Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200/2,8 VR2 vilken converter?

Produkter
(logga in för att koppla)

gasfot

Aktiv medlem
Har beställt en 70-200 VR2 och nu tänkte jag införskaffa antingen en 1.7 eller 2.0 converter
Med vilken av dom två blir skärpan minst lidande av?
Spelar ingen roll för mej att ena förstorar mindre och den andra mer.
Kör med en D800.

Generellt sett försämrar telekonvertern alltid bildkvalitén något, och graden av försämring växer med förstoringen. Man brukar ofta säja att skillnaden knappt märks med 1.4 medan den blir ganska tydlig med 2.0. I så fall kunde 1.7 vara en bra kompromiss. Men märkväl att dessa är generella antaganden, hur just detta objektiv beter sej kan jag inte uttala mej om. Jag vet att många använder det med 2.0 -konverter med 70-200:an och är mycket nöjda (speciellt med TC III-versionen) men har inte provat själv.
Förutom skärpan påverkas ju även autofokusens hastighet i vissa situationer, det är du säkert medveten om?

Jag är inne på samma frågeställning och Kameradoktorn rekommenderade 1,7 men jag vet inte varför, kanske en kompromiss?
Det jag snappat upp är att 2.0 inte fungerar på andra objektiv, kanske kan vara en av orsakerna, hur är det med 1,7 och 1.4????
Har själv D800

ANNONS
Götaplatsens Foto