Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7,2V pirat vs 7,4V orginal

Produkter
(logga in för att koppla)

-Walle-

Medlem
Jag funderar på att skaffa ett extra batteri till min 350d
då man inte vill lägga ner onödigt med pengar på "märkesbatterier" så tror jag mig inte att ha någonting emot att köpa ett piratbatteri (NB-2LH från zebra) men det som stör mig är att det verkar vara en lägre spänning på detta batteri 7,2V vs orinalbatteriets 7.4V...

min fråga är då klarar man att driva kameran på ett korrekt sätt med ett piratbatteri.. eller kommer man att behöva 7.4V?

Hur många volt behöver kameran för att driva kameran?

och kommer det att vara möjligt att ladda batteriet i orginalladdaren då den är dimentionerad för att ladda upp till 7.4V?

om någon har egna erfarenheter så skulle det vara roligt att höra vad ni har att säga...

tacksam för alla eventuella svar...(jag har försökt att läsa in mig på andra trådar men inte hittat svaren på mina frågor)

//walle

Hej Andreas. Jag tycker precis som du att det är onödigt att betala 700 pix för ett batteri, när jag kan betala 149.

Så jag köpte detta batteri (som du frågar om) ifrån Zebramedia och det funkar alldeles utmärkt. Det går även att ladda den i original laddaren. Jag har däremot inte kört slut en laddning med batteriet än, så jag vågar inte svara på om det håller för färre, fler eller lika många bilder än.

Hoppas det duger som svar.

uppföljnning

Jag hoppas att du(Berndt Moberg) kan komma med en uppföljning hur det går .. om det räcker lika bra som orginal och så. Väntar spännt på att få se hur det går .. ska beställa innan helgen om det går som planerat.

Fler som har erfarenheter?

Att driva kameran lär nog inte vara några problem, men jag skulle nog inte ladda ett batteri på 7.2V i en laddare avsedd för 7.4V. Laddning av Li-Ion är väldigt känsligt. I bästa fall kommer skyddskretsen i batteriet att skydda så att batteriet inte exploderar. Saknas en dylik (finns sådana piratbatterier) så kan det, om man har otur, gå illa.

Jag säger inte att det absolut inte skulle funka, men jag skulle inte göra det personligen iaf.

Egen erfarenhet eller bara spekulationer

Till att börja med vill jag tacka så mycket för de tankar /svar som kommit in...

Jag skulle gärna vilja att ni som kommer med ett påstående styrker era tankar genom att berätta varför ni tycker att man inte kan använda ett piratbatteri i detta fall..

är
Egen erfarenhet eller bara spekulationer.

Är man elektriker eller håller på med elektronik så väger en kommentar så mycket tyngre än en kommentar så någon (som mycket väl kan ha egna erfarenheter eller ev har mycket stora kunskaper i ämnet) uttalar sig utan att på något sätt styrka sitt uttalande på något sätt...

Fler kommentarer och tankar mottages med öppna armar...

mvh//walle

Nu säger det inte så jädrans mycket att man "håller på" med elektronik egentligen, och att jag säger att jag även jobbat en del med batterier och laddare säger egentligen inte heller så mycket, för det säger ingenting om min kunskapsnivå. ;-)

Ivfsh. Jag har, i jobbet, testat och utvärdetad laddare och ackar, främst NiMH, men även utförskat möjligheterna att, i våra produkter, övergå till Li-Ion i framtiden. Därför har jag läst på en del.
Li-Ion laddas med konstant spänning (egentligen konstant ström i början och när man börjar närma sig fulladdat så övergår man till konstant spänning) och spänningen övervakas med mycket stor noggranhet just för att Li-Ion är extremt känsliga för överladdning. Likaså är de extremt känsliga för djupurladdning och kan i båda fallen explodera om det vill sig illa.
Därför ska det, i denna typ av batterier, finnas en skyddskrets som skyddar mot dessa saker. I en del (jag säger inte alla) billigare ackar så saknas denna och använder man då en ack som är på lägre spänning en den som laddaren är anpassad för så minskar man iaf inte risken att det "händer något".
Att det faktiskt KAN "hända saker" har vi sett exempel på tidigare:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=24596&highlight=batteri+explodera

Nu kan det naturligtvis slumpa sig så att man har otur och det händer en olycka med ett originalbatteri åxå, men då är det iaf lättare att hävda någon form av ersättning.

NiCd och NiMH är däremot inte känsliga på detta sätt och den största risken om man överladdar dessa är att man får pensionera batteriet i förtid.

Här finns lite mer läsning:
http://www.batteryuniversity.com/partone-5.htm

inga problem

Jag har en Powershot S50 som ju använder sig av samma batteri som Eos 350d och jag har använt 3 stycken piratbatterier av olika märken och laddat dessa många många gånger utan problem.

Piratbatterierna har utan problem klarat lika många (lika få) exponeringar som originalbatteriet.

Jag mailade till zebramedia tidigare och frågade varför piratbatterierna inte har rätt volttal. Svaret jag fick var att piratbatterierna består av två seriekopplade battericeller. I tillverkningen pendlar dessa mellan 3.6-3.7 Volt, efter seriekoppling kan alltså batterierna inte garanteras hålla 7.4 V därigenom stämplas de med 7.2 (3.6*2) men kan lika gärna hålla 7.4 (3.7*2).

Någonstans på dpreviews forum hittade jag tips om följande batteri: GP VCL002 som uppges ge 7,4V och 1300mAh
http://www.gpbatteries.com.hk/pic/Vcl002.pdf

GP är väl ett märkesbatteri. Det står också i produktbladet att batteriet har skyddskretsar för det ena och det andra.

Jag har inte tagit reda på var det finns att köpa. Blir det fråga om utlandsbeställning för att få fram det så är jag gärna med och delar på en sändning (och delad frakt).

Oooops

Jag ringde Teknikmagasinet som säljer GP. Man får beställa och det kostar c:a 350kr MEN det passar 300D inte 350D. Kanske ett misstag på dpreview-forumet. Rubriken var ändå "Generic battries for 350D"

Vidare hittade jag http://www.sterlingtek.com/canbeqba80.html
Inget om skyddande elektronik. 7,2V 1100mAh

Denna typ av batterier fungerar klockrent, jag har mycket erfarenhet av dem eftersom jag säljer dem i liten skala. Det som är bra är att det är Litium, de går att ladda i och ur hur man vill, annat var det förr med Nikel-Cadmium osv. som man var tvungen att ladda ur helt innan man laddade annars förlorade de i kapacitet osv. Oftast är det istort sett samma innehåll i original som kopior, kopiorna brukar dock inte ha en "snygg" förpackning och annat som fördyrar.. Sen är det med batterier som med all annan elektronik att är det trasigt så visar det sig oftast ganska omgående, och då har man garanti....

Jag tycker det är otroligt skönt att ha många extra batterier, jag var uppe i Åre/Östersund i påsk och tog typ 2000 bilder och laddade inte en enda gång, så det var kanon, man vet alldrig när man behöver mer batterier...

/Magnus

Litium-jon-celler har en nominell spänning på 3.6V. Om någon får det till 3.7V (2*3.7=7.4), så har de förmodligen bara mätt/räknat/avrundat lite annorlunda, skillnaden är inte större än så.

Magnuz skrev:
Det som är bra är att det är Litium, de går att ladda i och ur hur man vill, annat var det förr med Nikel-Cadmium osv. som man var tvungen att ladda ur helt innan man laddade annars förlorade de i kapacitet osv.

[...]

Sen är det med batterier som med all annan elektronik att är det trasigt så visar det sig oftast ganska omgående, och då har man garanti....

Moderna NiCd och NiMH har inte heller några direkta problem med minneseffekter. Bara för att det var så för 10 år sedan innebär inte det att det är så idag. Cykla dem en gång var annan till var tredje månad så är det lugnt (detta ska för övrigt göras även om man inte använder batterierna).

Täcker garantin på piratbatteriet eventuella skador på kameran? Garantin kommer definitivt inte att gälla på kameran om canon/nikon/motsv får nys om att man använt icke originalbatteri.

Ni får ursäkta, men vi pratar om några hundralappar på en utrustning som kostar 10kkr...

Var och en gör som denne vill. Kvaliteten som sådan på piratbatterier är sällan mycket sämre än original, vad gäller kapacitet osv, men skulle något fel uppstå, så att man för köpa ny kamera för 10kkr så känner man sig nog rätt dum för att man inte lade ett par hundralappar till och kunde hänga canon (tex) för att de levererar undermåligabatterier och få en ny kamera, eller kameran reparerad utan kostnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto