Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D vs 5D MKII?

Produkter
(logga in för att koppla)

irrbloss

Aktiv medlem
Den senaste veckan har jag velat så sjukt mycket mellan 50D och 5D MKII. Först presenterades 50D och jag tänkte lugnt och sansat "ok, nu kanske det är dags att uppgradera min 20D". Blev inte direkt exalterad över nyheterna. Sedan presenterades 5D MKII och jag brydde mig inte så mycket om den med tanke på priset som egentligen låg utanför min budget. Började läsa på mer och mer om 50D och kolla exempelbilder och la sedan en order. Såg verkligen fram emot den, som en naturlig uppdatering till min gamla 20D. Bilderna såg helt ok ut vid ISO 1600 t.ex.

Därefter ändrades allt när jag fick se videoexempel tagna med 5D MKII. Blev alldeles till mig, precis vad jag väntat på. En videokamera med utbytbar optik! Jag håller inte på mycket med video, men tycker ändå det är väldigt kul att då och då sätta ihop några små filmscener. Har länge saknat det korta skärpedjupet man kan få med stora sensorer. Därefter började jag granska stillbilder - hur rena som helst vid höga ison. Såg otroligt mycket bättre ut än 50D. Beslutade mig för en 5D MKII trots att den låg utanför min tänkta budget. La en beställning och avbokade 50D.

Efter diverse forumläsande och bildgranskande har jag blivit förvirrad igen. En 5D MKII kräver förmodligen ganska mycket ny optik för att göra den rättvisa. De enda objektiv jag äger som jag ens kan använda med en 5D MKII är ett Sigma 70-200/2.8 och ett Canon 50/1.8 MKII. Mitt absoluta favoritobjektiv från 1.6-cropvärlden - Canon EF-S 60/2.8 blir helt värdelöst, likaså min Sigma 10-20 som jag använder för panoramafoto. Har även upptäckt en ganska jobbig nackdel med fullformat, nämligen vinjettering. De flesta objektiv verkar vinjettera ganska mycket på fullformat, speciellt vid korta brännvidder. Har aldrig haft något vinjetteringsproblem på min 20D.

Det här är ungefär vad jag kommit fram till:

Fördelar 50D
  • Mina gamla favoritobjektiv funkar utmärkt.
  • Ingen vinjettering att tala om.
  • Lite mindre och lättare att släpa på.
  • Förmodligen bättre och snabbare autofokus än 5D MKII(?)
  • Halva priset jämfört med en 5D MKII.
  • Förmodligen lättare att få tag i innan hösten blivit till vinter.
  • Små, lätta objektiv som är lätta att ta med - oftast billigare också.

Nackdelar 50D
  • Inte alls lika bra brusnivåer som 5DMKII.
  • Fullformatet har sin charm trots vinjettering.
  • Sämre upplösning (15 Mpixels vs 21 Mpixels).
  • Ingen möjlighet till film (trodde aldrig jag skulle säga det, men filmmöjligheten är det som lockar mest med 5D MKII trots att video inte är mitt huvudintresse - kolla den hypade bloggen http://blog.vincentlaforet.com/2008...-comingboth-to-this-blog-and-to-our-industry/)

Är det någon som kan hjälpa mig komma på fler för- och nackdelar med 50D vs 5D MKII? Någon som kanske bytt från 20D till 5D tidigare? Hur upplevde ni bytet från 1.6-crop till fullformat? Enbart positivt? Är mina farhågor överdrivna? Någon som har samma tankar som jag? Vilken kommer ni välja till slut?

För närvarande känns 5D MKII ändå mest lockande, den höll mig vaken hela natten igår och jag kände mig som ett barn vid julafton efter att jag lagt ordern - känslor som 50D inte väcker hos mig... :)

Kom också gärna med bra förslag på en prisvärd normalzoom som passar fullformatsensorn.
 
Jag sitter i _precis_ samma sits. Dock är mitt uppbyte ända från en 350D och en 5D II skulle i princip kräva ett lån (även om det då blir från föräldrarna). Filmfunktionen på 5D lockar något otroligt, men sen har vi ju det här med optiken, och vinjetteringen. Nä, jag är helt lost.
 
Både 5D Mark II och 50D kan ju själva kompensera bort vinjetteringen, så det borde väl inte vara något större problem för spargrismördarna?

Men annars förstår jag inte riktigt velandet?

50D prioriterar snabbhet och en sansad prisnivå.
5D Mark II prioriterar istället maximal bildkvalité och filmmöjlighet, till priset av lägre fart och högre kostnad.

Kan man inte från de kriterierna reda ut vad man ska ha får man väl göra som jag gör med bilar, alltså ha mer än en, så man kan välja den som passar bäst för stundens behov.

När man sen har förköpt sig på kameror gäller det att spargrisen inte är helt urgröpt, utan att det finns minst lika mycket pengar kvar till vettiga objektiv, om man inte redan har dem.
 
50D prioriterar snabbhet och en sansad prisnivå.
5D Mark II prioriterar istället maximal bildkvalité och filmmöjlighet, till priset av lägre fart och högre kostnad.
Det jag prioriterar är bildkvalitet, alltså borde valet vara lätt - 5D MKII, men jag vill gärna ha en bättre och något snabbare AF än min gamla 20D har. Antal bilder i sekunden bryr jag mig inte om, däremot att kunna fånga t.ex. springande barn eller djur (fåglar intresserar mig dock inte så mycket) i flykten tycker jag är viktigt. Någon som vet om AF:en på 5D MK II är lika dålig som den påstås vara på 5D? Alltså, jag vill i huvudsak har en allroundkamera som tar bra bilder, inte enbart i en studio med döda modeller, utan även kan ta vardagliga bilder med rörelser i. Vilken kamera lämpar sig bäst av dessa då?
 
Objektivet är kanske dyrt (EF 16-35 mm f/2,8L USM II?), men bilden är tagen vid f/3,5, inte f/2,8.
Det är en svår jämförelse eftersom 16mm/3.5 på 5D motsvarar 10mm/2.2 på 350D. En mer rättvisande jämförelse är mellan 16mm/5.6 på 1Ds mkII mot 10mm/3.5 på 350D. När muspekaren är över bilden visas resultat från 350D. Ett annat exempel 24mm/4 vs 17mm/2.8. Viss fördel till 30D här, men vi har inte rätt motsvarande bländare på 1Ds tyvärr.

Här är förresten en bra tråd på DPR där Joe Mama utmanar den rådande "sanningen" att hörnen är så dåliga på småbildssensorer. Lång tråd, men kontentan är att det är mer myt än sanning.

Vad gäller din fråga om optik, och prisvärda normalzoomar så är väl Tamron 28-75/2.8 både billig och omtyckt. Sigmas 24-70/2.8 har en låg prislapp, men jag vet inget om dess kvalité.

Vad gäller ditt EF-S 60mm, Magnus, så har du en fin ersättare i EF 100/2.8, dock till ett högre pris. Där är ju Tamron 90/2.8 ett billigare, och enligt vissa bättre, alternativ. Ett billigt alternativ till Sigma 10-20 finns tyvärr inte utan det är väl 17-40/4L som är närmast.
 
Senast ändrad:
Om vi då i stället tar vid 35 mm, samma objektiv (denna gången vid f/2.8 :)):
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ef1635/IMG_5638.JPG

Tycker fortfarande vinjetteringen är störande, men funkar den automatiska funktionen i 5D MKII för "alla" objektiv så är det ju en punkt att plocka bort på negativlistan för 5D:n.
Återigen inte en perfekt jämförelse, men 35mm/4 mot 55mm/2.8 tycker jag ser ganska lika ut, och då är åter småbildskameran lite hämmad av bländare 4 istf 4.5.

Vad gäller vinjetteringsborttagningen så har Canon profilerat 82 objektiv hittills, 5DII har stöd för 40 profiler och kommer färdigladdad med 26 st. Fungerar bara i jpg, så klart, men informationen tas med automatiskt vid framkallning/uppräkning/whathaveyou i DPP. Detta enligt Rob Galbraith

Så kontentan med allt det här är att jag inte tycker du ska låta vinjettering hämma dig i dina funderingar. Det är lika mycket vinjettering för APS-sensorer. Ja, det KAN bli mer på en 5DII, men du får en bild du inte kunde skapa med 50D. Om det sen är värt alla extra pengar för en 5DII, ja det blir upp till dig. Men oro för vinjettering eller dåliga hörn bör inte stoppa dig.
 
Vad gäller din fråga om optik, och prisvärda normalzoomar så är väl Tamron 28-75/2.8 både billig och omtyckt. Sigmas 24-70/2.8 har en låg prislapp, men jag vet inget om dess kvalité.

Vad gäller ditt EF-S 60mm, Magnus, så har du en fin ersättare i EF 100/2.8, dock till ett högre pris. Där är ju Tamron 90/2.8 ett billigare, och enligt vissa bättre, alternativ. Ett billigt alternativ till Sigma 10-20 finns tyvärr inte utan det är väl 17-40/4L som är närmast.
Just det, Tamron hade jag helt glömt bort. Var helt inne på Canon och Sigma, tack för tipset :).

Ok, nu känner jag mig lite säkrare i att 5D MKII är det rätta valet. Det enda tveksamma som återstår är hur autofokusen fungerar i vardagsactionssittuationer (läs springande barn/djur/gående människor vid gatufoto osv). Jag har inte fått riktigt klart för mig vem Canon ser som sin huvudsakliga målgrupp vad gäller 5D (MKII)? Studio- och landskapsfotografer med en budget eller glada amatörer som helt enkelt vill ha en bra allroundkamera med det lilla extra vad gäller bildkvalitet och som är beredda att betala för det? Några spekulerar i att pressfotografer kommer älska den (men de om några borde väl vilja köra snabbare kameror - även om faktiskt 5D MKII klarar 30 fps i full HD).
 
Fungerar bara i jpg, så klart
Använder man RAW är problemet redan löst. Digital Photo Professional har ett bra tag kunnat ta bort inte bara vinjetteringen, utan även diverse andra optikfel hos åtskilliga av Canons objektiv. Under förutsättning att man använder RAW eller sRAW.

Men för detta såväl som vinjetteringskompensation i kameran gäller förstå just att man använder Canons objektiv, inte Sigma, Tamron eller något annat. Inga problem för mig, då jag heller låter bli än köper annat än Canon, men det förekom ju spekulation om andra fabrikat ovan.
 
Om vi då i stället tar vid 35 mm, samma objektiv (denna gången vid f/2.8 :)):
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ef1635/IMG_5638.JPG

Tycker fortfarande vinjetteringen är störande, men funkar den automatiska funktionen i 5D MKII för "alla" objektiv så är det ju en punkt att plocka bort på negativlistan för 5D:n.
Vignettering kan man kompensera bort i Canon Photo Professional (rawkonverteraren). Det fungerar med EOS-1Ds, EOS-1DII, EOS 30D, EOS 400D och senare modeller och med de flesta EF- och EF-S-objektiv.
 
Vignettering kan man kompensera bort i Canon Photo Professional (rawkonverteraren). Det fungerar med EOS-1Ds, EOS-1DII, EOS 30D, EOS 400D och senare modeller och med de flesta EF- och EF-S-objektiv.
Fast det hjälper ju inte mig som tänkt lägga alla pengar på huset istället för originaloptik :). Antar jag får tänka om. Det ska nog gå skaka fram lite optikpengar också efter försäljning av diverse förlegade prylar... :)
 
Någon som vet om AF:en på 5D MK II är lika dålig som den påstås vara på 5D?

Saker får fel proportioner om man läser diskussionerna om AF och nya 5D. Även den gamla har bättre AF än 20D och speciellt om man använder mittpunkten. Problemen finns vid vissa lägen med dom perifera fokuspunkterna på ett litet mål, att fokus i vissa lägen halkar av motivet och hamnar på bakgrunden. Men med mittpunkten blir det inte så om man inte slarvar.

Men vore jag i dina kläder blev det en 50D
 
ANNONS