Annons

32- eller 64-bitars Windows 7 för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

RonBer

Ny medlem
Har 32- och 64-bitars formatet avgörande skillnader för bildbehandlingen och hur bilderna återges på skärmen?

Nix

Snabbare program som kan utnyttja 64 bitar som ps4.
dock är 64 bitar en massa problem, drivrutiner, skrivare, explorer, flash... jag ångrar 64 bitar och önskar jag valt 32 bitar och ett stabilare system...

Skall du jobba med VÄLDIGT stora filer, eller stort antal filer samtidigt så kan du ju ha nytta av 64 bitars möjlighet att hantera mycket mer ram minne, men sitter du på en dator med mindre än 3gig i ram känns det nog i dagsläget inte så meningsfullt kanske...

Har själv kört x64 de senaste 5 åren, var enbart i början det var vissa problem med drivrutiner då det helt enkelt var rätt ovanligt med 64-bitars OS så många tillverkare utvecklade inte drivrutiner som fungerade med dessa. Men de senaste två åren så har 64-bitars marknaden exploderat när det gäller antalet användare och därmed har även hårdvarutillverkarna hakat på i svängarna. Jag personligen ser inget negativt med att använda x64 istället för x86 då skillnaderna mellan arkitekturerna enbart är till x64's fördel.

Jag rekommenderar att köra på 64-bitars då ditt OS kan använda hårdvaran på ett effektivare sätt och utnyttja mer RAM-minne. Det är inga "synliga" skillnader för dig som användare, allt fungerar på samma sätt till det yttre.

Hoppas du blev lite klokare av mitt svar. :)

//Micke W

Snabbare program som kan utnyttja 64 bitar som ps4.
dock är 64 bitar en massa problem, drivrutiner, skrivare, explorer, flash... jag ångrar 64 bitar och önskar jag valt 32 bitar och ett stabilare system...

Det ska till obskyr hårdvara för att det inte ska finnas drivrutiner som funkar till 64-bitars windows 7.
Mindre än 4GB RAM hör dessutom till det förgågna.
Och vad i allsin dar menar du med explorer och flash? Finns inget med varken explorer eller flash som strular just på grund av att operativsystemet är 64-bitars.
Låter mer på dig som att du pratar om Vista än Win7, dessutom.

Skall du jobba med VÄLDIGT stora filer, eller stort antal filer samtidigt så kan du ju ha nytta av 64 bitars möjlighet att hantera mycket mer ram minne, men sitter du på en dator med mindre än 3gig i ram känns det nog i dagsläget inte så meningsfullt kanske...

Om jag tolkar detta rätt kan det alltså vara en fördel med 64-bitar för batch-arbeten, när en hel radda bilder ska genomgå samma grundbehandling.

Det ska till obskyr hårdvara för att det inte ska finnas drivrutiner som funkar till 64-bitars windows 7.
Och vad i allsin dar menar du med explorer och flash? Finns inget med varken explorer eller flash som strular just på grund av att operativsystemet är 64-bitars.

Vista och Windows 7 delar drivrutiner

Obskyr

En dell för 33 lakan en månad gammal..Q7 processor och 8gig ram vet inte om den är helt kass men på min gamla med vista 32bitars går exakt samma konfig mycket bättre,, inte snabbare men utan problem.
får varningar från windows, explorer, flash om 64bitars problem som måste lösas... kanske ett måndags ex.

Datateknikern från en större firma rekomenderar 32 för att få bukt...

En dell för 33 lakan en månad gammal..Q7 processor och 8gig ram vet inte om den är helt kass men på min gamla med vista 32bitars går exakt samma konfig mycket bättre,, inte snabbare men utan problem.
får varningar från windows, explorer, flash om 64bitars problem som måste lösas... kanske ett måndags ex.

Flash funkar inte i 64-bitarsvarianten av Internet Explorer, 32-bitars varianten finns dock också med i Windows 7 och där snurrar flash fint hos mig i alla fall.
Jag har inte stött på något än som inte fungerat på min burk som kör 64-bitarsversionen

/Karl

Till att börja med så har prislappen inget som helst med saken att göra. Sen att en DELL råkar krångla är knappast en bra måttstock för huruvida 64-bitars windows är bra eller anus.
Att en "tekniker" rekommenderar 32-bit visar bara på hans inkompetens. Det är naturligtvis inte operativsystemet som är problemet.
Ett hett tips är också att välja en bra webbläsare istället för IE.

Mina fem öre

Har bytt från 32 till 64 med 12 G. Fungerar finemang på stora filer. Inga drivrutinsproblem.

Jag har haft ett enda problem med W7 x64 och det var att min 10 år gamla laserskrivare inte fungerade. Flash, explorer och allt annat rullar som en dröm på min maskin.

Skippa IE så löser du en hel del problem. Jag kör Firefox (som visserligen läcker en del minne) men både Chrome och Opera fungerar klockrent i x64. Skulle aldrig komma på tanken att köra 32-bitars idag men det finns gott om ludditer i samhället!

Istället för att köpa en svindyr Dell byggde jag min egen dator och stoppade i 64-bitar i den. En del egengjorda stora timelapsefilmer hackar i media player, men då drar jag bara igång media player 64 istället så flyter allt på som en dans. Nä. 64 ska det vara, helst med allt.

Har 32- och 64-bitars formatet avgörande skillnader för bildbehandlingen och hur bilderna återges på skärmen?

Jag kör 64Bit nu. Windows 7 med 8 GB RAM. Minnet slår även där i taket efter någon halvtimma och många filer öppna. Men det är en gigantisk prestandavinst jämfört med mina 32Bit system.
Nu använder jag inga andra applikationer än just Photoshop och de inbyggda i Windows, så mitt system är hur stabilt som helst.

Att arbeta med "tunga" bildfiler idag med 32 bitars OS, och vara begränsad till 4gb ram är i mitt tycke väldigt osmart.

Kör 64 bitars, och fläska på ordentligt med minne vetja ! Kör själv Win 7 med 12gb, och det går som tåget. Har heller aldrig haft något problem med drivrutiner och dylikt.

Jag kör Vista 64 sedan två år och det fungerar lysande, mycket mindre problem med hängningar och omstarter av Lightroom, antagligen mest tack vare 8 gigabyte minne mot 2 gigabyte i gamla 32-bitarsdatorn jag körde innan.

Det gör så oerhört stor skillnad att kunna ha rejält med minne i datorn att jag aldrig skulle komma på tanken att byta tillbaka till 32 bitar.

ANNONS
Götaplatsens Foto