Annons

300mm eller 200mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

magi74

Aktiv medlem
Hej allihop!

Jag vet inte riktigt vilket objektiv jag ska köpa, ett 300mm eller 200mm. Jag hade tänkt använda det både inomhus (i studio) och ute i
naturen till en början. När plånboken tillåter
tänker jag naturligtvis utöka samlingen av "gluggar".

Tipsa mej gärna...

//Mattias :)

Öh, är inte både 200 mm och 300 mm väldigt långt för att användas inomhus till studio. Beror ju på i vilket hus/studio du tänkt fota då förstås. En sporthall etc kanske 200 mm är mer lämpligt.

Hej Karin!

Har du en egen hemmastudio?
I sådana fall, vilken utrustning rekommenderar du?

Jag funderar på starta upp själv.

//Mattias

magi74 skrev:
Hej Karin!

Har du en egen hemmastudio?
I sådana fall, vilken utrustning rekommenderar du?

Jag funderar på starta upp själv.

//Mattias
Nej jag har ingen hemmastudio men ska försöka göra nåt provisoriskt i garaget dock. Men det blir mer av man-tager-vad-man-haver när det gäller prylar.

Kommer nog mest att använda mitt 60 mm macro till porträtt då. Är inte alls hemma på studiofoto, men det finns det ju många andra här på fotosidan som är.

Kanske ett 70-200 är det rätta?

Lite klumpigt kanske för porträtt inne?

Eller varöfr inte den enligt mig perfekta kompromissen för en sådan zoom, nämligen ett fast 135 f/2L USM.

Men du kanske är ute efter lite längre vidder,, svårt inne många ggr men jag hade kanske då gått för ett 200mm 2,8.

135mm är enligt mig mkt bra inne med fullformat!! Saknar en sådan till min EOS!!

MVH Niclas,

Hej Karin!

Likadant här...rusar runt i kåken och lånar lampor mm.

Fick tips om Kaffebrus.com angående studioprylar,
priserna var helt okay för till exempel ett
startkit...så nu funderar jag på att skaffa
"riktiga" grejer.

God Jul...Mattias :)

magi74 skrev:
Hej Karin!

Likadant här...rusar runt i kåken och lånar lampor mm.

Fick tips om Kaffebrus.com angående studioprylar,
priserna var helt okay för till exempel ett
startkit...så nu funderar jag på att skaffa
"riktiga" grejer.

God Jul...Mattias :)

Har du sett denna tråd kanske?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=49774

Tänkte jag använda som en hemmasnikbudgetvariant av studioutrustning. Inget avancerat alltså.

Vet inte vad du kör för typ av kamera men med t ex Canon 350D som har x1.6 i "brännviddsförlängning" blir 150-200 mm väääldigt långt inomhus. Något mellan 50mm - max 85 mm borde passa bättre.

85 mm/f1.8 är ju ett kanonfint objektiv. Här är en bild jag tagit m ett lånat sådant:
Tittar ut

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Kanske ett 70-200 är det rätta?

Lite klumpigt kanske för porträtt inne?

135mm är enligt mig mkt bra inne med fullformat!! Saknar en sådan till min EOS!!

MVH Niclas,

85mm x 1,6 = 136 mm!

Men 135 x 1,6 = 216 mm är ju kanske lite långt då.

Så visst, ett 70-200mm/f2.8 (kanske ett Sigma?) är väl lite mer flexibelt än ett fast då men fasta objektiv brukar ju anses vara bättre/skarpare.

Alltså beror på vad du har för typ av kamerahus vilken brännvidd som lämpar sig bäst för porträtt inomhus. Om det är porträtt du tänkte dig alltså...

Bilden jag tagit som jag länkar till i inlägget ovan stod jag ca 1,5-2 meter ifrån så du kommer rätt nära m 85mm på en Canon 350D.

Hej igen!

Jag använder en Nikon D50 med för tillfället
ett 18-55mm...väntar ett 28-200mm på posten.

Har idag fått hem ett nytt stativ till kameran,
Manfrotto Stativ Digi 714B med kulled.
Det blir nog bra i studion.

Har också kikat på kittet du skriver om...ser ut
som ett bra nybörjarkit.

ANNONS
Götaplatsens Foto