Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50/1.8 eller 85/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Odén

Medlem
Skall köpa ett "normal" objektiv - Nikon - funderar på ett 50 /1.8 eller ett 85 / 1.8. Vill gärna höra tips och synpunkter på vad ni anser är det bästa valet. Har ett 28-135 nu.

Tanken är att ha typ 70-300, 19-35, "normal" obejktiv" och 28-135 (det har har idag) Tror att jag då har "riggat" mig för det mesta!

// JOHAN

Vilken brännvidd använder du oftast idag? Det är rätt svårt för någon annan att välja åt dig. frågar du mig så blir det en trettiofemma ;-)

Kanske skall förtydliga mig lite - vill gärna ha ett objektiv med bra ljusstyrka - till bl a porträtt fotografering samt under "mörkare" förhållanden" med asa 200-400.

Jag skulle definitivt ha valt 80/1.8 men det är för att jag redan har den andra. Alltså - köp femtian.

Ja, faktiskt. Du var lite otydlig. Vanligen brukar man prata om 'normalobjektiv' såsom ett objektiv med brännvidd runt 50 mm för småbild.

Jag tycker du ska välja 85 mm objektivet om du vill ha ett till porträtt. Jag märker att jag nästan aldrig använder mitt 50/1.8 och istället väljer kortare eller längre.

Johan

Odén skrev:
Ja du Tobias Tycker: vet inte om du anser att du tillförst något, genom dina fantastiska kommentar. Är det jag som är otydlig eller??

// J

Du sa att du ska köpa ett normalobjektiv...ett normalobjektiv för småbild är 50 mm...85 mm är kort tele. Så Tobias har ju rätt...

Om du vill ta porträtt så ska du satsa på 85'an.
Den tillåter ju tightare komposition, och du behöver inte trycka upp kameran i nyllet på den du fotar för att fylla upp bilden. Jag vet inte hur nikons 85/1.8 är konstruerad, men canons är speciellt konstruerad för att ge vacker oskärpa (utanför skärpeområdet).

T ex Walle skrev:
Du sa att du ska köpa ett normalobjektiv...ett normalobjektiv för småbild är 50 mm...85 mm är kort tele. Så Tobias har ju rätt...

Om vi nu ska snöa in på detaljer är det så att en normal för småbild är 43mm, därför är en 35 i stort sett lika normal som en 50.

joker skrev:
Om vi nu ska snöa in på detaljer är det så att en normal för småbild är 43mm, därför är en 35 i stort sett lika normal som en 50.

Sant. Men i normala fall när man säger normalobjektiv ("Jag har köpt en normal" e.t.c.) så menar man ju 50 mm..

<joke>
Men då kan du gärna förklara Normalzoom. Gissar att man blir lite besviken om man upptäcker att man köpt en zoom som som jobbar mellan 50 och 50mm.
</joke>

joker skrev:

Detta måste vara en av de mest långlivade myterna, att en "normaloptik" ska ha samma fokallängd som diagonalen på filmen. Som om detta förhållande på något sätt skulle ge mer "normala" bilder. 50mm kallas normaloptik därför att den av historiska/ekonomiska orsaker normalt var den optik som såldes med nya kameror. Många konstnärer lär tex måla motiv med ett perspektiv som påminner om en kort telelins, runt 100mm har jag hört.

/Martin

Härligt

Tack för div input - tydligen så verkar det inte riktigt klart med vad att "normal" objektiv är - mycket nyttig kunskap för mig - min kunskap är att ja 50 kallas normal men även 35:an och 80:an beroende på format! eller har jag fel??

För att inte bli misstolkad så vad jag blev lite sur över var att Tobias inte hjälpte mig något för frågan var inte "vad är ett normal objektiv" jag ville ha lite tips på vilket som är det bästa objketivet och jag tyckte inte hans svar hade något med min fråga att göra! - sorry.

//J

Om vi nu lämnar litet tjafs därhän skulle jag säga så här: 50 mm är visserligen normalobjektiv men oftast ingen speciellt rolig glugg förutom att de oftast är skarpa och relativt billiga. Bildvinkeln är i regel för liten för att få med landskapsutsnitt och för stor för porträtt. Den "klassiska" Leica-kombinationen är 35 + 90 mm. Och givetvis är inte detta av en ren slump. Jag anser också att den egentliga normalen om man skall räkna det som bästa all-roundgluggen är 35 mm. 85 är utmärkt för porträtt. Har själv dessa Nikonobjektiv (bl.a.) men min 85:a är en 1,4-glugg men det saknar praktisk betydelse. Någon 50:a äger jag inte till Nikon - och har aldrig saknat den. Go for the 85-lens.
Us

Jag håller med om 35mm-förslaget. Det finns ingen brännvidd som "motsvarar" det mänskliga ögat. 50mm är för mig för långt för att vara kort och för kort för att vara långt... När jag tittar på något utan kamera, tittar ner genom kamernan och tittar upp igen, ändrar sig perspektivet inte mycket med 35mm, i mitt tycke. Därför betraktar jag 35mm som mitt "normal". Det blir mest intuitivt helt enkelt. Däremot kan 85mm tänkas motsvara det man fäster blicken på och studerar i detalj. Mycket flummigt tyckande, men det finns inget objektivt svar. Ska man vara specifik tycker jag att Nikons 35/1,4 är fenomenal. 3000kr begagnat.

/Pontus

35:an är en vidvinkel

Historisk sett så har ett normalobjektiv 50 mm.
Därför räknas 35:a som vidvinkel, har alltid gjort det.
Sedan är en helt annan sak att man personligen döper om sina objektiv.
Din zoom täcker ju både 50mm och 80mm, varför vill Du då ha en fast 50 resp 80?
Troligen för ljusstyrkans skull. En 50-glugg är mera allround än en 80, men som porträttobjektiv är 1,8/80mm outstanding.
Om man vill ha en bra kombination av fasta objektiv, så är följande klassiska:
35 och 80/90.
eller 28, 50, 80/90.
Med fasta objektiv får Du en lättare kamera, bästmöjlig skärpa och en härlig ljusstyrka som bl a gör Din sökare mycket ljusare.

ANNONS
Götaplatsens Foto