Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50d 17-55 vs 5d 24-105

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Har lite funderingar om hur jag ska göra.Jag har en 50d och jag är inte nöjd med bruset vid högre iso så jag har varit inne på att köpa en begagnad 5d som borde ha bättre brusprestanda.Normal zoomen som sitter på nu är en17-85is och jag är inte imponerad av den vad det gäller färg och hur jag upplever kvaliteten.Kan vara så att mina filter jag köpte inte presterar men jag har även provat utan.Så tanken har hela tiden varit att skaffa en 17-55 2.8 is som många är nöjda med.Men det är ju inte gratis det heller så jag funderade nästan på att köpa en 5d begagnad med ett 24-105 istället.Det blir bara några tusenlappar mer.Dom sålde ett sådant paket på blocket i går för tolvtusen.
Lite luddig fråga kanske:)
Bildkvaliteten mellan dessa två kombinationer hur upplevs den?
Känns som jag skulle vilja köra fullformat då jag hade det förut när man fotade med film.

Har haft kombon 30D + 17-55 och 5D + 24-105

Skulle gissa att skillnaden i brus mellan dina två jämförande paket är ca 1/3 steg. Alltså inte mycket. Skärpedjupet skiljer ungefär 1/2 steg.

Måste säga att 17-55:an är både skarp och ger bra färger. Här är iallafall liten sumering från mina erfarenheter:

50D + 17-55
+ Lättare
+ Bättre och snabbare AF
+ Bättre LCD-skärm
+ ..ja, 50D är väl bättre på allt jämfört med 5D förutom sensorn

5D + 24-105
+ 24-105 är mer gedigen
+ något något övertag vad gäller färg och kortare skärpedjup

Väldigt mycket beror på vad du fotograferar (som stått i många tidigare trådar). Vid tex sport mm vinner 50D kombon.

Själv ångrar jag absolut inte att jag bytte upp mig från 20D +17-55 till 5D + 24-105, men så slutade jag också fotografera basket vid tidpunkten för bytet.

Hoppas du blev lite klokare.

Med tanke på att 24-105 är f/4 och 17-55 är f/2,8 jämnar det ut skillnaden i kort skärpedjup, om det nu är det man vill åt.

gå tillbaka till gamla tråden om 50d så har jag jämförelsebilder på 3200iso och där 5d åker åttor runt 50d vad det gäller upplösning/brus.
5d är klart ett bättre val

ps varför inte ett bra exemplar av 24-70 TILL 5D

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto