Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Nu när någon ändå väcker liv i den här gamla tråden passar jag på.

Jag har just lagt upp ett par undervattensfilmer tagna med MkII och jag är grymt nöjd med vad den kan åstadkomma. Ni som håller er på land kanske inte märker det lika tydligt som jag, men jösses vad den här kameran klarar av att vitbalansera vid extrema ljusförhållanden, jämfört med mina tidigare EOSar.

http://www.youtube.com/watch?v=iGFB3x0yqyM
http://www.youtube.com/watch?v=PS3W4pqgvUw

Någon som känner till fler uv-filmer med MkII?
 

davidbicho

Aktiv medlem
Den enklaste förklaringen är väl att 30 b/s råkar vara videostandard i USA och Japan sedan lång tid, i Europa är 25 b/s standard. 24 b/s är egentligen standarden för material fotograferat med gammal hederlig film, dvs. vissa digitaliserade långfilmer.

Våra hemvideoutrustningar spelar glatt upp både 30 och 25 b/s utan svårigheter, 24 b/s har jag läst kan vara lite knepigare. Det vanligaste är att man stoppar in en extra (dublett) bild var 25:e bild, vilket är samma metod som SVT och andra använder när de sänder långfilm.

Så varför 24 b/s skulle vara så eftertraktat har jag inte riktigt begripit?
Spelfilm är inspelad på 24fps. Dyrare videokameror kan spela in i 24/25fps. Därför har man blivit matad med att "dyrare" produktioner har 24/25-känslan.

Många semiprofessionella kameror spelar in i 25 bilder per sekund, men med sk. interlaced bildsignal vilket innebär att det egentligen spelas in 50 unika bilder per sekund där bildrutorna består av 2 "subframes" där varannan bild består enbart av udda bildrader/jämna bildrader. Gamla hederliga tjock-tv-apparater visade, här i sverige, by default 50 bilder per sekund eftersom tvn utnyttjade 220v-växelströmmens frekvens på 50hz. I USA ligger frekvensen i strömuttagen på 60hz. Därav 60 interlacade bilder per sekund = 30 hela bildrutor per sekund = 30fps.

Dessa interlace-inspelade filmer visades alltså i 25i=50 bilder per sekund. Eller amerikanska produktioner som bestod av 30i=60 bilder per sekund. Hemmavideofilmer/kvinnofängelset/öppna kanalen etc var länge insvept i denna högfrekventa tillvaro samtidigt som stora spelfilmer inspelade på 24fps betittades på hyrvideo (i 25fps) och avundsjukan växte för de som också ville kunna få den där känslan i sina filmer... Känslan kostade helt enkelt dyr utrustning.

Motsatsen till interlace är progressiv, och förkortas p enligt följande exempel: 24p. Innebär alltså 24 hela frames per sekund. 30i innebär alltså 60 delframes per sekund.

Nuförtiden har kameratillverkarna helt andra möjligheter att rent praktiskt kunna trycka ur sig digitala inspelningsmaskiner som spelar in i vilka hastigheter "som helst", och i de digitala LCD/Plasma-tv-tidevarven och med de digitala redigeringsmöjligheterna som finns idag är 24p ingen större konst rent teoretiskt att återskapa utan att det behöver kosta massor med pengar. Canon valde att göra sin maskin i 30p vilket är betydligt närmare 24p än vad t.ex 30i är, men fortfarande känns det inte som det "dyra/svåråtkomliga" 24p.

Sen kan man ju diskutera vad begreppet "bättre/sämre" betyder. Det må vara en högre teknisk prestation att spotta ur sig så många bildrutor som möjligt per sekund, och därför kan det anses vara bättre. Men samtidigt så ser det billigare ut eftersom man sett så mycket interlace-skit genom åren.

Canon har haft dyra proffs-24p-videokameror länge, och vad skulle en billig liten 24p-5DMk2 innebära för Canons videokameramarknad? Så länge stillbildskamerorna håller sig borta från 24p tillhör den proffsmarknaden.

Är säkert en övergående trend med 24, men jag tror det tar mååååååååååånga år.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Spelfilm är inspelad på 24fps. Dyrare videokameror kan spela in i 24/25fps. Därför har man blivit matad med att "dyrare" produktioner har 24/25-känslan....

Är säkert en övergående trend med 24, men jag tror det tar mååååååååååånga år.
Ja det är ju egentligen helt skevt att man tycker att 24p ser bättre ut än 30p. Jag kommer nog ha svårt att vänja mig om t ex biograffilm skulle börja spelas in och visas med 48fps. Kommer att kännas som man sitter och tittar på "behind the scenes" istället för själva filmen ;-)

Jag kunde iofs leva med den smetiga och stundtals brusiga "digital-looken" i Public Enemies så man kan väl vänja sig en högre bilduppdatering också...

Men din teori är alltså att 5D inte kan spela in i 24p pga att de då skulle snylta på Canons proffsvideokameror? Jag tycker det känns som den redan snyltar ganska mycket och tror snarare på nån teknisk begränsning hos sensorn eller i bildprocessorn men det kul att höra alla teorier!
 

davidbicho

Aktiv medlem
Men din teori är alltså att 5D inte kan spela in i 24p pga att de då skulle snylta på Canons proffsvideokameror? Jag tycker det känns som den redan snyltar ganska mycket och tror snarare på nån teknisk begränsning hos sensorn eller i bildprocessorn men det kul att höra alla teorier!
Tror det är en kombination av att Canon lagt ner en massa pengar på sin nuvarande sensors arkitektur, och att det inte går att att ändra mjukvarumässigt i efterhand. Majoriteten bryr sig inte alls eller tänker "ju fler frames, destå bättre ser man ju fåglarnas flax!". Det är en minoritet som suktar efter 24p-känslan. Så tror jag.

Att Canon skulle förlora kunder i proffssegmentet tror jag inte är huvudskälet, även om det är lite av en "holy grail" att göra en 24p-maskin med lös optik för en sån spottstyver... Det SKULLE revolutionera lågbudgetfilmmakarnas tillvaro, inget snack.

Får se vad 1Ds MkIV har att bjuda på... Om den kommer ha variabel framerate så kommer det nog röra om en del. Jag själv skulle återgå till filmskapande direkt.
 

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Tror det är en kombination av att Canon lagt ner en massa pengar på sin nuvarande sensors arkitektur, och att det inte går att att ändra mjukvarumässigt i efterhand. Majoriteten bryr sig inte alls eller tänker "ju fler frames, destå bättre ser man ju fåglarnas flax!". Det är en minoritet som suktar efter 24p-känslan. Så tror jag.

Att Canon skulle förlora kunder i proffssegmentet tror jag inte är huvudskälet, även om det är lite av en "holy grail" att göra en 24p-maskin med lös optik för en sån spottstyver... Det SKULLE revolutionera lågbudgetfilmmakarnas tillvaro, inget snack.

Får se vad 1Ds MkIV har att bjuda på... Om den kommer ha variabel framerate så kommer det nog röra om en del. Jag själv skulle återgå till filmskapande direkt.
Nyss försökte jag filma med 5dmk2an på jobebt och jag blev galet. Maken till användafientlighet har jag inte upplevt. Att filma med den utan att kunna ställa bländaren på normalt sätt eller att kunna filma med den normala sökaren är ju en fakirövning. Det hade fan varit bättre att inte ha den här funktionen, det är ju lika frustrerande som att "nästan ha sex". Bättre att inte ens veta om det.

Det verkar väl som att de lever i vanföreställningen att man skulle gå och köpa en proffsvideokamera också för att ta en och annan snutt. Tänk igen Canon säger jag bara. De flesta av oss köper nog nån budget HDkamera och har i väskan för att släpa runt på en XL1a eller nåt är vansinnigt overkill.

Trist, trist... Nån som vet nåt om nästa serie av 1D:eek:r? Några rykten?
 

kiwi

Aktiv medlem
Nyss försökte jag filma med 5dmk2an på jobebt och jag blev galet. Maken till användafientlighet har jag inte upplevt. Att filma med den utan att kunna ställa bländaren på normalt sätt eller att kunna filma med den normala sökaren är ju en fakirövning. Det hade fan varit bättre att inte ha den här funktionen, det är ju lika frustrerande som att "nästan ha sex". Bättre att inte ens veta om det.
Nog får man hålla tungan i rätt mun när man ska filma, men likväl är det många som försöker – och som lyckas rätt bra!

Vimeo har en grupp tillägnad 5DMkII-filmer. Det finns många trevliga filmsnuttar att titta på där. Är man registrerad användare på Vimeo, så kan man i de flesta fall (om upphovsmannen tillåtit det) ladda hem originalfilmen (oftast i 720p) och titta på den på sin platt-tv (exempelvis via PS3).

Riktigt underbar filmfunktion, om än handikappad.


/ Kiwi
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Nyss försökte jag filma med 5dmk2an på jobebt och jag blev galet. Maken till användafientlighet har jag inte upplevt. Att filma med den utan att kunna ställa bländaren på normalt sätt eller att kunna filma med den normala sökaren är ju en fakirövning. Det hade fan varit bättre att inte ha den här funktionen, det är ju lika frustrerande som att "nästan ha sex". Bättre att inte ens veta om det.

Det verkar väl som att de lever i vanföreställningen att man skulle gå och köpa en proffsvideokamera också för att ta en och annan snutt. Tänk igen Canon säger jag bara. De flesta av oss köper nog nån budget HDkamera och har i väskan för att släpa runt på en XL1a eller nåt är vansinnigt overkill.

Trist, trist... Nån som vet nåt om nästa serie av 1D:eek:r? Några rykten?
Nu har Canon i och för sig tänkt en gång till och lagt till möjligheten att manuellt styra tid och bländare i en firmwareuppdatering, men det är förstås långt kvar till smidigheten hos Panasonic GH1.

Info om firmwaren och länk hittar du här: http://www.dpreview.com/news/0905/09052701canon5dmarkiifirmware.asp
 

Gäddfiskarn

Aktiv medlem

DavidBerg

Aktiv medlem
Nu har Canon i och för sig tänkt en gång till och lagt till möjligheten att manuellt styra tid och bländare i en firmwareuppdatering, men det är förstås långt kvar till smidigheten hos Panasonic GH1.
Jag har aldrig sett hur vare sig 5D eller GH1 hanteras vid filmning så jag undrar på vilket sätt 5D är långt från smidigheten hos GH1? Är det storleksmässigt, autofokus eller nåt annat i själva hanteringen du menar?
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Tror det är en kombination av att Canon lagt ner en massa pengar på sin nuvarande sensors arkitektur, och att det inte går att att ändra mjukvarumässigt i efterhand. Majoriteten bryr sig inte alls eller tänker "ju fler frames, destå bättre ser man ju fåglarnas flax!". Det är en minoritet som suktar efter 24p-känslan. Så tror jag.
Om det är sensorarkitekturen så kan man ju fortfarande hoppas att Canon lyssnar och slänger med variable framerate i nästa hårdvaruversion.

Du har nog rätt i att det är en minoritet som suktar efter 24p man är väl lite väl färgad av hobbyfilmforum på nätet och liknande, resten av världen skriker väl inte efter den funktionen. Man tycker bara att om folk är tillräckligt insatta för att bli bekymrade över att sakna manuella möjligheter så borde de också vara ganska intresserade av att få ”rätt” framerate. Dessutom borde det ju vara en smal sak att ha variabel framerate, t ex 24p,25p och 30p.

Att Canon skulle förlora kunder i proffssegmentet tror jag inte är huvudskälet, även om det är lite av en "holy grail" att göra en 24p-maskin med lös optik för en sån spottstyver... Det SKULLE revolutionera lågbudgetfilmmakarnas tillvaro, inget snack.
Det måste ju komma dit för eller senare. För tillfället känns det som ingen tillverkare eller modell har hittat hela vägen fram men jag tror bara det är en tidsfråga.

Får se vad 1Ds MkIV har att bjuda på... Om den kommer ha variabel framerate så kommer det nog röra om en del. Jag själv skulle återgå till filmskapande direkt.
Jag känner mig också sugen på film. Jag var ganska inne på DV-filmande förr och skulle inte ha något emot att ta upp filmhobbyn igen. För min del får jag vänta till Nikon släpper nåt motsvarande 5D.
 

paco

Aktiv medlem
Någon som har förslag på vad man kan filma för att tydligare se om ens konvertering från 30 till 25fps ser bra ut?

Jag spelar inte in ljud (denna gång), utan har bara vid konvertering från .mov till .mp4 i Yamb skrivit in 25fps. Då visas alla rutor men filmen går saktare och är längre. Sen spelar jag bara upp den snabbare. Detta funkar utan ljud alltså.
 

davidbicho

Aktiv medlem
Men om du spelar upp den snabbare så hamnar du ju tillbaks på ursprungs fpsen? När du konverterar och väljer 25fps så verkar det isåfall "bara" vara någon uppspelningsparameter som ändras och ingen hightech frame-blending-blabla-historia som räknar ut extraframes?
 

paco

Aktiv medlem
Aha :)

Det finns en smooth-nåntingparameter man kan klicka i. Den måste väl göra nåt? Detta är i Pinnacle Studio Ultimate 12. Fan att man är så kass på AE och Premiere. Jag vet att man kan göra det riktigt där.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag har aldrig sett hur vare sig 5D eller GH1 hanteras vid filmning så jag undrar på vilket sätt 5D är långt från smidigheten hos GH1? Är det storleksmässigt, autofokus eller nåt annat i själva hanteringen du menar?
Jag baserar mitt påstående främst på de tester av GH1 som jag har läst, där lyfts fram en rad fördelar: den elektroniska sökaren, vinklingsbar skärm, snabbare autofokus, anpassat objektiv (tyst) mm.

Själv har jag en 5D Mk2 så jag vet lite om hur den fungerar.
 

Lok

Aktiv medlem
Ja, kontrastbaserad. Men dels är den usel, och dels snappar den inbyggda mikrofonen upp fokusmotorns ljud (USM eller inte, det hörs klart och tydligt). Manuell fokus är det enda vettiga när man filmar.
 

johann1983

Aktiv medlem
Ja, kontrastbaserad. Men dels är den usel, och dels snappar den inbyggda mikrofonen upp fokusmotorns ljud (USM eller inte, det hörs klart och tydligt). Manuell fokus är det enda vettiga när man filmar.
Det är klart att vid en "finproduktion" så är det bara manuell fokus som gäller.
Däremot om jag vill ha med kameran till julfesten så är det inte alltid säkert att man orkar stå och tricksa med fokus.

Kanske men isånafall kör upp bländaren till F8-10 och kör på hög iso så att fokus inte spelar lika stor roll =)

Tack för svaret hur som helst, jag ska avvakta 7D som förmodligen påannonseras på tisdag
 

defuncta

Aktiv medlem
Inställningar

När man spelar in film med 5d mkII i läge M, vad gör slutarhastigheten för skillnad på filmen?

Kan någon tala om vad man ska ha för riktpunkt när det gäller inställningar om man vill ha bästa bild?

MVH Christian
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
När man spelar in film med 5d mkII i läge M, vad gör slutarhastigheten för skillnad på filmen?

Kan någon tala om vad man ska ha för riktpunkt när det gäller inställningar om man vill ha bästa bild?

MVH Christian
Precis som vid vanlig foto påverkar slutartiden rörelseoskärpan. Fast vid filmning blir det en lite knepig effekt. Med för kort slutartid och rörliga motiv får man en skarpare återgivning, men tappar flytet i filmen. Testa om du har lust, så får du se. Det blir tydligt när du ser det.

Om du inte är ute efter någon speciell effekt med skärpedjup eller annat så finns det ingen anledning för dig att använda M-läget faktiskt. Jag tror du har rätt mycket nytt att sätta dig in i ändå med din nya kamera. Risken finns att det bara förvirrar om du ska filma manuellt på det.
 
ANNONS