Annons

300d och inställningarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Som ni vet kan man ställa in hur mycket skärpa, kontrast och sånt i menyerna. Nu undrar jag om jag inte vill att kameran ska tex skärpa något, ska jag då ställa den på minus 2 eller ska jag ha den på noll?

/ Marcus

Hmmm.. Nja.. jag skulle nog säga -2...

För att den kan ju inte precis ta bort skärpa ur bilden ;)

0 är väl "normal" skärpning?

Fast jag har alltis kört på 0 och skärpt i PS.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page12.asp tycker jag är ganska illustrativ när det gäller inställningarna - men den har ni väl redan sett... Där skriver man:

It's probably worth noting that EOS 300D images appear to respond very well to 'unsharp mask' post-processing, thus if you post-process all of your images you would probably be better off using a sharpness setting of -2 or -1 (post-process sharpening is almost always better than in-camera).

- det stämmer ju bra med Jespers tankar... :) Och svaret på den inledande frågan torde vara -2 (även om jag inte vet om kameran trots det skärper något lite även med den inställningen).

Senast ändrad:
Kör man med RAW jsuterar man allt sådant i efterhand. Vid JPEG kör jag med "Parameter 2" som ställer in allt med "0", d v s samma påverkan som i 10D. Sedan är det bättre i ur min synvinkel att skärpa om det behövs i PS.

Jag körde JPEg den första månaden och gick sedan över till RAW tack vare det formatets fördelar.

ANNONS
Götaplatsens Foto