Annons

300D hittar inte fokus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Aendy

Medlem
Jag har en 300D som ibland flippar ut. Oftast händer det när jag fotograferar med liten bländaröppning. Det som händer är att det ser ut som att det går ner en mörk ridå i sökarfönstret och ibland dyker "err 99" i display:n. Efter det hittar inte kameran fokus med hjälp av autofokus. Stänger man av kameran några minuter funkar den när man sätter på den nästa gång men det verkar vara någon typ av fördröjning för det går inte att bara stänga av och på. Slår mig nu att jag kanske ska testa ta ut batteriet nästa gång och se vad det gör. Någon som vet vad det är med min kamera eller någon som har samma problem?

oskarp

Känner inte igen ditt problem, men har ett liknande.
Min 300D verkar hela tiden lägga skärpan aningen BAKOM objektet. Alternativt släpper den låsningen medan jag komponerar, och ställer om i samma ögonblick som kameran exponerar.
Jag har skickat in min 300D till Canon och kräver en ny, jag har haft massor av andra problem också, exempelvis byte de ut exponeringsmätarenheten efter typ 300 bilder.
Sen verkar det ha blivit glapp i USB-kontakten.
Som gammal Canon-älskare blir man förtvivlad, och börjar snegla på Nikon....

P

Haha! USB-kontakten funkade första veckan, om man la tryck på den, sen la den av. Kör kortläsare nu. Men är förvånad att ingen råkat ut för mitt "ridå"-problem. Känner på mig att om jag lämnar in den på service kommer jah få tillbaka den likadan efter överdrivet många veckor.

ANNONS
Götaplatsens Foto