Det finns ett gäng trådar som behandlar D50 vs D5D och även E-500 vs de andra här redan. Sök reda på de trådarna till att börja med. Där finns en hel del information att hämta.
För att kunna råda närmare så behöver man ju åxå veta lite vad du förväntar dig och vad du vill göra med kameran.
Alla tre är definitivt bra kameror som har lite olika för- och nackdelar.
D50:n största argument är nog eg det stora utbudet av objektiv och tillbehör. Den har ju även snabbare blixtsynk än de andra två (inte helt och hållet säker på olympusen dock).
D5D är mer laddad med funktioner och finesser än D50 är. Framför allt har den bildstabilisering.
E-500 har mindre sensor och därför lite mer brus. Hurvida det är viktigt eller inte får var och en avgöra. Jag tycker det är användbart att kunna ta till höga ISO-tal ibland, men det är inte så jätteofta jag har användning för det, medan det är helt avgörande för andra. E-500 har rengöring av sensorn mha ultraljud. Själv tycker jag inte att damm på sensorn är något egentligt problem och ser inte direkt någon jättenytta med det, men det skadar ju inte att ha heller.
Jag gillar inte höjd-/breddförhållandet på 4:3 som Olympusen har, men det är ju en smaksak. På det stora hela är E-500 en mycket kompetent kamera. Kitobjektivet ska, vad jag hört, vara mycket bra.