Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D eller 400D eller 5D?????

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast en fråga här var 350D mot antingen 400D, 30D eller 5D.

Då 400D bara är en lätt "hottad" version av 350D är pengarna nog kastade i sjön på en uppgradering.

Fast mellan 30D och 350D skiljer det ett par saker och den har ett större hus som Jacob tyckte var ett stort plus.

Så hur mycket bättre är då 5D mot 30D?

Tja jag vet inte, men det har framförts väldigt mycket argument för att det faktiskt är ett reelt problem att hörn blir oskarpa på Canons fullformatare.

Så om man vill byta till 30D eller 5D från en 350D kan jag förstå. Det är faktiskt en hel del skillnader mellan dessa och 350D om man tittar på funktioner och ergonomi. Spotmätning, högre seriebilds tagning och högre ISO (och bra brusbild).

Men mellan 30D och 5D är det faktiskt bara en faktor som talar till 5Ds fördel; större sensor (och några få pixlar till). Annars är ju 30D mer kompetent på många områden. Högre seriebilds hastighet och enligt uppgifter här på FS så är det rätt många saker som man önskar vore smartare på 5D så som att kunna visa utfrätta delar av bilden i hel skärmsläge på displayen och autorotering av bild i dator men inte i display på kameran.

Så min fråga blir är 5D 14 000kr bättre än 30D? Det tror inte jag!

Oavsätt vilka argument man tar till så finns det bara ett argument för 5D som står ut, den större sensorn.

En större sensor ger ett markant bättre släpp i skärpan rellativt bildvinklen, dvs kort skärpedjup.

En större sensor ger trevligare sökare som gör det enklare och roligare att fotografera.

Dessa två argument är för mig värt extremt mycket.

Själv har jag lämnat canon 1Ds bakom mig och gått över till en Hasselblad H2 med PhaseOne P30 bakstycke. Skillnaden mellan en 20D och 1Ds är lika stor som mellan 1Ds och P30.

Skulle jag köpa en Canon igen så skulle jag köpa en beg 1Ds mk1 framför vilken annan 1,6-1,5 crop kamera. Trots att den har sämre bildhastighet och brusegenskaper.

En Beg Canon 1Ds + den nya EF 50/1,2 L är ett kitt som jag skulle kunna köpa upp mig på.

M.Saaw skrev:
Fast en fråga här var 350D mot antingen 400D, 30D eller 5D.

Då 400D bara är en lätt "hottad" version av 350D är pengarna nog kastade i sjön på en uppgradering.
Som jag sa, beror det ju på vad man värderar. Om man tycker det är kul med nya modeller så kanske det inte alls är pengar i sjön. Dessutom kan det väl mycket väl vara så att man kan tycka att det är värt att sälja sin 350D för att få just de saker som har blivit bättre i 400D. Det måste ju rimligtvis vara upp till var och en att avgöra och inte något som du definerar rätt svar på.

Men mellan 30D och 5D är det faktiskt bara en faktor som talar till 5Ds fördel
Antar att du aldrig använt en 5D utan bara sett den på bild?
Alternativt kanske det är dags att konstatera att andra kan värdera andra saker.

FILM) (Anddje skrev:

Skärpedjupet ändras väl knappast för att du har en större sensor.

Nej, inte fysiskt såklart. Men en given bildvinkel kräver kortare brännvidd på en mindre sensor. Normaloptiken på t.ex en 350D är 30mm medan den på en 5D är 50mm. Vid samma bländaröppning ger 50 mm objektivet kortare skärpedjup än 30 mm objektivet.

Kanske skulle jag ha uttryckt mig som så att det i praktiken är lättare att få kort skärpedjup med en större sensor.

/F

fhe skrev:
Som jag sa, beror det ju på vad man värderar. Om man tycker det är kul med nya modeller så kanske det inte alls är pengar i sjön. Dessutom kan det väl mycket väl vara så att man kan tycka att det är värt att sälja sin 350D för att få just de saker som har blivit bättre i 400D. Det måste ju rimligtvis vara upp till var och en att avgöra och inte något som du definerar rätt svar på.

Antar att du aldrig använt en 5D utan bara sett den på bild?
Alternativt kanske det är dags att konstatera att andra kan värdera andra saker.

Ja och om du läser vad jag skrev så sa jag nog och oavsett så är det ju en fråga om tyckande alltid eller hur?

Själv är jag en prylfanatiker av stora mått. Och värderar nya små kanppar och funktioner högt.

Men här tycker jag nog att jag får tygla mina egna åsikter liet och se till vad som ger bäst resultat till kostnad (något som de flesta verkar ha som största bedömningsfaktor) och där är ju en uppgradering till 400D mest kosmetsik om man jömnför med att skaffa en 30D.

Annars är ju 5D den mest markanta uppgraderinegn, men det är ju faktiskt 14.000kr till mot 30D.

Och där uppfattade jag att trådskaparens fåga låg; Är det värt att uppgradera från 350D till nån av nämnda modeller?

Mitt svar ja men kanske inte till 400D!

Har faktiskt provat 5D och 1D Mark II N.
Men inte så mycket så att jag vågar säga några säkra uttalanden om deras för- eller nackdelar.
Gillar ju själv Nikon bättre... om det inte vore för bruset.

Makten skrev:
Jo, det är precis vad det gör. Med en större sensor behöver du längre brännvidd för att få samma utsnitt vid ett visst avstånd, och det ger - vid samma bländaröppning - kortare skärpedjup.
Nej, ska du ha samma utsnitt och skärpedjup måste du ha annan brännvidd och bländare, men sätter du en 50 1.4 på en FF och en 1.5x crop får du exakt samma skärpedjup, men olika utsnitt.

FILM) (Anddje skrev:
[...]men sätter du en 50 1.4 på en FF och en 1.5x crop får du exakt samma skärpedjup, men olika utsnitt.
En sådan jämförelse är ju meningslös - fotografi utgår ju från motivet och utsnittet måste ju då givetvis vara likadant i båda fallen.

FILM) (Anddje skrev:
Men sensorstorleken gör inte att skärpedjupet blir annorlunda.
Nej, om du tjockskalligt står fastplanterad på en och samma plats och plåtar samma sak med samma brännvidd och bländaröppning på två kameror med olika sensorstorlek så blir det samma skärpedjup. Varför man nu skulle vilja göra det, eftersom det blir helt olika bildutsnitt.
Så i praktiken kan man säga att sensorstorleken ger olika skärpedjup tycker jag, och troligtvis de flesta andra.

FILM) (Anddje skrev:
Men sensorstorleken gör inte att skärpedjupet blir annorlunda.

Det är just vad den gör. Du kommer ju ner till den faktorn hur du än tänker. Sensornstorleken avgör graden av skenbar brännviddsförlängning, vilket i sin tur ger annorlunda skärpedjup vid samma utsnitt med samma objektiv. Alltså är det sensorstorleken som avgör.

Brännvidden i kombination med bländaren vid en given bildvinkel ger skärpedjupet. För att få samma bildvinkel på småbild, som på APS-C krävs olika brännvidder, vilket vid given bländare kommer att ge olika skärpdjup. Vid kortare brännvidd ökar skärpdjupet vid given bländare.

Många bud om skärpedjupet nu :)

Skärpedjupet är beroende på bländaren och avbidningsskalan, thats it!

Stor sensor ger möjlighet till stor avbildningsskala vilket ger kortare skärpedjup. Brännvidden, ursnitt, avstånd m.m. saknar betydelse i sammanhanget, men kan ju användas för att räkna ut avbildningsskalan.

Man kan självklart få samma avbildningsskala på en liten sensoer... men då kommer som tidigare påpekats inte hela objektet med på bilden.

Om man skall återgå till ursprungsämnet så skulle jag vänta till efter Photokina i slutet av september innan beslut om ny kamera. Jag ser det inte som helt omöjligt att Canon släpper mer nyheter, de har nog släppr ut 400D till stor del för att hejda folks iver efter läckor om ny information :)

Jag har en 20D och en 5D och visst är det skillnad på bilderna jag får ut ur mina båda hus.
Man kan analysera och teoretisera hur mycket som helst men i slutändan är det upplevelsen av bilden som ger den där extra kicken med 5D.
Detaljskärpan på bilder tagna med 5D och en bra glugg är knivskarp.

ANNONS
Götaplatsens Foto