Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

550EX och ST-E2..eller kabel?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Vet att det finns en del diskussioner om detta.
Jag vill hitta en lösning som är tillförlitlig att använda utomhus i solsken. Tänker mig en 550/580 med paraply vid sidan om kameraposition men den canonkabel som finns räcker ju som bekant bara ca 85cm och det känns kort.
Om jag nu kör en ST-E2, kommer det att vara tillförlitligt?
Finns här någon med lite erfarenhet av detta och som kan säga om det är värt att satsa på?
Avståndet mellan kamera och blixt komemr alltså inte att vara mer än ett par tre meter. Hur långt ifrån kommer det att vara en säker lösning?

I starkt solljus får IR kommunikationen det rätt svårt, men lite senare på dagen eller i skuggan fungerar det desto bättre.

Själv väntar jag till Radiopopper blir tillgängliga här i Europa, vilket gör IR signalen till radio, och man har fortfarande fullautomatik och även highsync. Man måste alltså även ha ett helt infrarött system typ Nikon CLS eller Canon ETTL.

Om jag hadde kabeln så skulle ja klippa av den och sätta på kontekter så att den gick att förlänga.

Annars så ska jag bygga en enkel trådbunden version av radiopopper till mina minolta blixtar eftersom orginal-kabalrna är både korta och dyra.

Vet inte hur många ledare i canon-kabel men minolta har fyra, så kontakter och kabel för vanlig s-video skulle passa.

Allemyr skrev:

Själv väntar jag till Radiopopper blir tillgängliga här i Europa, vilket gör IR signalen till radio, och man har fortfarande fullautomatik och även highsync. Man måste alltså även ha ett helt infrarött system typ Nikon CLS eller Canon ETTL.

Varför förbjuds alla roliga radiogrejer. :'(

Jag har en ST-E2 med blixtar och som tidigare sagt är utomhusbruk dess svaga sida.
På din beskrivning låter det som om du vill ha blixten brevid i linje med kameran och min erfarenhet är att ST-E2 då inte är så pålitlig.
Om blixten är placerad snett framför kameran och åt sidan fungerar det lite bättre (ST-E2 skjuter ju IR-strålarna framåt så att säga). Dock inte klockrent.

Som nämnts är Radiopopper nog det absolut bästa alternativet, och då behöver du i alla fall en ST-E2 eller en till slav/master-blixt.

Ett annat alternativ är ST-E2 + blixtkabel, montera ST-E2 på sladden och rikta den bakåt, åt sidan eller var nu blixten är placerad. Dock skulle man nog behöva en extra arm för denna lösning.

Om någon här kan känner till ifall man kan använda amerikanska Radiopoppers här i Sverige, så är jag idel öra! :)

Tack för alla svar!
Jo, det får väl bli radiopoppers en dag. Den amerikanska modellen funkar säkerligen, bara det att frekvensen är olaglig i sverige..du kanske inte ens tillåts beställa till sverige.
Under tiden får det väl bli kabeln och kanske en förlängning, eller en längre variant från Paramount

Tack Erik, men jag har 4 st Bowens Pulsar trancievers redan. Som du säger, då kör man manuellt, och det finns inte tid till det på ett bröllop.

Ok, finns någon som vet om det går att öppna kontaktstyckena på denna kabel? Tänkte ev fixa en längre kabel. Alternativt kapa kabeln och koppla på lämpliga skarvdon med en förlängningskabel.

Canon Förlängningskabel TTL OC-E3

Att lägga ut nästna 2000kr för en längre från Paramount känns inte bra.
Dessa kablar borde väl gå att hitta i europa med?

ANNONS
Götaplatsens Foto