Annons

50 mm med AF

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkjellman

Medlem
Tja
testade min kompis Nikon AF 50/1,8D och på hans kamera d700 får han autofokus men ja på min d60 fick inte de vilket ja borde vi kollade inställningar o sånt..men fick de inte o funka? Varför? Nån som har nån ide?

Nikon D60 har ingen inbyggd autofokusmotor, vilket innebär att du bara får autofokus med de objektiv som har inbyggd autofokusmotor och Nikon AF 50/1,8D är inte ett sådant.
Om du vill ha autofokus måste du köpa Nikon AF-S 50/1,4 G eller Nikon AF-S DX 35/1,8 G.

Här är den främsta orsaken till varför jag bytte upp från min D60 till D90 och inte rekommenderar Nikons instegsmodeller för folk som tänkt satsa lite mer seriöst på foto. Autofokusen funkar inte med gamla förmånliga AF-objektiv och det finns inte ens alternativ till vissa. Manuell fokus är väl som sådant okej om man har tid på sig och kan testa sig fram men det är faktiskt svinjobbigt att fokusera manuellt med ett 50/1,8 objektiv, man måste ha koll på avståndsmätaren i kamera (syns ej i M-läget) för att det ska bli bra, och även då är det ingen garanti för att man prickar rätt med skärpan.

Rekommenderar AF-S DX 35/1,8 istället, om du inte är specifikt ute efter den snävare bildvinkeln. 35mm på din kamera ger ungefär samma bildvinkel som 50mm ger på fullformat som D700. Synd bara att den är dubbelt dyrare än AF 50/1,8, speciellt begagnad. Men båda är riktigt skarpa och bra objektiv.

Nikon D60 har ingen inbyggd autofokusmotor, vilket innebär att du bara får autofokus med de objektiv som har inbyggd autofokusmotor och Nikon AF 50/1,8D är inte ett sådant.
Om du vill ha autofokus måste du köpa Nikon AF-S 50/1,4 G eller Nikon AF-S DX 35/1,8 G.

då vet jag tack för svaren..

Jag tycker det är orättvist att folk som har råd med D700 inte ens vet vad AF-motor i huset innebär. :)

Det är rätt många i den unga generationen som inte ens vet vad film är... Soppa, framkallning, vänta på sådan, fixera etc är andra svåra ord.....

Det är bara att inse att vi gamla som känner till dessa termer är gamla stofiler

Med tanke på vad kamerabyten ofta kostar kanske man från början borde köpt något riktigt bra, så brukar jag göra med mycket annat men kameraprylar har jag tyvärr inte gjort så med och det har kostat en del genom åren.
Jag menar att en D700 klarar man sig med läääänge och då blir det i slutändan inte så dyrt för man hamnar rätt snart i den klassen iaf.

//Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto