Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50mm till D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingengärd

Avslutat medlemskap
Är på jakt efter en "normalglugg" till min nya kamera, då jag hört att det är en väldigt prisvärd glugg och en bra start.

Frågan är bara vilket jag ska välja?

Funderar på Nikon AF Nikkor 50mm 1.8 D men så är det ju ingen jättestor priskillnad mot en 1,4 glugg däremot verkar det som att det ändå inte är värt att ta bilder under 2 med, så jag tänker att jag ska satsa på den billigare varianten?

Någon som kan hjälpa mig med för och nackdelar för de båda gluggarna?

Är på jakt efter en "normalglugg" till min nya kamera, då jag hört att det är en väldigt prisvärd glugg och en bra start.
Har du något objektiv till kameran i dag? En kitzoom, kanske? I så fall kan du ställa in den på just 50 mm nästa gång du ska fotografera och se om du tycker det kännas bra.

Själv tycker jag 50 mm är en överskattad brännvidd på kameror med cropsensor (som D3100). Det är inte en "normalglugg" utan ett kort tele.

För övrigt tror jag att du inte får någon AF med Nikons 50/1.8 på din kamera.

Okej vilket objektiv tycker du att jag ska satsa på då?

I dagsläget använder jag mig av en kitzoom..

Nikkor 35/1.8 är med motor och fungerar till 3100, något dyrare än 50/1.8 men finns att köpa nu och är riktigt bra. 35 är ju också ett normalobjektiv på en croppad kamera, 50 blir ju mer ett kort tele

Tack för alla tips! Ska fota en dag med 35mm och en dag med 50mm så får jag bestämma mig utifrån det vilken glugg jag ska välja. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto