Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3 AF-punkter på Nikon D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

ozl89

Ny medlem
Innebär detta att den har autofokus? Jag blir lite snurrig av att alla säger att den inte har det men det står det. Hur är det nu då? Jag får till 18-55 vr. Jag får den av min mor i veckan och vill verkligen veta.

Kameran har ingen autofokus i huset, men dessa har autofokus i objektiven dom säljs med i 99,99% av fallen.

Så det du bör tänka på är att köper du till objektiv utan autofokus så får du fokusera manuellt.

Är det din första systemare så är jag säker på du kommer bli nöjd.

En liten korrigering, autofokusen sitter i kamerahuset, men Nikon D60 har ingen motor i kamerahuset för att driva fokuseringen utan den är gjord för att främst användas tillsammans med optik med inbyggd fokuseringsmotor. Det är trots allt en viss skillnaden mellan autofokus och fokuseringsmotor.

En liten korrigering, autofokusen sitter i kamerahuset, men Nikon D60 har ingen motor i kamerahuset för att driva fokuseringen utan den är gjord för att främst användas tillsammans med optik med inbyggd fokuseringsmotor. Det är trots allt en viss skillnaden mellan autofokus och fokuseringsmotor.

Tack för korrigeringen där.

Den fungerar med andra ord exakt lika som alla Canons digitala slr kameror, dvs den fungerar med alla moderna objektiv, det är bara dom äldre objektiven utan fokusmotor som inte är helt kompatibla med kameran, men det är inget som berör 99.99% av köpgruppen till kameran, så du kan vara helt lugn :)
Därimot så är dom dyrare Nikonkamrorna kompatibla med dom äldre objektiven då dessa hus har en egen fokusmotor inbyggd, det är inget som tex, Canon ägare har möjlighet till oavsätt pris på kameran, deras digitalkameror fungerar inte alls med deras äldre optik då dom har en helt annan fattning, det glöms lätt bort i debatten då det klagas på att Nikons instegsmodeller saknar fokusmotor, att tex Canon saknar motor i samtliga hus är det ingen som verkar tänka på. Nikon har helt enkelt i största mån gjort det möjligt för sina gamla kunder att använda sina äldre objektiv på sina nya kameror, och det skall dom ha all heder för, att dom inte hunnit med att uppdatera alla gamla prime gluggar med fokusmotor är väl en sak, men dom är ju helt klart på gång att göra det, nu finns det ju tex ett 50mm objektiv med fokusmotor tillgängligt, det som det klagats mest på sedan dom tog bort motorn ur instegs kamrorna, och det ryktas om både en 35 och en 85'a med motor innom kort, när väl hela serien har AF-S så kommer nog fokusmotorn försvinna för gott i alla hus, förutom proffshusen.

/kent

Senast ändrad:
Nackdelen

Den fungerar med andra ord exakt lika som alla Canons digitala slr kameror, dvs den fungerar med alla moderna objektiv, det är bara dom äldre objektiven utan fokusmotor som inte är helt kompatibla med kameran, men det är inget som berör 99.99% av köpgruppen till kameran, så du kan vara helt lugn :)
Därimot så är dom dyrare Nikonkamrorna kompatibla med dom äldre objektiven då dessa hus har en egen fokusmotor inbyggd, det är inget som tex, Canon ägare har möjlighet till oavsätt pris på kameran, deras digitalkameror fungerar inte alls med deras äldre optik då dom har en helt annan fattning, det glöms lätt bort i debatten då det klagas på att Nikons instegsmodeller saknar fokusmotor, att tex Canon saknar motor i samtliga hus är det ingen som verkar tänka på. Nikon har helt enkelt i största mån gjort det möjligt för sina gamla kunder att använda sina äldre objektiv på sina nya kameror, och det skall dom ha all heder för, att dom inte hunnit med att uppdatera alla gamla prime gluggar med fokusmotor är väl en sak, men dom är ju helt klart på gång att göra det, nu finns det ju tex ett 50mm objektiv med fokusmotor tillgängligt, det som det klagats mest på sedan dom tog bort motorn ur instegs kamrorna, och det ryktas om både en 35 och en 85'a med motor innom kort, när väl hela serien har AF-S så kommer nog fokusmotorn försvinna för gott i alla hus, förutom proffshusen.

/kent

Förvisso, men problemet är att Nikon inte har särskilt många objektiv (jfrt med C) med motorn i objektivet- Till skillnad mot Canon som har det på alla objektiv sedan 20 år tillbaka.

kollade

Kollade upp lite fakta och jag överdrev väl lite. Räknar man med de vanligaste piraterna så hade Nikon 62 objektiv och Canon 125 (Cyberphoto). Att räkna med piratmärkena är i högsta grad relevant då ju man kan räkna med att dessa objektiv ligger i en lägre prisklass som matchar en kamera som D60. Trots allt fanns det en hel del att välja på till D60!

Kollade upp lite fakta och jag överdrev väl lite. Räknar man med de vanligaste piraterna så hade Nikon 62 objektiv och Canon 125 (Cyberphoto). Att räkna med piratmärkena är i högsta grad relevant då ju man kan räkna med att dessa objektiv ligger i en lägre prisklass som matchar en kamera som D60. Trots allt fanns det en hel del att välja på till D60!

Kvantitet är inte alltid det viktigaste.

Sök också hur många som finns så man har stabilisering samt AF...

Hur många blir det då kvar till en Startseriekamera ifrån Nikon?

Cyberphoto har 27 objektiv med bildstabilisering för Canon.

Tittar vi bara på objektiv under 5000:- (oavsett bildstabilisering) blir resultatet 27 st med inbyggd motor för Nikon, och för Canon 42st. Det är trots allt så att en nybörjare (som inte har gott om pengar) knappast köper dyr optik utan i första hand letar billigare saker.

Dock är absolut inte D60 att anse vara en dålig kamera utan säkerligen ett utmärkt val för de flesta, dock kan det väl vara på sin plats att informera om att objektivutbudet faktiskt är ungefär det halva. Enormt tråkigt också att de inte klämt in fler än 3 af-punkter måste jag säga, också, det var det jag kände som största problemet faktiskt när jag provade en D60 .. mycket mer lättanvänt med flera. Hursomhelst var det kanske orelevant, jag vet inte!

ANNONS
Götaplatsens Foto