Annons

580EX II och 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Anti

Medlem
Jag har en 430EX och funderar på att köpa en 580EX II. Men har jag förstått det rätt i att 580EX II kan synka med 430EX trådlöst? Att man bara ställer den på master, 430EX på slave och sen bara har en synk-kabel mellan kamera och 580EX II. Är det så?

Yes betyder att det går att trigga den ena blixten med den andra. Det behövs ingen syncsladd mellan blixtarna. Däremot KAN man använda en synksladd för att lösa ut den ena blixten och då brinner den andra av trådlöst. Enkelt. Blixtarna pratar trådlöst med varandra.

.

med 580 på kameran och 430 bredvid behöver du inte någon kabel mellan 580 och kamera alltså ,hur är det med 430 på kameran och 580 bredvid....

Re: .

The Champ skrev:
med 580 på kameran och 430 bredvid behöver du inte någon kabel mellan 580 och kamera alltså ,hur är det med 430 på kameran och 580 bredvid....

Varför skulle jag vilja ha någon blixt överhuvudtaget på kameran? :S Det resulterar ju bara i obekväma hotspots och hårda skuggor.

Anti skrev:
Jag har en 430EX och funderar på att köpa en 580EX II. Men har jag förstått det rätt i att 580EX II kan synka med 430EX trådlöst? Att man bara ställer den på master, 430EX på slave och sen bara har en synk-kabel mellan kamera och 580EX II. Är det så?

Synken mellan blixtarna går trödlöst via infrarött eller likande. Har provat och de fungerar klockrent. Hur enkelt som helst.
Jag tror att du kan synka fler än bara två blixtar på detta sätt. Köp du din 580ex II. Du kommer bli nöjd.

Re: Re: 580EX II och 430EX

Rogerber skrev:
Synken mellan blixtarna går trödlöst via infrarött eller likande. Har provat och de fungerar klockrent. Hur enkelt som helst.
Jag tror att du kan synka fler än bara två blixtar på detta sätt. Köp du din 580ex II. Du kommer bli nöjd.

Tack ska du ha! :}

Ursäkta att jag själ tråden lite men det verkar som om skaparen har fått svar.

Är det någon som har provat att använda Metz 54 af-1 för canon som master och synkat en 420/430 EX ? Enligt Cyberphotos infomatin på köpsidan för blixten ska det gå.

/ Erik

Re: Re: 580EX II och 430EX

Rogerber skrev:

Kanske en liten dum fråga men man får väl ETTL mätning då? Vore ju helt klockrent. Slipper i såfall ST-E2:)

Okej, fin fint.

En annan fråga är om man kan köra blixten på highsync typ 1/1000 sekund, o ha slutaren uppe längre t ex en sekund, är det möjligt om man har den fjärrstyrd?

Allemyr skrev:
Okej, fin fint.

En annan fråga är om man kan köra blixten på highsync typ 1/1000 sekund, o ha slutaren uppe längre t ex en sekund, är det möjligt om man har den fjärrstyrd?

Det du talar om kallas slowsync och det kan du alltid göra. Du ställer bara slutartiden som du vill, blixten lyser ändå bara någon tusendel.

ANNONS
Götaplatsens Foto