Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D mk3 vs Nikon D800 specifikt för astroscape

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Någon som kan ge lite feedback vilken av dessa som borde vara bäst?
Äger för tillfället Canon och rätt erfaren inom astroscape genren.
Kommer inom nån vecka ha en Nikon i mina ägor. Funderar på om jag ska köpa vidvinkelgluggar till den eller bara låta den fortsätta till en annan ägare och fortsätta köra på Canon (kommer alltså inte ersättas oavsett).
Enligt specar som jag läst talar endast upplösning till Nikons fördel och just upplösningen vet jag inte riktigt om den behövs till just astroscape.

Nu är jag ute på tunn is, men är inte lågdagrar på hög iso precis där d800 skiner jämfört med mk3? Bara nåt jag läste mig till när dom var nya, har ingen som helst erfarenhet. Har för mig Dave Dugdales jämförande test behandlade precis det.

Är inte han Videograf? Känner till honom lite och sett hans vanliga vs youtubeklipp. Men hittar inte för astroscapes. Har du länk?
Lågdagrar vet jag Nikon glänser vid lågiso, men inte gällande högiso. Det var nytt för mig.

/Stefan

...
Enligt specar som jag läst talar endast upplösning till Nikons fördel och just upplösningen vet jag inte riktigt om den behövs till just astroscape.

Verkligen inte. Just ISO är D800 bra på.

Men du kommer ju ha ett gyllene tillfälle, varför tråda om det när du kommer kunna göra jämförelsen själv nästa vecka? Fina hösthimlar, det är bara att köra.

Verkligen inte. Just ISO är D800 bra på.

Men du kommer ju ha ett gyllene tillfälle, varför tråda om det när du kommer kunna göra jämförelsen själv nästa vecka? Fina hösthimlar, det är bara att köra.

Hmm, läst attt efter ISO800 för vissa parametrar och ISO1600 för de andra så skiftas fördelen till Canon. Särklilt efter normalisering. Vid effektiva pixlar(screen) så är det tidigare. Kan ha tolkat fel och på papper är ofta annorlunfa än på verkligheten. Oavsett vad så finns det säkert de som kan ha testat detta därför frågar jag i forumet. Finns ju dom som kör norrsken med klart mycket lägre ISOn än jag gör.

Testa är dyrt ifall man kommer underfund med att 5D är bättre. Först och främst blir kameran använd och dessutom måste jag köpa objektiv. Bäst för mig ekonomiskt är att fullfölja min plan och bara låta D800 passera mig till en annan ägare. Klart varit roligt med en Nikon också, men kan jag inte motivera det så kan jag spendera dessa pengar mer effektivt på andra saker.

Frågeställningen är ganska specifikt för Astroscape och väldigt höga ISOn med längre slutartider än 30s. Så vitt jag vet finns inga direkta jämförelser att hitta på nätet. Letat som galning :(

/stefan

du skrev en i en annan tråd att du skulle få en D800 som betalning är det den du får nu? ang vilken kamera du ska ha så testade jag min D800 mot en 5d mark 3 på högre iso inte nattfoto visserligen där tyckte jag att canon gav snyggare resultat än min Nikon. Så testa kamerorna i real life till vad du ska ha dom till. Däremot med tanke på att du plåtar bröllop etc så skulle jag behålla canon för jag anser att canons 50mm 1,2L o 85 1,2L II är bättre än Nikons dito. Till det jag kör mest interiör så rankar jag Nikon högre pga viss optik o blixtegenskaperna inget märke är bäst på allt. Körde dubbelt i många år med Nikon/canon speciellt på utlandsjobben. Idag om jag åker utomlands tar jag med fuji om jag inte behöver köra med blixt makalös optik o kamera ger bättre filer än tex canon 5d mark 2. Så testa o mitt råd är att ta ut printar man blir förvånad att det är så svårt att se skillnad oftast oavsett märke idag handlar det mer om när man väljer kamera vilken optik märket har, hur stor lätt kameran är i ren bildkalitet så är det rätt likvärdigt i många fall.

Det är samma personer involverade som i den tråd du nämner. Men bröllopet du också nämner och D800-huset jag kommer äga hör inte samman. Så har vi den biten avklarad.

Normala nattfoton vet jag att D800 glänser gällande ISO och här är också upplösning för mig viktig. Men det är inte applicerbart tyvärr för den typ av foto jag vill göra. Som jag nämnt så tycker jag det inte är ekonomiskt för mig försvarsbart att testa för att i efterhand komma underfund med 5D kanske duger för mig. Missförtå inte. Att 5D ger bra bilder är ingen underdrift för det jag gör och jag strävar alltid att få bättre slutresultat så att komma över D800 är väldigt frestande. Men tyvärr läser jag för mycket tester och kurvor och det pekar motsatt att 5D är det bättre valet. Har läst flera olika recensioner, men det enklaste och snabbaste är att utläsa DxOMarks värden för både Print och Screen. Men en recension säger mig lite och fler säger mer, men mest säger en som vet av erfarenhet.

Någon som bytt 5D Mk3 mot D800 och kör Astroscape eller äger båda och kan testa och dela med RAW-filerna?

/Stefan

Hmm, läst attt efter ISO800 för vissa parametrar och ISO1600 för de andra så skiftas fördelen till Canon. Särklilt efter normalisering. Vid effektiva pixlar(screen) så är det tidigare. Kan ha tolkat fel och på papper är ofta annorlunfa än på verkligheten. Oavsett vad så finns det säkert de som kan ha testat detta därför frågar jag i forumet. Finns ju dom som kör norrsken med klart mycket lägre ISOn än jag gör.

