Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

55-200mm frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Har fotat lite med mitt nikon 55-200 vr och är mycket nöjd hur mycket detta objektiv ger för sitt pris,kompletterar standard-zoomen utmärkt.Det jag undrar över är att i denna klass (55-200mm) finns det bara billiga och prisvärda objektiv 1500-3000 kr,varför är det så.Är dom bara tillverkade för att komplettera kitobjektiven eller är det så att detta brännvidsomfång inte är så populart bland lite mer erfarna fotografer !

jonas_erik skrev:
nu menade jag i frågan 55-200mm och jag vet att alla andra är dyrare och bättre !

Förstår inte frågan faktiskt. Undrar du varför det inte finns riktigt bra gluggar med exakt det omfånget?

På analoga kameror var det vanligare att normalzoomen gick till runt 70mm. Det kanske spelar in när man tänker på att proffsgluggarna (Nikon och Canon) ofta har 70(80)-200 som omfång.

50-200 är väl ett ganska nytt påfynd för att komplettera dagens mainstream-kitgluggar.

Med risk för att vara ute och cykla.. trodde det var fredag nyss så jag är lite snurrig ;)

Om jag förstår din fråga rätt:

Objektiv som 55-200 har alla ganska låg ljusstyrka och är små och lätta. Det stora zoomomfånget uppnås dock till priset av optiska kompromisser som medför att objektivet inte fungerar lika bra på alla brännvidder, speciellt på största bländare.

Större ljusstyrka kräver större frontöppning och allt blir tyngre och dyrare. Riktigt ljusstarka zoomar blir mycket dyra och köparna kräver naturligtvis valuta för slantarna, ex.vis i form av god skärpa på alla brännvidder vid full öppning. Proffsobjektiv har därför oftast mindre zoomomfång och därmed färre kompromisser i konstruktionen.

Ingen kan väl säga emot att Nikons 55-200 VR är något annat än ett prisvärt objektiv. Dessutom kopletterar det kitzoomen 18-55 utmärkt. Objektivet är inte det ljusstarkaste på marknaden och mycket av den kan man kompensera med längre tid och ett stativ.
Jag har tom. fotograferat solen. Naturligtvis med ett hemmabyggt solfilter med Baader solfilm.
Tyvärr visades inga solfläckar denna dag.

Bilagor

• sol.jpg
    sol.jpg
    21.2 KB · Visningar: 195
ANNONS
Götaplatsens Foto