Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30x45 prints, böjliga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sebastianr skrev:
Du nämner att kapa är bra att stoppa i ram.
Jag tror inte man brukar använda kapa i ram med passepartout, och säger därför att det är nog inget för mig...jag gillar mina bilder bakom blas med passepartout, enkla för vem som helst att få mitt förberedda paket att stoppa i valfri billig 40x50 ram.

Ska man ha en kapa eller annat att stoppa i ram, eller canvas för den delen, handlar det nog oftast om att besöka en rammakare.
Nej

Kapa är inte ett bra material för foto egentligen. Det är såvitt jag vet inte syrafritt. Däremot är det smidigt OCH SNABBT att montera på kapa.

Det finns printerpapper med canvasstruktur.
Det finns också laminering med canvasstruktur.

Sebastianr skrev:
Blir nog tejp i passepartout istället, i överkant. Tror det är lika korrekt som att tejpa i bakomliggande isoleringen.
Jag kanske förstod dig fel.

1 få bilden 30x40 monterad på 30x40 kartong.
2 tejpa fast den på bakstycke 40x50.

DÅ tror jag att det kan lossna.
Den syrafria tejpen sitter onekligen väldigt bra men jag har aldrig sett den i dubbelhäftande utförande.

Erik Schalin skrev:
Jag kanske förstod dig fel.

1 få bilden 30x40 monterad på 30x40 kartong.
2 tejpa fast den på bakstycke 40x50.

DÅ tror jag att det kan lossna.
Den syrafria tejpen sitter onekligen väldigt bra men jag har aldrig sett den i dubbelhäftande utförande.
Njae, jag tejpar nog min kartongklistrade bild (om nu kartong-monteringen från Crimson blir bra) 30.5x40.5 ungefär i 40x50 passepartouten i överkant.
Behövs inget dubbelhäftande för det. Antingen tejpar jag rakt över bara, eller så kör jag T-tejpning.

Bilderna, testar en monterad och en omonterad, borde va klara att hämta imorgon hoppas jag...blir aningen spännande :)

Jaha ja, så hämtade jag mina två testbilder från Crimson idag.

Första upptäckten var att mina bilder inte alls ser ut som vanligt. Jag tycker mina tidigare framkallningar från annat lab har blivit rätt lika så som det ser ut på min monitor, men nu vart det en jäkla skillnad. Även fast min monitor är väldigt mörkt ställd så blev det ännu mörkare än monitorn på printsen.

Nåväl, det är väl bara att anpassa sig, så sak samma.

Däremot var bilden utan montering, alltså bara en vanlig 30x40 på matt papper, ungefär lika bucklig som mina tidigare bilder. Vi kanske kan konstatera att det är helt enkelt så det är....köper man stora inramade bilder på fotopapper så är det inte platt som en pannkaka.

Bilden med kartongmontering blev såklart inte bucklig, och kartongen var tunn nog att gå i mina ramar med passepartout och allt. Däremot, detta matta papper Crimson har glittrar inte alls lika mycket eller fint som det andra Fuji-pappret från mina tidigare bilder....inte lika fint tycker jag. Dessutom blev det en jäkla massa små fina bucklor/gropar jämt fördelade över hela bilden. Inte så att det ser dåligt ut kanske, men ändå, tillsammans med det mindre glittrande pappret så ger det ett lite trist och daskigt utseende tycker jag.

Kör nog vidare som tidigare tror jag, så länge iallafall...får lyssna på feedback från normalt folk under tiden och se om någon mer än jag störs av att bilderna är lite småbuckliga under glaset.

Tack för all hjälp i tråden iallafall :)

Det är ju trots allt så att det buckliga är ganska så svårt att se utan att verkligen provocera fram det genom att stå i precis rätt vinkel...
Säkert många andra som ha liknande inramningar men utan att ha tänkt på att själva fotot inte är helt platt utan buktar lite ut/in på olika ställen bakom glaset.

Nu hänger det iallafall 9st 40x50 från mig i Scandinavianphotos Stockholmsbutik på Kungsholmen, fram till sista februari tror jag det är sagt.

Såg själv ingen bucklighet så som dom hänger där, med spotlights på. Däremot syns alla små dammpartiklar som glaset lätt suger åt sig ;)

Den som är intresserad kan ju gå dit och kika.

ANNONS
Götaplatsens Foto