Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
550d - uppgradering!
- Trådstartare Lurifaxxen
- Start datum
Pocca
Aktiv medlem
Har haft 3 av de nämnda kamerorna: 550D, 7D och den antagligen mest ekonomiska varianten av FF som canon har nu 5D (mkII i mitt fall).
Vill du upp märkbart i kvalitetsskillnad så rekommenderar jag steget till FF. Vanliga "familjebilder" bilder och landskap, porträtt, gatufoto och dyl tror jag inte du ser nån skillnad alls mellan 550D och 7D. Vid sport och liknande som kan kräva snabb AF och högre bps kommer du däremot märka det. Där levererar 7D som bäst. 7Dn är även mer gedigen byggd än 550Dn vilket känns när man håller i den.
Vill du upp i märkbar skillnad för icke "sport"bilder så tror jag du måste upp i FF. Vill du inte lägga ut för mycket finns det en hel del 5DmkII ute begagnat nu och de poppar även upp oftare och oftare i reor när butiker säljer ut de få som de har kvar. Notera dock att EF-S objektiven inte fungerar på FF så sitter du på sådana behövs de bytas ut.
Jag vände på steken när jag uppgraderade. Började med att köpa 24-105L och 70-200L 2,8 IS II och använde dem på min 550D. Där kan man tala om att märka skillnad på resultat. Samma kamera men betydligt bättre objektiv.
Vill du upp märkbart i kvalitetsskillnad så rekommenderar jag steget till FF. Vanliga "familjebilder" bilder och landskap, porträtt, gatufoto och dyl tror jag inte du ser nån skillnad alls mellan 550D och 7D. Vid sport och liknande som kan kräva snabb AF och högre bps kommer du däremot märka det. Där levererar 7D som bäst. 7Dn är även mer gedigen byggd än 550Dn vilket känns när man håller i den.
Vill du upp i märkbar skillnad för icke "sport"bilder så tror jag du måste upp i FF. Vill du inte lägga ut för mycket finns det en hel del 5DmkII ute begagnat nu och de poppar även upp oftare och oftare i reor när butiker säljer ut de få som de har kvar. Notera dock att EF-S objektiven inte fungerar på FF så sitter du på sådana behövs de bytas ut.
Jag vände på steken när jag uppgraderade. Började med att köpa 24-105L och 70-200L 2,8 IS II och använde dem på min 550D. Där kan man tala om att märka skillnad på resultat. Samma kamera men betydligt bättre objektiv.
gunnarssonmag
Medlem
Vad är det för odds på en uppgradering av 7D?
Är inte bekant med cyklerna hos Canon.
Svårt att säga men många tror väl att det kommer någon form av efterföljare nu under 2014. Jag var bl a inne och pratade med Scandinavian Photo om detta för ett par månader sedan. En 70D som du är inne på är säkert ett utmärkt val särskilt om man har lite filmintresse. Jag känner dock att om jag ändå ska uppgradera mig och lära in mig på ny kamera vill jag gärna även ta ett kliv upp i sensorprestanda och om det blir en senare modell av APS-C kamera eller en FF återstår att se.
Lurifaxxen
Aktiv medlem
Satt och fundrade lite på hur stor skillnad det är mellan en 550d och en 5d mk II och skillnaden mellan 5d mk II och mk III ?
crop sensor är uteslutet för mig numer och 550d´s brus hantering vid iso över 400 är fullkomligt värdelös!
Så, satsa på en 5d mkIII direkt eller står sig en mk II:a ett tag till vad gäller bildkvalité och brus hantering vid höga ison ?
crop sensor är uteslutet för mig numer och 550d´s brus hantering vid iso över 400 är fullkomligt värdelös!
Så, satsa på en 5d mkIII direkt eller står sig en mk II:a ett tag till vad gäller bildkvalité och brus hantering vid höga ison ?
gunnarssonmag
Medlem
Satt och fundrade lite på hur stor skillnad det är mellan en 550d och en 5d mk II och skillnaden mellan 5d mk II och mk III ?
Som någon nämnt tidigare i tråden borde väl även 6D få vara med i jämförelsen eller vad är det som gör att den faller bort? Skulle jag byta upp mig idag känns den som det intressantaste FF-alternativet för mig.
Lurifaxxen
Aktiv medlem
6d går tyvärr bort, förlorar för mycket funktioner för i stort sett samma pengar på beg. marknaden.
Jämförelse: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1410872,345940
Jämförelse: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1410872,345940
Oquist
Avslutat medlemskap
Prisjakt anger t.ex. 5Dmk2 har evf. Också att högsta upplösningen för videoinspelning i snabbaste läget för 6D är 1280, men missa t.ex. inte att det snabbaste läget skiljer sig (iaf enligt) prisjakt.
Skulle kolla lite mer på de funktioner som du tycker saknas enligt prisjakt. T.ex. då att de anger att 5D har EVF.
Skulle kolla lite mer på de funktioner som du tycker saknas enligt prisjakt. T.ex. då att de anger att 5D har EVF.