Annons

500D hittar inte fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

nyfiQen

Medlem
Min nästan ny kamera fungerar inte. När jag(i vilket läge som helst) försöker knäppa en bild så fungerar det inte eftersom kameran inte hitter något fokus (det hörs att den jobbar och batteriet tar snabbt slut). Det går att knäppa kort när man MF på.

Är det någon som vet vad det är för fel? Är kameran trasig eller har jag "hamnat" på någon inställning som ger detta problem?

Om jag förstår dig rätt snurrar fokuseringen i optiken fram och tillbaka, men det hjälper inte ändå?

Har du provat att fokusera i live view? Om kontrastfokus (kallas nog Live) fungerar där, men fortfarande inte fasdetekterande fokus (kallas nog snabb), då kan optiken fokusera, men kameran ser det inte. Vanligaste orsaken är att det kommit något skräp på huvudspegeln, AF-spegeln eller AF-optiken. Alla dessa delar sitter inne i spegelhuset, bakom objektivet. Om du inte känner till var respektive del sitter är det förstås inte lätt att avgöra om något sitter i vägen någonstans, men du kan ju alltid börja med lite "allmän blåsning", så att säga.

Jag skall testa de åtgärderna som du nämner. Det märkliga är att jag inte bytt objektiv eller haft av det så det borde inte kommit in något skräp där.

Kameran fungerade senast jag tog bilder med den (för några dagar sedan) och när vi sedan var ute och skulle fota i pulkabacken så började den kärva direkt. :-(

Du har inte råkad ställa fokusmetod på "AI Servo" ist.f. "OneShot"? Syns i så fall tydligt på displayen. Skillnaden är då att den då inte piper när den finner fokus eftersom den hela tiden justerar för att den tror att du vill ta bilder på något rörligt föremål.

Ok, läste slarvigt. Låter som ett konstigt problem! Men den är ju ny så garantin gäller ju om det skulle behövas. Ett tips är att ringa Canons support när du har kameran i handen så du kan beskriva problemet i detalj och svara på frågor. Då vet dom om den ska skickas/lämnas in eller inte.

Det är teoretiskt möjligt att du ställt om någon C.Fn så att slutaren gör andra saker än att ta bilden. Du kan nog hitta ett "återställ allt/till fabriksinställningar"-läge någonstans för att ta bort den möjliga felkällan.

Är minneskortet fullt borde det framgå tydligt i displayen... :)

Inte ens om kortet är fullt skulle det hjälpa att ställa objektivet på MF. Jag tror det sitter navelludd på AF-sensorn!

Tack för ert engagemang! Själv har jag inte hunnit titta närmare på problemeet. Canons support skall jag försöka kontakta inom kort och kan inte de hjälpa mig så får jag nog vända mig till inköpsstället, för prcis som ni säger så gäller ju garantin fortfarande, för kameran är bara några månader. Hade en 450E innan som fungerade perfekt men som blev stulen :-( . Man känner sig handikappade utan kameran ;-)

Allt här kan ju bara bli gissningar. Du nämner det inte men om problemet var borta igen sedan kameran varit inne en stund, hade du säkert nämnt det. Då hade det kunnat vara kondensbildning inuti kameran då den kylts av ute, det kan ju ändå vara det om det bildats någon kondensfläck på ett känsligt ställe. Det här med kondensbildning är ju inte så allvarligt när man tar in en kall kamera eller något annat utan då den varma luften som innehåller en hel del fukt avkyls och inte längre kan behålla fukten som då kondenserar. Det är inte utanpå utan inuti kameran det kan orsaka problem, här är ju också förhållningsreglerna lika mellan de olika kamerafabrikaten och modellerna, vädertätat eller inte.

Tyvärr var det inte riktigt så enkelt ;-) För jag har testat flera dagar efteråt och den fungerar inte inne heller.

Det blir väl att lämna in den då tråkigt att vara utan, särskilt nära efter att man investerat i nytt, men det är ju oftast då som fabrikationsfel visar sig. Själv har jag min 7D inlämnad för garantijustering men har min äldre 400D kvar så för mig är det ingen fara utom att det blir kallt om fingrarna då det är svårare med handskar på för mig med den lilla. Du borde nog kunna få en lånekamera under tiden, ja du ska nog kräva det. Canon behöver nog skärpa leveranskontrollen och tillverkningstoleranserna om de inte ska mista förtroendet hos kunderna, men konstruktionerna är det ju inget fel på.
Lycka till.

