Annons

70-200 2,8 vr fråga... ;)

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
hej, nu har jag varit och köpt mig en Nikon 70-200, helt underbar objektiv hittils. Lekte med den i helgen.
Men jag har en fråga. Alltså den är inte gjord för macrofotografering, men kan man göra om den (med mellanringar) lr vad som helst så att man kan använda den som ett macroobjektiv... nu behöver den inte vara 1:1, men så nära som möjligt....
MVH
 
Här finns tabeller för en massa objektiv vad det gäller förstoringar med mellanring eller försättslins. Visserligen för Canon men blunda lite och titta bara på siffrorna så ska det gå bra ;-).
Det som kan skilja lite mellan ditt objektiv och tabellens är minsta fokusavstånd som påverkar förstoringen något.

Fördelar med försättslins är att autofokus och zoom fungerar och nackdelen är mer glas som påverkar bildkvaliteten. Max 0.5 i förstoring vid 200mm.

Mellanring fungerar bäst vid korta brännvidder. Ingen autofokus. Fokusering får göras med zoom eller att flytta kameran. Max 0.4 i förstoring vid 70mm.


http://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/closeup.htm
 
ANNONS