Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50/1,7 med 2x teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Igelkott

Aktiv medlem
Halloj. Lång mening - Enkel fråga.

Vad finns det för nackdelar och fördelar med att köpa 1,4x respektive 2x teleconverter till en 50/1,7 till en digitalare med aps-c-sensor..

Och vad innebär två bländarsteg om man utgår ifrån 1,7? blir det 1,7*2=3,4?

Igelkott skrev:

Vad finns det för nackdelar och fördelar med att köpa 1,4x respektive 2x teleconverter till en 50/1,7 till en digitalare med aps-c-sensor..

Vilka för- och nackdelar det är vet jag inte, men det blir bländare 3,4. Skalan ökar med roter ur 2 för varje helt bländarsteg.

/Thomas

En femtia med telekonverter är en kul och billig makrolösning. Man bibehåller ju närgränsen, så förstoringsgraden ökar ju en del. Men det kan krävas en del nedbländning för kantskärpan.

Skall du köpa fabriksnytt är nog ett Cosina-makro en bättre lösning för samma pengar.

Igelkott skrev:

En liten kommertar bara kring detta. Kolla verkligt noga att detta verkligen funkar. Jag har själv en Kenko Teleplus Pro 300 DG telekonverter och den funkar fint med exv. mina Tamron 24-135, Minolta 75-200/4, och Tamron macro 90/2,8.

Men VARNING! : Den funkar inte alls med Minolta 50/1,7 eller 24/2,8. Skälet är att den bakre linsen sticker ut för långt utanför bajonetten på dessa objektiv att det helt enkelt inte går att snäppa fast objektivet i kamerafattningen. Bara så du inte blir besviken. Tycker absolut att du ska testa om din tilltänkta adapter verkligen funkar ihop med din 50:a innan du köper nån. Min gör det alltså inte men för mig är det inget problem eftersom den gör bättre nytta med min 90mm Tamron Macro. Tycker annars att det är en väldigt bra konverter. Den förlorar inte märkbart i skärpa mot utan den.

Re: Re: 50/1,7 med 2x teleconverter

Sten-Åke Sändh skrev:
En liten kommertar bara kring detta. Kolla verkligt noga att detta verkligen funkar. Jag har själv en Kenko Teleplus Pro 300 DG telekonverter och den funkar fint med exv. mina Tamron 24-135, Minolta 75-200/4, och Tamron macro 90/2,8.

Men VARNING! : Den funkar inte alls med Minolta 50/1,7 eller 24/2,8. Skälet är att den bakre linsen sticker ut för långt utanför bajonetten på dessa objektiv att det helt enkelt inte går att snäppa fast objektivet i kamerafattningen. Bara så du inte blir besviken. Tycker absolut att du ska testa om din tilltänkta adapter verkligen funkar ihop med din 50:a innan du köper nån. Min gör det alltså inte men för mig är det inget problem eftersom den gör bättre nytta med min 90mm Tamron Macro. Tycker annars att det är en väldigt bra konverter. Den förlorar inte märkbart i skärpa mot utan den.

Aha! Verkar klokt det där.. Jag hade mest siktat in mig på sigmas grejer, av prisskäl. Men det kan ju vara samma där. Tack för tipset!

Jim Heikkinen
skrev:

Men det kan krävas en del nedbländning för kantskärpan.
Kantskärpan oroar jag mig inte så mycket över eftersom den digitala sensorn är lite för pyttig =)

ANNONS
Götaplatsens Foto