Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D vs 5D MKII?

Produkter
(logga in för att koppla)
På den optik du har och dom användningsområden du uttrycker.
Man får inte låsa sig för mycket på vilken optik jag har, det går ju som sagt att ändra på, man kan t.ex. alltid sälja sin ena njure :). Det jag mest är nyfiken på är vilket användningsområde du anser att 5D/5D MKII är till för i huvudsak?
 
Vilka objektiv duger till 5DMKII

Vare sig 17-40 eller 16-35II duger till 5dMKII. I tråden 1dsmkIII och Proffsfoto 1/2008 finns tester med Nikon D3 (12 MP) och 14-24 VS canon 16-35II där Nikon-bilderna är uppinterpolerade. D3-kombon har bättre upplösning!. Det är bara ett exempel. Jag håller på mest med vidvinkel. Inom detta område:

Nikon 14-24 ej Canon L 14 II (se kamera&bild 1/2008) förmodligen också L 24mmII och L 35.

Nikon 14-24 kan sättas på Canon med en adapter (Se 16-9.net på nätet)
 
Jag velar lika mycket fram och tillbaka. Nu lutar det åt 50D igen. Tänker att det inte är värt att tömma spargrisen totalt på en 5DM2 för mig. Den lilla skillnad som ISO-prestandana i den storlek jag använder bilderna ger motiverar inte prisskillnaden. Och filmningen som var anledning 2 kanske jag kommer använda typ 3 gånger till något där jag verkligen har nytta av 1080P. Känns dyrt per gång då. ;) Och den egentligen mest användbara orsaken som är sökaren kan inte motivera det heller. Och kontentan är att inte ens dessa saker ihop motiverar ens halva priskillnaden för mig. Som jag tänker just nu iaf...

Detta är dock baserat på att jag har 20 000 just nu, och att jag skulle behöva sälja mitt APS-C-vidvinkel samtidigt för att också finansiera det...
 
Här velas det mer och mer. Nu har jag börjat kika på Nikon D700 också, fast det känns inte helt bra att behöva börja om helt på nytt. Fördelarna med D700 som jag ser det är:
1. Den finns att köpa nu.
2. Den har minst lika bra brusnivåer som 5D MKII.
3. Mycket bättre AF.
4. Mycket bättre automatisk exponering.
5. Bättre vädertätning.

Ändå känns det som att det skulle bli alldeles för stor chock, både ekonomiskt och psykiskt, att byta till Nikon... så har den inte video som lockar så mycket. Snart får jag nog ringa psykakuten... :/
 
50D eller 5dMKII kanske finns det alternativ?

Kanske OT men ändå:

Jag har en 5d. Det är en kanonkamera med mycket större tolerans avseende objektiv- Exempelvis är L24-105 en hyfsad allroundzoom till 5d som defintivt inte duger till 5dMKII.

Den har en bildkvalite upp till ca 1000 ISO som är väldigt bra. Priserna rasar nu . Skulle tro att du får en begagnad för ca 10-12 tkr.

Sen misstänker jag att p g a Sonys inträde på småbildsmarknaden kommer priserna att sjunka på 5DMKII snabbt - (mycket snabbare än priset har sjunkit på 5d)
 
Vad gäller din fråga om optik, och prisvärda normalzoomar så är väl Tamron 28-75/2.8 både billig och omtyckt. Sigmas 24-70/2.8 har en låg prislapp, men jag vet inget om dess kvalité.

Vad gäller ditt EF-S 60mm, Magnus, så har du en fin ersättare i EF 100/2.8, dock till ett högre pris. Där är ju Tamron 90/2.8 ett billigare, och enligt vissa bättre, alternativ. Ett billigt alternativ till Sigma 10-20 finns tyvärr inte utan det är väl 17-40/4L som är närmast.
Dock viktigt att komma ihåg att en del av dessa objektiv inte funkar med FF-sensor. En rätt stor del av dessa funkar bara med EF-s fattning.
 
Måste bara nyfiket fråga vad det är du förväntade dig att en kamera skall kunna för att vara nöjd med nyheterna?

/Magnus
Jag hade föredragit ännu bättre brusnivåer på 50D, även på en bekostnad av antal pixlar. Hade den dessutom haft samma filmläge som 5D MKII hade valet varit lätt - då hade det blivit en 50D utan någon större tvekan.

Hade även gärna sett en bättre automatisk vitbalans (speciellt inomhus) och bättre exponering. Som jag förstår det är det ungefär samma prestanda på dessa båda som det var på 10D, 20D, 30D och 40D.
 
Dock viktigt att komma ihåg att en del av dessa objektiv inte funkar med FF-sensor. En rätt stor del av dessa funkar bara med EF-s fattning.
Jag tror att de objektiv jag tipsade om passar till FF-sensorer. Jag är ödmjuk för att jag kan ha fel, men jag ser inte felet för tillfället.

Sen vad gäller krav på objektivens upplösning så kan det vara intressant att notera att 5DII har samma pixeltäthet som 20D. Sen att Nikons vidvinkelobjektiv är bättre än Canons är en annan sak.
 
Kanske OT men ändå:

Jag har en 5d. Det är en kanonkamera med mycket större tolerans avseende objektiv- Exempelvis är L24-105 en hyfsad allroundzoom till 5d som defintivt inte duger till 5dMKII.

Den har en bildkvalite upp till ca 1000 ISO som är väldigt bra. Priserna rasar nu . Skulle tro att du får en begagnad för ca 10-12 tkr.

Sen misstänker jag att p g a Sonys inträde på småbildsmarknaden kommer priserna att sjunka på 5DMKII snabbt - (mycket snabbare än priset har sjunkit på 5d)

Jag tror att det råder en liten missuppfattning här. Ett objektiv blir inte sämre för att det används på 5DMkII och bilden blir def inte de heller.

På en FF-kamera från Canon och 10D passar inga EF-S objektiv eller objektiv med motsvarande fattning från pirater.
 
Man får inte låsa sig för mycket på vilken optik jag har, det går ju som sagt att ändra på, man kan t.ex. alltid sälja sin ena njure :). Det jag mest är nyfiken på är vilket användningsområde du anser att 5D/5D MKII är till för i huvudsak?

Jag har idag en 5D, en 20D och en 40D och har beställt nya 5D.

Min 5D använder jag för bröllopsjobb, porträtt och annan planerad fotografering. 40D använder jag till sport (fotar mycket ishockey) samt all fotografering jag gör för att jag tycker det är roligt, den är smidigare och rappare att jobba med. Jag har den med på jobben som andrahus och använder den ofta tillsammans med 5D.

Båda kamerorna kan agera reserv åt varandra och det är bra att ha en FF och en 1,6 crop förstås.

Men om jag inte hade min fotorörelse så skulle jag välja en 1,6 crop kamera därför att det är roligare att jobba med den. Jag tycker dessutom om vidvinkel och paradoxalt nog är EF-S 10-22 Canons i särklass bästa vidvinkelzoom i min åsikt.

Nu är jag i och för sig helt ointresserad av videofunktionen och köper 5D mk II för sina ISO prestanda i första hand. Men 50D tycks ju ha väldigt goda sådana den också. När jag får min mk II så säljer jag 5D och 20D och köper en 50D att ha som komplement. Kommer då att hålla mig med 5D, 50D och 40D.
 
Intressant frågeställning, du är nog inte ensam att fundera i dessa banor! :)

Själv tänker jag avvakta lite och se. De avgörnade blir:

- Hur stor skillnad är det i brus i VERKLIGHETEN. T ex hur ser en bild ut från en ishockymatch tagen med ISO 3200 från de respektive husen?

- Hur upplevs AF på 5D mkII i VERKLIGHETEN. Låt de "early adopters" vara ute och fota lite och komma med erfarenheter.

- Hur bra fungerar filmfunktionen i VERKLIGHETEN. Krävs det stativ och "stilla" motiv eller funkar det verkligen i "alla lägen"?

Ett alternativ är ju att bota ha-begäret och vänta ett år tills 60D är ute med filmfunktion! :)

Mvh
Anders
 
På en FF-kamera från Canon och 10D passar inga EF-S objektiv eller objektiv med motsvarande fattning från pirater.
Finns det några piratobjektiv med EF-S-fattning?

Åtminstone de flesta objektiv från tredjepartstillverkare avsedda för Canons APS-C-kameror passar även på Canons småbildskameror, dock tecknar de ut en för liten bildcirkel för att fylla hela bilden.
 
Imponerande! Frågan är väl om mr Mr. Nobody som du (?) och jag (!) kommer att få lika bra resultat! :)
Knappast, vi lär säkert få se riktigt dåligt tagna hemmavideor publicerade från den kameran! Men filmen säger en del om möjligheterna med kameran om man vet hur man gör.
 
Knappast, vi lär säkert få se riktigt dåligt tagna hemmavideor publicerade från den kameran! Men filmen säger en del om möjligheterna med kameran om man vet hur man gör.


Absolut! Jag tror detta bara är början av en utveckling. Om ett år kommer 500D för 6000:- med full HD filmning, snabbare och bättre autofokus etc. Jag tycker det är en välkommen utveckling!

Ju mer man tänker på det så måste det ju vara underbart för t ex alla bröllopsfotografer att förutom fantastiska stillbilder kunna erbjuda sina kunder en högkvalitativ upptagning från t ex inmarschen i kyrkan, brudparets "ja" osv.

Mvh
Anders
 
ANNONS