Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D + 1GB = antal bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eos-1

*skratt*

Ja, det var inte ens jag…utan det stod i ett tidigare inlägg av Niclas Forsberg – det var hans Eos-1 – jag bara var jourhavande…:)
/F

Tack Fredrik! Trodde inte att det gick å missa att det var en 1D.

När man är nöjd med upplösningen så är det befriande läckert att få så många bilder på ett minneskort!

Min 1D stödjer inte större kort (fat 16 tror jag den stödjer). Hade den gjort det så hade jag nog haft ett par riktigt stora kort. Minneskorten är bäst om de är fler än ett men jag vill helst inte ha tre som nu utan hellre två riktigt stora.
Smaken e väl som baken,,

Mvh Niclas,

Filstorlekar, skumt e´re

Ja hur kameran räknar vet jag inte men jag har testat enl. min beskrivning. Det kanske inte är ett världsproblem men det tar ju plats på mitt kort och i datorn. Har försökt fråga Canon men deras förklaring om olika komprimeringar på raw-filerna tror jag inte riktigt på. jag tror nämligen inte det är så haär på 20D som har samma processor. oj oj mycket tekniksnack nu och lite foto. Bilder är känslor inte megapixlar sa nån vis person tidigare

Eos-1

Det är väl rätt många som skulle vilja ha en Eos-1D "trots" den i sammanhanget låga upplösningen. Det är väl, om jag inte är felunderrättad, fortfarande en kick-ass-kamera. Allt här i livet är ju som tur är inte megapixlar. Det är ju den där lilla detaljen med kvalitet också…:)

Ja, och tänk en Eos-1 med ett 8GB-kort i. Då kan man ju plåta i ett år…;-)

/F

Två inlägg – samma tanke

Peranders! Word, broder! Vi lyckades säga nästan samma sak på i stort sett samma gång.
Alle man till bilderna!
:)
/Fredrik

Ursäkta en enkel amatör, men om du fotar i raw+jpg, så ligger väl jpg-filen inbäddad i raw filen? Alltså 8mb raw plus 3mb jpg blir 11 mb totalt. Sedan när du tittar på filerna ser du en raw på 11mb (som är raw+jpg) och en jpg-fil. Det ser alltså ut som två separata filer, men är inte det. Eller?

Ok. Då var det var en liten jpg-thumbnail som låg i raw filen då. Den man ser på kameraskärmen.. Lätt att röra till det ibland.

huselius, som vi redan har konstaterat så är det helt beroende på vad för motiv du tar och andra inställningar... det finns inget konkret antal bilder man kan ta med ett minnes kort

ANNONS
Götaplatsens Foto