Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

29 miljarder bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
kuisma skrev:
Bra kameror är helt enkelt inte någon massprodukt på samma sätt som mobiler. Visst, någon enstaka tillverkare kommer säkert ut med en sådan modell, men det kommer aldrig bli standard. I stället tror jag vi kommer se CF-kort med blåtand och liknande för att tillfredställa oss kameranördar.

Fel tänkt, det är inte er kameranördar som skall tillfredsställas, det är den stora massan som igår köpte en halvtaskig kompaktkamera för semsterbilderna och som idag köper en halvtaskig digitalkamera för samma ändamål. Kameran behöver inte vara "bra", bara tillfredställande för den tänkta målgruppen.

Eller för att citera Clas Ohlson: "rejäla produkter till låga priser med rätt kvalitet efter behov".

sagan skrev:
IXUS kameror är väl en massmarknad om något?

Du tror inte det finns någon efterfrågan på att få en IXUS (motsv. bildkvalitet) inbyggd i mobiltelefonen?

Jag vet att jag skulle vilja ha en iaf..

Jag är helt övertygad om att det finns en otroligt stor marknad för den typen av mobilkameror, för alla de som vill ha både en IXUS och en mobiltelefon..i samma produkt.
Nej, IXUS är inte en massmarknad, om du jämför med mobiltelefoner. Jag skulle också vilja ha en sådan, men vad hjälper det... vi är helt enkelt för få! Sune B Tuta kommer nöja sig med en halvtaskig kameratelefon, men som har just rätt nyans av grönt skal ... eller whatever.

forry4U skrev:
Det finns knappast efterfrågan, Det är företagen som inbillar oss att vi behöver ha kameramobiler,videomobiler o allt annat skit.
När dom sedan lyckats skapa ett behov så är ju deras lycka gjord..klirr i kassan och på med ny brainstorming i för att hitta på nya skitprodukter som dom kan lura oss med att vi inte klarar oss utan..

Hur många här har alltid gått o drömt om en kamera i telefonen, hur många har skrivit till Eriksson Nokia etc o frågat, Varför tar ni inte o bygger in en kamera i min telefon så jag kan plåta med den..

Nästa steg som man pysslar med är faktiskt en kamera i glasögonen, precis vad mäsnkligheten alltid saknat och har ett behov av...

/Göran

Och Internet var som bekant ett övergående fenomen (eller var det fluga?)...

Visst är det märkligt att folk inte vet vad de alltid har saknat som mobiltelefoner t.ex.

tormig skrev:
Fel tänkt, det är inte er kameranördar som skall tillfredsställas, det är den stora massan som igår köpte en halvtaskig kompaktkamera för semsterbilderna och som idag köper en halvtaskig digitalkamera för samma ändamål. Kameran behöver inte vara "bra", bara tillfredställande för den tänkta målgruppen.

Eller för att citera Clas Ohlson: "rejäla produkter till låga priser med rätt kvalitet efter behov".
Ja! Precis vad jag pratar om!

kuisma skrev:
Nej, IXUS är inte en massmarknad, om du jämför med mobiltelefoner. Jag skulle också vilja ha en sådan, men vad hjälper det... vi är helt enkelt för få!
Det säljs miljoner och åter miljoner med IXUS årligen..marknaden är mer än tillräckligt stor för att göra det intressant att gör mobiler med kamera av motsvarande bildkvalitet.

Att sen många nöjer sig med billigare och enklare varianter..vad spelar det för roll?

Den borde skapa ett enormt behov, tänk att kunna raka tungan samtidigt man pratar i telefånen..

/GF

Tror inte att folk är riktigt så enkelspåriga. Det är trots allt mkt långt mellan en kameramobil idag och en APS-kompakt för några hundralappar i bildkvalitet. Men den kvaliten räcker nog å andra sidan för Svensson. 2 megapixel och hygglig optik.
Och sen en entusiastmodel med bättre optik och 3 megapixel för en liten slant extra. Sony kan ju i alla fall göra hyggliga kameror, så Sonyericsson borde kunna få tillgång till lite teknik därifrån...

Det togs upp i tråden att det skapas ett behov, vilket jag kan stämma in i mer eller mindre. Men för att behovet skall kunna skapas krävs något intresse från målgruppen. Fast min respekt för alla som köper nya mobiler varannan månad för otroliga 1:- skall väl inte nämnas särskilt hög. Jag har också gått o grunnat efter en mobil med "riktig" kamera, men i detta fall har vi ju skapat behovet innan produkten finns. När sedan en sådan produkt släpps, och det kommer det att göra då kan vi stå där i kassakön med ett leende på läpparna o veta att vi inte blivit manipulerade att köpa denna fantatiska mojäng, nej för det var pratiskt taget vi som uppfann den.