Åh, så glad jag blir. Tänkte att det var bäst att testa kameran innan jag ringer support och nu fungerar den igen. Det måste trots allt ha berott på kondens eller liknande iallafall. Skoj, för jag skall upp till Sälen i några dagar utan att ta med skidor och hade planerat att ta det lugnt med kameran i famnen.

Tack alla, för råden jag fått.

Då vill jag bara ge ett sista råd. För att undvika just kondens ska du låta kameran ligga kvar och "tinas upp" i kameraväskan (eller i en vanlig plastpåse) när du kommer in från kylan. Kameran ska läggas i påsen/väskan innan du går in till värmen. Ta ut minneskortet om du vill komma åt bilderna (via en dator och minneskortsläsare) innan kameran har värmts upp. Lycka till och ha det så kul i fjällen!

Roligt att det lösts sig.
Lite klagörande om fysiken kring den relativa luftfuktigheten.
http://www.smhi.se/foretag/m/ml_relhum_beskrivning.htm, här finns klargörande beskrivning. Att det bildas kondens utanpå ett kalt föremål som tas in är ju bekant och rådet om plastpåsar o dyl kring kameran tills den blivit varm är bra men inte så där väldigt nödvändigt, utsidan är ju inte så känslig och även de icke vädertätade kamerorna tål en hel del. Värre är det med fukten i den luft som finns inuti kameran när den tas ut i kylan. Ska vi må bra inomhus bör den relativa luftfuktigheten ligga på ca 60%. I diagrammet på smhi:s sida kan man se att 50% rel.luftfuktighet vid +20 gr.C. blir 100% vid ca +8 gr.C. då kondenserar luftens fuktighet på kamerans inre delar och vid minusgrader kan det också bli isbildning. Kameratillverkarna sätter 85% rel. luftfuktighet som högsta gräns o åtminstone Nikon anger också "ingen kondens". Så när ni går ut i kylan så ta av objektivet så att inneluften med mycket fukt byts mot uteluften med mindre fuktinnehåll.

Roligt att det lösts sig.
Lite klagörande om fysiken kring den relativa luftfuktigheten.
http://www.smhi.se/foretag/m/ml_relhum_beskrivning.htm, här finns klargörande beskrivning. Att det bildas kondens utanpå ett kalt föremål som tas in är ju bekant och rådet om plastpåsar o dyl kring kameran tills den blivit varm är bra men inte så där väldigt nödvändigt, utsidan är ju inte så känslig och även de icke vädertätade kamerorna tål en hel del. Värre är det med fukten i den luft som finns inuti kameran när den tas ut i kylan. Ska vi må bra inomhus bör den relativa luftfuktigheten ligga på ca 60%. I diagrammet på smhi:s sida kan man se att 50% rel.luftfuktighet vid +20 gr.C. blir 100% vid ca +8 gr.C. då kondenserar luftens fuktighet på kamerans inre delar och vid minusgrader kan det också bli isbildning. Kameratillverkarna sätter 85% rel. luftfuktighet som högsta gräns o åtminstone Nikon anger också "ingen kondens". Så när ni går ut i kylan så ta av objektivet så att inneluften med mycket fukt byts mot uteluften med mindre fuktinnehåll.

Jag har aldrig varit med om några problem med detta. Inte ens de senaste 5 åren med DSLR:er av olika slag. Har tagit en hel del vinterbilder i år med åtminstone -15 och även lägre än det ute och då borde jag väl sett problem som dessa. Känns ju inte vidare smidigt med plastpåsexercisen om man måste leva med den.

Jag har heller aldrig råkat ut för några problem på 37 år med slr/dslr, luftmängden inuti kameran är ju inte så stor men risken för fukt och kondens finns ju ändå enl naturlagarna vid temperaturväxlingar, så lite förebyggande när man går ut i kylan skadar inte, särskilt om man har hälsosam luftfuktighet inomhus, men det där med plastpåsar kan man nog hoppa över åtminstone om man inte direkt ska ut i kylan igen, ispansar på kameran är kanske inte så kul.

ANNONS
Götaplatsens Foto