Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

300 D Trög

Produkter
(logga in för att koppla)

fototony

Ny medlem
Hej min Canon 300 D har på något sätt blivit trög?
När man ska ta bilder så tar det 5-6 sekunder innan bilden trycks av?
Någon som vet vad som kan vara fel?
Prövat med olika objektiv men det hjälper inte!
Ej heller auto eller manuell inställning

Om du nu har lyckats "dribbla" till det så återställ till fabriksinställning genom att hålla de båda gröna (QUAL + exponeringskomp) nedtryckta samtidigt.

lyfter denna lite..

upplever min egen trotjänare, host host, som ganska trög den med.

Mitt problem är att autofokusen verkar låsa sig. Försöker jag fokusera på något mörkt så hänger sig kameran ganska ofta, och så "släpper" den inte igen förrän jag fokuserar på något ljusare, typ en lampa eller liknande.

Detta uppstår inte om jag använder manuell fokus, så jag antar att det har med af att göra.. Kameran i sig är ju absolut inte snabb, men även om den inte är det så brukar det normalt gå att använda funktionerna, men i detta fallet så låser den sig alltså helt.

Jag förväntar mig inget svar ang. en så här pass gammal kamera, men om någon haft det felet och löst det så skriv gärna en rad!

Det var det jag menade med mitt inlägg ovan. De knapparna finns inte på din kamera. Jag tror han tänkte på en Nikon.
Men en återställning till fabriksinställningarna för dels de "vanliga" inställningarna och dels för Custom Functions brukar finnas i menyerna. Fast jag har lite svagt för mig att Custom Functions inte finns på en 300D?

Förstår inte riktigt hur man ska göra? Vilka gröna?

Vänster om prismat sitter tre knappar, ISO - WB - QUAL, på QUAL finns också en liten grön prick, grön prick nr 1.

Högra sidan av kameran, ovanför avtryckaren finns en knapp för MODE och en knapp för exponeringskompendsation, +/- med en grön prick snett nedanför, grön prick nr 2.

Tryck ner QUAL och +/- samtidift för fabriksåterställning!

Jag ber så mycket om ursäkt, nästa gång ska jag försöka läsa vilket kameramärke som tråden handlar om.

Undrar hur många som fått sig ett gott skratt ??? Det bjuder vi på!

Som sagt, gröna pluttar och fabriksinställning gäller NIKON D300 och inte Canon 300D. Observera på vilken sida om 300 som D står på, inte första gången jag läser fel.

Lycka till / Jan-Olof

ANNONS