Jag tror att de som är intresserade av fotografi och är intresserade av bildkvalite köper kameror, t.ex digitala kompaktkameror.
De som fotar med mobiler har nog inte bildkvalité som en viktighetsfaktor. De nöjer sig med en enklare kvalité och betalar sannolikt inte vad det koster för att få en mer avancerad bländare eller större ccd.
De som är intresserade av foto och de som är intresserade av att ha en kamera i sin mobil är sannolikt två helt olika målgrupper.

Kan någon tänka sig en telefon i sin DSLR ;) En kontakt där man pluggar in sitt headset?

Senast ändrad:
Många köper kompaktkamera (för att inte säga alla) för att den är lätt att ha med sig men ändå ge okej bildkvalitet, är funktionen inbyggd i mobilen så kommer givetvis massor av människor vilja ha det.

Vad mobilkamera med kompaktkamera kvalitet har med systemkamera att göra förstår jag inte...

Tanken med mobiltelefonkamera är ju att man alltid har med sig den...har den dessutom hyfsad kvalitet är den dessutom användbar t.o.m för fotointresserade som ett alternativ till en IXUS.

Det kommer givetvis (precis som det alltid gjorts) komma mobiler och kameror med varierande kvalitet, för olika krav.

Hur går det med din "pause" frästen?

Senast ändrad:
Hustomten skrev:
De som fotar med mobiler har nog inte bildkvalité som en viktighetsfaktor. De nöjer sig med en enklare kvalité och betalar sannolikt inte vad det koster för att få en mer avancerad bländare eller större ccd.

Än har jag inte stött på någon som är nöjd med bildkvaliten från de mobilkamerorna som finns idag..och då pratar jag om folk som är vana att använda enklaste kompaktkamera.

Folk i allmänhet har faktiskt långt högre krav än de som dagens mobilkameror ger.

Visste ni om att ett antal tidningar publicerat mobiltelefonbilder, b.l.a GP hade en inne för ett tag sedan. En av deras fotografer hade åkt förbi en olycksplats & använde den enda kameran han för tillfället hade till hands, mobilen.

Jag såg ett reportage om detta & många tidningar såg kameramobilerna som en stor potential genom att privatpersoner direkt kan skicka in nyhetsbilder från sina telefoner. Vissa skvallerblaskor + websighter uppmanar privatpersoner att fota kändisar & skicka in bilderna, om bilden publiceras så får man betalt...

Jag tycker dock att det känns lite skrämmande, här har vi varit rädda för "bevakningssamhället" med bevakningskameror & nu verkar det som att det är mobilerna som kommer att sköta det...

Foto för konstens skull & nyhetsrapportering i all ära men måste verkligen varje ögonblick i historien registreras?

larsaz skrev:

Jag tycker dock att det känns lite skrämmande, här har vi varit rädda för "bevakningssamhället" med bevakningskameror & nu verkar det som att det är mobilerna som kommer att sköta det...

Håller med dig fullständigt.

/Göran

forry4U skrev:
Det finns knappast efterfrågan, Det är företagen som inbillar oss att vi behöver ha kameramobiler,videomobiler o allt annat skit.
När dom sedan lyckats skapa ett behov så är ju deras lycka gjord..klirr i kassan och på med ny brainstorming i för att hitta på nya skitprodukter som dom kan lura oss med att vi inte klarar oss utan.
/Göran

Du resonerar helt fel. Det finns några kameranördar (många är medlemmar på Fotosidan) som är kvalitet, pixel- och objektivfreak. Den stora massan däremot (där de stora pengarna finns) är inte fotografer utan vill bara ta bilder och då gärna på enklaste sätt. Då duger mobiltelefonen utmärkt, det går ju dessutom att posta dem direkt till vänner och bekanta eller hem. Exakt vad den stora massan vill göra nuförtiden. Kameramobiler säljer stort! När Ericssons nya (och fler med dem) kommer med sina liet förbättrade kameramobiler hamnar de billiga digitalarna i garderoben.

Konstigt, Jag känner massor med svenssons som hade vanliga mobiltelefoner och jag har aldrig förut hört eller sett någom stirra på dom o säga..va faan varför finns det inte kameramobiler för...

/Göran, som inte alls tror jag har fel

ANNONS
Götaplatsens Foto