Annons

400D till fler datorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

gup

Medlem
Hej!

Ska på semester till Sydafrika imorgon ohc har fått låna en 400D till resan. Provfotade lite idag och upptäckte att jag behöver "EOS utilities" för att lägga in fotona på datorn, eller stämmer detta?

gup skrev:
Hej!

Ska på semester till Sydafrika imorgon ohc har fått låna en 400D till resan. Provfotade lite idag och upptäckte att jag behöver "EOS utilities" för att lägga in fotona på datorn, eller stämmer detta?
Skaffa en kortläsare så är dte löst.

haha, tack för den!
Tänkte inte på det, men jag har ju faktiskt inbyggd CF-läsare i datorn!

Problem solved!

Med Nikon/Windows konfigurerar man kamerans USB-utgång som masslagrinsenhet (MSC). Kamerans minneskort syns då i Utforskaren (Windows Explorer) och bildfilerna kan hanteras som på en vanlig hårddisk, USB-sticka e.dyl.

(Fast det går kanske inte på Canon, kan i alla fall inte få till det på min IXUS:)

BjörnN skrev:
Med Nikon/Windows konfigurerar man kamerans USB-utgång som masslagrinsenhet (MSC). Kamerans minneskort syns då i Utforskaren (Windows Explorer) och bildfilerna kan hanteras som på en vanlig hårddisk, USB-sticka e.dyl.

(Fast det går kanske inte på Canon, kan i alla fall inte få till det på min IXUS:)
Nej nikon är överlägsna på den punkten.

hmm....alla mina canonkameror funkar som hårddiskar i den bemärkelsen att utforskaren läser kamerans kort som en disk och du kan kopiera eller göra vad som helst med dessa bilder/filer !

Ta med dig usb-kabeln som tillhör kameran.

Samma här, har aldrig behövt installera någon drivrutin för någon Canon-kamera. Bara att plugga in så hittar Windows XP den automatiskt och sedan kan man använda utforskaren för att föra över filerna.

Jag föredrar att använda kortläsare, vet egentligen inte varför...

Även klipp ut och paste på annan plats?

Med IXUS kan jag kopiera ELLER radera, ej båda samtidigt. Den har (såvitt jag vet) ingen möjlighet att ändra USB-mode som per default är MTP/PTP.

Ängsbacka skrev:
hmm....alla mina canonkameror funkar som hårddiskar i den bemärkelsen att utforskaren läser kamerans kort som en disk och du kan kopiera eller göra vad som helst med dessa bilder/filer ! ...

ANNONS
Götaplatsens Foto