Annons

430 EX: Inställning för upplättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hur rekommenderar ni att man ställer in blixten för upplättnad utomhus i dagsljus?

Jag körde bara blixten på High speed sync och full TTL. Men det blev aningen stark upplättnad tyckte jag.

Naturligtvis är jag inte ute efter nån absolut inställning. Det är givetvis omöjligt beroende på ljusförhållanden etc. Men lite riktlinjer kanske...

Ok. Tack för tips!

Fungerar exponeringskompensationen med High speed sync? Ställs inte blixtstyrkan ner automatiskt när man kör på High speed?

Canons Speedlitesystem ställer själv sig i upplättningsläge om det omgivande ljuset är starkare än en viss nivå. Men som Andreas säger så är blixtkompensation, antingen från kameran (om möjligt) eller då direkt på blixten.

blixtkompensationen (inte exponeringskompensationen) fungerar även på FP-blixt, men ja det är korrekt att blixtstyrkan ställs ner vid FP-blixt (High-Speed)

Jeppe skrev:
Canons Speedlitesystem ställer själv sig i upplättningsläge om det omgivande ljuset är starkare än en viss nivå. Men som Andreas säger så är blixtkompensation, antingen från kameran (om möjligt) eller då direkt på blixten.

blixtkompensationen (inte exponeringskompensationen) fungerar även på FP-blixt, men ja det är korrekt att blixtstyrkan ställs ner vid FP-blixt (High-Speed)

Ok, tack för klargörandet! Givetvis menade jag blixtkompensationen.

ANNONS