Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
30*40 el 50*70 digitala
- Trådstartare Bent C.
- Start datum
prinsen
Aktiv medlem
www.onskefoto.se
har ett papper som likar "fiberpapper" som är guld att ha till porträtt och liknande
har ett papper som likar "fiberpapper" som är guld att ha till porträtt och liknande
kaw
Aktiv medlem
Titta på "Priser" längst ner på sidan
http://digital.onskefoto.se/
20 x 30 24:- kr/st
30 x 45 69:- kr/st
40 x 60 79:- kr/st
50 x 70 99:- kr/st
Fotolabo saknar däremot 30x40
20 x 30 29:95 kr
34 x 50 99:00 kr
50 x 75 199:00 kr
Colormailer ser ut så här
30x45cm 69.00 SEK (går bara att få blank)
40x60cm 99.00 SEK
50x70cm 179.00 SEK
http://digital.onskefoto.se/
20 x 30 24:- kr/st
30 x 45 69:- kr/st
40 x 60 79:- kr/st
50 x 70 99:- kr/st
Fotolabo saknar däremot 30x40
20 x 30 29:95 kr
34 x 50 99:00 kr
50 x 75 199:00 kr
Colormailer ser ut så här
30x45cm 69.00 SEK (går bara att få blank)
40x60cm 99.00 SEK
50x70cm 179.00 SEK
kaw
Aktiv medlem
Skicka in filen bara. Fast tänk på att eventuella skärpningskonturer (förstås) syns mer än man är van vid så skärp bilden försiktigt.Bent C. skrev:
Bör man själv interpolera upp bilden, eller fungerar det bra att bara skicka in filen?
Jag skickade bild på 4680x3120 pixlar till Colormailer för att bli en 50x70-kopia (ungefär 170 ppi) och dess uppskalning skötte labbet utmärkt.
Bent C.
Aktiv medlem
kaw skrev:
Skicka in filen bara. Fast tänk på att eventuella skärpningskonturer (förstås) syns mer än man är van vid så skärp bilden försiktigt.
Jag skickade bild på 4680x3120 pixlar till Colormailer för att bli en 50x70-kopia (ungefär 170 ppi) och dess uppskalning skötte labbet utmärkt.
Anders
Blir inte en fil i den storleken med den upplösningen ca 50*70 hur som helst. Jag har filer på 6,3 mb (EOS 10D). Vet du hur det fungerar med en sådan fil (blir väl ca halva arean av din fil vid 170 ppi)?
kaw
Aktiv medlem
Upplösningsförrvirring ska du inte behöva lida av ;-) Enklaste sättet att resonera är att en digital bild endast har en upplösning när den blivit utskriven, dessförinnan handlar det bara om att räkna pixlar. Att yrkesfolk inte verkar räkna pixlar tror jag beror på praktiska skäl, men det blir bara förvirrande oss andra.Bent C. skrev:
Blir inte en fil i den storleken med den upplösningen ca 50*70 hur som helst.
Vet gör jag ju inte, men jag tror det går bra, om du - som sagt - är försiktig med skärpningen av bilden. Att skala upp bilden själv tycker jag bara verkar att skicka onödig information över Nätet.Jag har filer på 6,3 mb (EOS 10D). Vet du hur det fungerar med en sådan fil (blir väl ca halva arean av din fil vid 170 ppi)?
Copy_Con
Aktiv medlem
kaw skrev:
Att skala upp bilden själv tycker jag bara verkar att skicka onödig information över Nätet.
Eftersom programmet man sänder bilderna med automatiskt gör om bilden till jpg så skulle jag föredra att interpolera bilden innan. Om man interpolerar den efteråt så förstorar man även artefakterna.
kaw
Aktiv medlem
Klart relevant synpunkt! Fast om man sparat i någorlunda hög kvalitet görs väl inte en ytterligare komprimering av bilden? Då blir ju valet mellan att ladda upp en interpolerad, men mer JPEG-komprimerad eller en icke interpolerad och mindre JPEG-komprimerad bild.Copy_Con skrev:
Eftersom programmet man sänder bilderna med automatiskt gör om bilden till jpg så skulle jag föredra att interpolera bilden innan. Om man interpolerar den efteråt så förstorar man även artefakterna.
Copy_Con
Aktiv medlem
kaw skrev:
Då blir ju valet mellan att ladda upp en interpolerad, men mer JPEG-komprimerad eller en icke interpolerad och mindre JPEG-komprimerad bild.
Varför inte både interpolera och spara i bästa jpg. Äta kakan och ha den kvar :-D
Om man sitter med modem så förstår jag vad du menar, men varför spara på bandbredden om man sitter med ADSL.
Hur bra blir förresten en sådan 50x70 utskrift? Tål den en kritisk granskning, funkar den till en utställning?
kaw
Aktiv medlem
Det är bara det att jag har svårt för att göra grejer som är uppenbart onödiga. Den bilden jag beställde en 50x70-kopia av sparade jag med Photoshops kvalitet 10 (max=12) och då tycker jag det är omöjligt att se JPEG-artefakter, även vid den förstoring som blir när den uppladdade bilden är på 170 ppi.Copy_Con skrev:
Varför inte både interpolera och spara i bästa jpg. Äta kakan och ha den kvar :-D
Bilden jag testade med är ordentligt detaljrik (den jag har med som mosaikexempel i panoramaartikeln) så den tål granskning. Fast jag är nyfiken hur den sett ut helt utan skärpning, skärpningskonturerna syns lite för tydligt om man tittar noga...Hur bra blir förresten en sådan 50x70 utskrift? Tål den en kritisk granskning, funkar den till en utställning?
Om jag gjorde en ny bild skulle jag dock se till att ha en fullstor bild för att skärpningen inte ska bli uppförstorad. Dvs minst 250 ppi istället för som nu 170.