Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300 dpi med digitalkamera??

Produkter
(logga in för att koppla)
och när jag tittar på datorskärmen och ökar en bilds ppi från 72 till 256 så blir bilden mycket större (alltså från t ex 1024x768 till kanske 1500x1000). Har jag förstått rätt att detta händer just för att fler pixlar ska rymmas på en tum? (men på den utskrivna bilden syns det i form av detaljrikedomen?)

chisel skrev:
och när jag tittar på datorskärmen och ökar en bilds ppi från 72 till 256 så blir bilden mycket större (alltså från t ex 1024x768 till kanske 1500x1000). Har jag förstått rätt att detta händer just för att fler pixlar ska rymmas på en tum? (men på den utskrivna bilden syns det i form av detaljrikedomen?)

Nä, du skapar ju pixlar (interpolerar) datorn baserar färgerna på de omkringliggande pixlarna, så mer detaljer blir det inte. Men du kommer säkerligen ifrån "pixligheten" som kan uppkomma när en bild printas i för låg upplösning. Men om du nu har en 5Mpix-Kamera, varför har du då bilder så små som 1024 x 768??

alltså, jag tar bilder i fin kvalité och 2560 x 1920 pixlar.

sen brukar jag beskära dem till 1024x768 o ta bort lite "space" runt själva objektet. jag ställer in 1024x768 bara för att det blir rätt mått till framkallningen sen, alltså höjd och längd. När bilden förminskas så blir den ju även skarpare etc. eller?

trodde inte det spelade nån roll dock att jag förminskade bilden då den skulle skrivas ut i 10x15 cm? Hur ska jag ställa in i PS då så det blir rätt höjd och längd, och inte typ 2405x234 (bara ett exempeltal...)? Så bilden blir en rektangel enligt 4:3 och inte en kvadrat exempelvis...

För det första så är mitt förslag att alltid fota med högsta upplösningen och med bästa jpg.
Att sedan minska bilden i storlek för sakens skull är bara dumt eftersom du aldrig kan återfå de pixlar som räknats bort i nedskalningen. Att skära bort onödig luft är förstås ingen fara, men skriv då INTE in 1024 x 768 utan skriv i stället in storleken i centimeter utan att speca ppi:n.

Nu skall jag sova.

oki, tack för hjälpen iaf...

börjar få lite pejl efter att ha testat runt lite i PS...

Återkommer nog med fler frågor i guess

Ojoj

Jag måste ju verkligen tacka för alla svar jag har fått angående dpi!! Sitter här och leker lite med Phohoshop för att försöka lära mig allt som ni kan angående detta ämne. :)

Efter alla dessa inlägg förstod jag dock inte vad som verkar allra bäst att göra för att få en bild på 2288*1712, 72 dpi (eller ppi), till en tryckbar kvalitet.
Men det verkar ju som att det bara är att ändra dpi:n till önskvärt värde och sedan ändra tillbaka pixelstorleken till 2288*1712?

På så sätt har man väl inte försämrat bildkvaliteten, eller?

Jennie >>> Det stämmer, så länge du gör allt i ett och samma moment, och bockar av rutan ändra bildupplösning. Bortagna pixlar är och förblir borttagna.

Lite mer ppi/dpi för de som tycker det kul:

Jag har en bild som är 2560 x 1920 den är:

90,31 cm x 67,73 cm @ 72 dpi

32,51 cm x 24,38 cm @ 200 dpi

21,67 cm x 16,26 cm @ 300 dpi

osv. osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto