Annons

5D MKII äter minne

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
5D:s bildfiler gör ju att minneskort på 8GB plötsligt känns små.

Nu i helgen var jag på en tillställning där dom även ville att jag skulle filma.

Där märktes att 8GB verkligen är lite. Gick totalt åt 65GB minne under kvällen... 65GB... Vissa klagar på att 5DMKII inte fick dubbla minneskortsplatser. Själv är jag glad att inte ha möjligheten till dubbla minnen...

nu för tiden...

...är 8Gb ingenting.

Man fyller ett minneskort på nolltid, t.ex. om man fotar hockey och liknande. Kör man mycket serier med bilder så fyller man 100Mb på bara några sekunder...
Man hinner inte radera bilder och fotar samtidigt i RAW.

Att filma i full HD är ännu mera minneskrävande.

Nej, flera stycken 8Gb kort eller tom 16Gb är standard om man ska på fotojobb nu för tiden och man vet inte om ens det räcker ibland...

Då behöver man större hårddiskar i datorn också. Tror inte att 1TB hårddisk håller längre nog.

5D:s bildfiler gör ju att minneskort på 8GB plötsligt känns små.

Nu i helgen var jag på en tillställning där dom även ville att jag skulle filma.

Där märktes att 8GB verkligen är lite. Gick totalt åt 65GB minne under kvällen... 65GB... Vissa klagar på att 5DMKII inte fick dubbla minneskortsplatser. Själv är jag glad att inte ha möjligheten till dubbla minnen...

Om man ska vara lite hård nu, så borde man kunna räkna ut att minneskort blir små... 21MPX och Raw exempelvis blir stora filer. Ibland är jag glad att jag kör en 40D och inte har råd med det finaste. 2GB räcker långt minneskortsmässigt. 5D mkII är en fantastiskt fint redskap, men ska nog användas med finess.
Ni kan ju vara glada att ni inte har en 39MPX Hasselblad.... Den kräver hårddisk mer eller mindre.

Är det här ett problem?

Utvecklingen mot mer minneskrävande program, kameror och operativ har pågått hur länge som helst. Min första dator hade 6kb internminne, min första hårddisk 30Mb och min första digitalkamera 6MP. Kul som kuriosa, men det enda som är intressant är att det nu är klart billigare och smidigare att lagra bilder än det någonsin varit.

Det är väl bara att köpa en fetare disk och större kort.

Det är ju lite störigt att man ska behöva skaffa ett gäng externa diskar att lagra bilderna (och säkerhetskopiorna) på, men det får man ju acceptera. Att filerna ur 5D (eller D3x eller a900 eller 1DsMkIII) blir tokstora överraskar knappast och det kan väl knappast vara ett svårlöst problem om man har bestämt sig för att köpa en?

Att filming tar plats kan jag förstå, men annars ser jag inte problemet. Man måste inte ta hundratals bilder varje gång man fotograferar.
Själv har jag en kamera som ger ungefär hälften så stora bildfiler, men jag fyller sällan mer än 1 gig åt gången (en heldag av fotande).

...är 8Gb ingenting.

Man fyller ett minneskort på nolltid, t.ex. om man fotar hockey och liknande. Kör man mycket serier med bilder så fyller man 100Mb på bara några sekunder...

Nu har jag en 30D, och mina RAW-filer hamnar på blysamma 6-7~mb styck. Jag tycker att 8 gick är lagom för det. Visst, 5Dmk2 är 21,1mp, och det sätter sina defenitiva spår, men vilken nytta man kan ha av det. Ska man inte förståra upp till A2, är det dock en fördel att sätta ner det till sRAW, då man använder ca 10.2 mp, detta funkar i sin tyr som en slags brusredusering med.

Att filming tar plats kan jag förstå, men annars ser jag inte problemet. Man måste inte ta hundratals bilder varje gång man fotograferar.
Själv har jag en kamera som ger ungefär hälften så stora bildfiler, men jag fyller sällan mer än 1 gig åt gången (en heldag av fotande).

Nej, det är inte något problem. Det var mest ett konstaterande från min sida :)

Det här var första uppdraget då jag filmat med kameran, och just filmning i HD ger verkligen stora filer. Men vilken fröjd att filma tex en konsert i mörk miljö..

Den här gången hade jag med en bärbar och tankade över vissa delar för att därefter tömma minneskortet. Men jag gillar verkligen inte att arbeta så, då risken alltid finns att man raderar fel kort, hur försiktig man än är.

Så kommer ett nytt uppdrag där även filmning ingår, blir det till att köpa fler/större minneskort.

ANNONS
Götaplatsens Foto