrövligt ut i tryck :)

Men det kommer givetvis ändras..det kommer komma bra kameror även i mobiltelefoner med 2-3mp och skarp optik helt i klass med IXUS och liknande fickkameror...(utan optisk zoom då).

Då blir de helt användbara för iaf 10x15 kopior.
Tror du verkligen de kommer bry sig om att förse kameramobilerna med mekanisk bländare rent generellt? För är det inte det som gör dem så kassa - att de har fix bländare och styr tiderna/ccd-känsligen bara? Misstänker det skulle fördyra mobilen högst avsevärt.

Varför inte bygga in en mobil i t.ex. en ixus? Processormässigt behövs inget kraftfullare, bara radiodelen, högtalare + mic och knappsats...
Blir inte mer än max en hundring dyrare att tillverka?

kuisma skrev:
Tror du verkligen de kommer bry sig om att förse kameramobilerna med mekanisk bländare rent generellt? För är det inte det som gör dem så kassa - att de har fix bländare och styr tiderna/ccd-känsligen bara? Misstänker det skulle fördyra mobilen högst avsevärt.

Om efterfrågan finns och det är jag övertygad om att den finns, så kommer mobiltillverkarna göra mobiltelefoner med bra kameror.
Nu nöjer sig många med skräpkamerorna bara för att det är nytt..men kraven kommer givetvis att höjas.

Tillverkningskostnaden sjunker ju med volymerna så det behöver inte bli särskilt dyrt heller.

jonwam skrev:
Varför inte bygga in en mobil i t.ex. en ixus? Processormässigt behövs inget kraftfullare, bara radiodelen, högtalare + mic och knappsats...

Det kommer komma digitalkameror med GSM (el. motsv.) sändare helt klart.

Panasonic har en tillsats för just det ändamålet till sina digitalkameror (säljs enbart i japan).

jonwam skrev:

Det är min teori också, att mobiltelefon och digitala kompaktkameror kommer att flyta ihop. Varför bära på mer prylar än nödvändigt?

Det finns redan två 2MP kameratelefoner; Sharp v601sh och en från Casio. Ericsson, Nokia och Sharp (med GX-30) har precis släppt eller annonserat 1MP telefoner i europa.

Det har vissa likheter med lomografin. Man tar bilder på allt t.ex. på resor.

paco skrev:
Det finns redan två 2MP kameratelefoner; Sharp v601sh och en från Casio. Ericsson, Nokia och Sharp (med GX-30) har precis släppt eller annonserat 1MP telefoner i europa..
Japp..men vad de har för bildkvalitet är ju en annan sak.

jonwam skrev:

Instämmer fullständigt!

Jag behöver inte en telefon som fungerar som nån slags dator mer eller mindre och sen har en usel kamerafunktion. Jag vill ha en kamera som jag kan ringa med och skicka SMS! Behöver inte var toppklass på kamerafunktionen men bör ge hyfsade familjebilder. Huvudsaken är att den alltid är med.

Jag tror att variationerna på bildkvaliten mellan mobiltillverkarna kommer vara fortsatt stor..att det sitter en 2mp sensor i kameran är ingen garanti för vettig upplösning/bildkvalitet.

Ska bli intresssant att se testerna på de nya kameramobilerna nu när de börjar bli vettig (iaf teoretiskt) upplösning.

sagan skrev:
Om efterfrågan finns och det är jag övertygad om att den finns, så kommer mobiltillverkarna göra mobiltelefoner med bra kameror.
Nu nöjer sig många med skräpkamerorna bara för att det är nytt..men kraven kommer givetvis att höjas.

Tillverkningskostnaden sjunker ju med volymerna så det behöver inte bli särskilt dyrt heller.
Jag tror inte det finns någon sådan efterfrågan!

PDA:er och mobiler har idag till stor del integrerats till samma enhet, men de består i huvudsakligen av samma hårdvara. Att förse kameramobiler med mekaniska bländare, kommer ge en betydligt mer komplex produkt, dyare i tillverkling och mer felbenägen. Storleken på serien är inte så relevant, så länge de ska konkurera med de som blir billigare pga att de saknar avancerad kameramekanik.

Bra kameror är helt enkelt inte någon massprodukt på samma sätt som mobiler. Visst, någon enstaka tillverkare kommer säkert ut med en sådan modell, men det kommer aldrig bli standard. I stället tror jag vi kommer se CF-kort med blåtand och liknande för att tillfredställa oss kameranördar.

IXUS kameror är väl en massmarknad om något?

Du tror inte det finns någon efterfrågan på att få en IXUS (motsv. bildkvalitet) inbyggd i mobiltelefonen?

Jag vet att jag skulle vilja ha en iaf..

Jag är helt övertygad om att det finns en otroligt stor marknad för den typen av mobilkameror, för alla de som vill ha både en IXUS och en mobiltelefon..i samma produkt.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Om efterfrågan finns och det är jag övertygad om att den finns, .

Det finns knappast efterfrågan, Det är företagen som inbillar oss att vi behöver ha kameramobiler,videomobiler o allt annat skit.
När dom sedan lyckats skapa ett behov så är ju deras lycka gjord..klirr i kassan och på med ny brainstorming i för att hitta på nya skitprodukter som dom kan lura oss med att vi inte klarar oss utan..

Hur många här har alltid gått o drömt om en kamera i telefonen, hur många har skrivit till Eriksson Nokia etc o frågat, Varför tar ni inte o bygger in en kamera i min telefon så jag kan plåta med den..

Nästa steg som man pysslar med är faktiskt en kamera i glasögonen, precis vad mäsnkligheten alltid saknat och har ett behov av...

/Göran

ANNONS
Götaplatsens Foto