Testa är dyrt ifall man kommer underfund med att 5D är bättre. Först och främst blir kameran använd och dessutom måste jag köpa objektiv. Bäst för mig ekonomiskt är att fullfölja min plan och bara låta D800 passera mig till en annan ägare. Klart varit roligt med en Nikon också, men kan jag inte motivera det så kan jag spendera dessa pengar mer effektivt på andra saker.

Frågeställningen är ganska specifikt för Astroscape och väldigt höga ISOn med längre slutartider än 30s. Så vitt jag vet finns inga direkta jämförelser att hitta på nätet. Letat som galning :(

/stefan

Du skrev att du äger Canon och kommer få en Nikon. Strax ovanför skriver du 5DMk3 och D800. Jag drog slutsatsen att du alltså redan ägde den ena och skulle få den andra. Tydligen fel.

På ISO 800-1600 och uppåt är min D4 bättre än D800 så det kan mycket väl vara samma sak med 5DMk3 men jag är ändå aningen sveksam till Mk3 på höga iso. En Canonkompis vägrade uppgradera utan köpte istället en andra Mk2 och senare 70D eftersom skillnaden Mk2-3 var så liten.

Som du vet sen tidigare försöker jag alltid hålla nere ISO under ovan gräns, vi fotar lite olika. Tror du är bättre på att avgöra sånt här själv än de flesta andra pga din inriktining.

Glöm inte att kolla karaktären på bruset och andra störningar. Tidigare Canon har gett banding och fult färgat brus där Nikon gett ett mer gausiskt brus som varit lättare att ta bort eller leva med eftersom det är mindre störande. Kanske är bättre nu.

Du kanske kan lugna dig tills du får D800an, då kan du göra tex samma blackframe-tester som jag gjorde häromdagen, jag var överraskad över resultaten.

Det är samma personer involverade som i den tråd du nämner. Men bröllopet du också nämner och D800-huset jag kommer äga hör inte samman. Så har vi den biten avklarad.

Normala nattfoton vet jag att D800 glänser gällande ISO och här är också upplösning för mig viktig. Men det är inte applicerbart tyvärr för den typ av foto jag vill göra. Som jag nämnt så tycker jag det inte är ekonomiskt för mig försvarsbart att testa för att i efterhand komma underfund med 5D kanske duger för mig. Missförtå inte. Att 5D ger bra bilder är ingen underdrift för det jag gör och jag strävar alltid att få bättre slutresultat så att komma över D800 är väldigt frestande. Men tyvärr läser jag för mycket tester och kurvor och det pekar motsatt att 5D är det bättre valet. Har läst flera olika recensioner, men det enklaste och snabbaste är att utläsa DxOMarks värden för både Print och Screen. Men en recension säger mig lite och fler säger mer, men mest säger en som vet av erfarenhet.

Någon som bytt 5D Mk3 mot D800 och kör Astroscape eller äger båda och kan testa och dela med RAW-filerna?

/Stefan

du kommer äga bägge så varför testar du inte under dom förutsättningar du vill uppnå? så testa dina kameror och återkom med ditt resultat.

Ahh just det tack för den inputen angående karaktär på brus. Något som är svårt att mäta.
Nej, har tyvärr inte D800 än och kommer heller inte få objektiv till. Får se ifall jag köper en samyang för Nikon och testar. Prylbögen i mig är en jävul! Synd att han existerar ;) Känns som jag ändå vill ha D800 för såna tillfällen Fotade med en EOS M som 2:a kamera och den suger rätt bra på höga ISOn.

/Stefan

Ahh just det tack för den inputen angående karaktär på brus. Något som är svårt att mäta.
Nej, har tyvärr inte D800 än och kommer heller inte få objektiv till. Får se ifall jag köper en samyang för Nikon och testar. Prylbögen i mig är en jävul! Synd att han existerar ;) Känns som jag ändå vill ha D800 för såna tillfällen Fotade med en EOS M som 2:a kamera och den suger rätt bra på höga ISOn.

/Stefan

Har du en Mk3 eller inte? Skulle du kunna klargöra.

Är nöjd med Samyang 14 så lär köpa en sådan isåfall.
Jodå blir det av så lär jag göra det grundligt med de betingelser jag eftersöker. Är som påpekat ingen normala kameratestare/recensörer testar ordentligt.

/Stefan

Det här är ju bara pryljävulen i dig som pratar. Du har en mk3 och en objektivpark till den. Hade du suttit på cropsensor med cropsensorobjektiv och funderade mellan ena eller andra kanske det vore bra att göra testet mellan modellerna. Vinsten du kan göra i kvalité nu är så otroligt liten att jag inte kan se hur du ska motivera det.

Och där kom jag ner på jorden igen ;)
Som sagt ifall ingen kan komma med erfarenhet eller länk till någon som testat så vet jag inte vad jag kommer göra den dagen. Prylbögen säger en sak och ekonomiska hjärnan en annan. Kommer frugan till kännedom om detta så vet nog alla vilken del som vinner.

Är nöjd med Samyang 14 så lär köpa en sådan isåfall.
Jodå blir det av så lär jag göra det grundligt med de betingelser jag eftersöker. Är som påpekat ingen normala kameratestare/recensörer testar ordentligt.

/Stefan

Du ska väl inte slänga på ett sudd-objektiv på en kamera med 36MP???

ANNONS
Götaplatsens Foto