Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mattias, vilket av dagens allmänt tillgängliga papper tycker du liknar Crane Museo Silver Rag?

ChatGPT svarar Canson Baryta Photographique 2 eller Hahnemühle Fine Art Pearl. Håller du med? Jag gillar verkligen bägge dessa så jag kan förstå att du gillar Crane (förutsatt att ChatGPT är någorlunda korrekt).
Cansonpappret du nämner kommer nära, tycker jag. Hahnemühlepappret har jag inte testat, men nu blir jag nyfiken.

Jag är ju ingen expert på printpapper men tyckte att det papper med minst textur borde vara det som ger minst "störningar" och påverkan på riktigt små detaljer.
Jag kan bara hålla med dig om att det känns mest logiskt. Mindre pappersstruktur som stör. Och det var min övertygelse ända tills jag började uppleva det motsatta i praktiken.

Jag upplever bilder som skarpare på Hahnemuhle Photo Rag 308 som har mer (men inte extremt mycket) gräng än på Scandinavian Matt Professional. Min upplevelse är att bilden på pappret får samma ökade microkontrast som detaljer får när man skärper bilden i datorn. Ytan blir ljusare på topparna och skuggor i "dalarna". Det syns tydligt på grövre papper, anledningen till att strukturen syns igenom bilden och jag upplever att det har större effekt än man anar även vid mindre struktur. Ögat blir troligen lurat och har svårt att skilja på vad som är papper och bild när grängen blir mindre än vad ögat kan se.

När jag tittar nära, så får det släta pappret mer detaljer, men på normalt betraktningsavstånd förstärker grängen skärpan. Tills det går över styr och lyser igenom bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto