Annons

5D vs 50D

Produkter
(logga in för att koppla)
OK då, bara för att jag är så snäll så kommer här en bild från mörkare miljö :) Tagen med EF 17-40/4L, 29mm brännvidd, bl 4 och 1/20 s på frihand.

Har kört i stort samma brusreducering som på den förra, men 20 istället för 25 på Luminance.

Fullstorleksbild:
http://www.martinfransson.com/Temp/IMG_2801-Edit.jpg

Hoppas du inte ska fota i mörkare miljö än såhär :)
Hela bilden förminskad samt 100% crop. Den är ju inte knivskarp pga handhållet och full bländaröppning.

Bilagor

• IMG_2801-Edit400.jpg
    IMG_2801-Edit400.jpg
    35.3 KB · Visningar: 133
  • IMG_2801-Editcrop.jpg
    IMG_2801-Editcrop.jpg
    56.2 KB · Visningar: 131
OK då, bara för att jag är så snäll så kommer här en bild från mörkare miljö :) Tagen med EF 17-40/4L, 29mm brännvidd, bl 4 och 1/20 s på frihand.

Har kört i stort samma brusreducering som på den förra, men 20 istället för 25 på Luminance.

Fullstorleksbild:
http://www.martinfransson.com/Temp/IMG_2801-Edit.jpg

Hoppas du inte ska fota i mörkare miljö än såhär :)
Hela bilden förminskad samt 100% crop. Den är ju inte knivskarp pga handhållet och full bländaröppning.

Tack så jättemycket :) Får bli en 5D då om jag inte hinner att skrapa ihop till en 5D Mark II ;-) Åter igen, STORT TACK!

Gamla 5D är faktiskt väldigt mycket kamera för pengarna! Säg till om du vill ha raw-filerna att leka med. Sedan blir det ju lite annat när man fotar människor och ska få fin hud och sånt. Bruset blir ju lite jobbigare då. Ska se om jag hittar nån porträttbild på ISO3200.

Funderar också på om jag skall byta till en 50d/7d eller en 5d. utöver bruset hur är det dynamiska omfånget på en gammal 5d?

Vet faktiskt inte hur det står till med det dynamiska omfånget, men 5D och 7D är ju två helt olika kameror. 7D är nyare och mycket snabbare, både AF och seriebildstagning. Däremot är den ju inte fullformat.

Funderar också på om jag skall byta till en 50d/7d eller en 5d. utöver bruset hur är det dynamiska omfånget på en gammal 5d?
Om man ska tro på Dxo har både 50D och 7D större DR än 5D på låga iso. Över ungefär iso 800 har 5D bättre DR.

5D mk2 är förstås bättre än de andra tre på alla iso (men marginalen till 7D är mycket liten på låga iso).

ANNONS
Götaplatsens Foto