Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

5d eller e-500

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
jag ska köpa en system digitalare hade jag tänkt mig och jag funderar mellan dessa och kanske nikon d50 också... alltså antingen konica minolta 5d, Olympus e-500 eller nikon d50. alla ligger ungefär i samma prisklass men jag var först inne på olympusen men jag har läst att den är en del dåliga saker... men om någon som har jämfört eller har någon av de här kamrorna skulle kunna skriva vad de tycker...

Det finns ett gäng trådar som behandlar D50 vs D5D och även E-500 vs de andra här redan. Sök reda på de trådarna till att börja med. Där finns en hel del information att hämta.

För att kunna råda närmare så behöver man ju åxå veta lite vad du förväntar dig och vad du vill göra med kameran.
Alla tre är definitivt bra kameror som har lite olika för- och nackdelar.
D50:n största argument är nog eg det stora utbudet av objektiv och tillbehör. Den har ju även snabbare blixtsynk än de andra två (inte helt och hållet säker på olympusen dock).
D5D är mer laddad med funktioner och finesser än D50 är. Framför allt har den bildstabilisering.
E-500 har mindre sensor och därför lite mer brus. Hurvida det är viktigt eller inte får var och en avgöra. Jag tycker det är användbart att kunna ta till höga ISO-tal ibland, men det är inte så jätteofta jag har användning för det, medan det är helt avgörande för andra. E-500 har rengöring av sensorn mha ultraljud. Själv tycker jag inte att damm på sensorn är något egentligt problem och ser inte direkt någon jättenytta med det, men det skadar ju inte att ha heller.
Jag gillar inte höjd-/breddförhållandet på 4:3 som Olympusen har, men det är ju en smaksak. På det stora hela är E-500 en mycket kompetent kamera. Kitobjektivet ska, vad jag hört, vara mycket bra.

Du ska gå ut i butik & känna & provfota med de olika modellerna & gå lite på känslan.

Alla tre är bra & har, som Robert skriver, alla sina för & nackdelar. En skillnad jag tänkte lägga till är sökarnas storlek. Kolla in i dem & känn vad du tycker, det är nämligen lite tripp, trapp, trull över dem. D5D:s är störst, sen kommer D50:s & minst är olympusens. Du får själv bedömma hur viktigt detta är för dig.

Jag vet inte om Oly fortfarande säljs i detta paket med två zoomar, skulle kolla på www.cyberphoto.se men kommer inte in på deras sida nu. Det är dess starkaste kort då man om man köper paketet får ett fint brännviddsomfång samt fin optik för ett mycket bra pris.

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto