Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
70-200 4l -> 100-400 Is
- Trådstartare MagnusM
- Start datum
cw-op
Aktiv medlem
"En del av oss har redan 70-200... ;-)"
Jo vi har ju det, Niklas! (C8
MEN så fort min kära hustru tittar bort så lägger jag rabarber på 100-400an faktiskt. Föredrar den före 70-200/2,8 när man klarar sig med den lägre ljusstyrkan då förstås. Den där extra brännvidden är verkligen kalais å´ sen lite converter på så att de blir lite ordentlig sajs på måsarna oxo.
Det där med torrfota var kul, får mig att tänka på hojåkarna som tillbringar vintrarna med att torråka i garaget, he he. JANNE
Jo vi har ju det, Niklas! (C8
MEN så fort min kära hustru tittar bort så lägger jag rabarber på 100-400an faktiskt. Föredrar den före 70-200/2,8 när man klarar sig med den lägre ljusstyrkan då förstås. Den där extra brännvidden är verkligen kalais å´ sen lite converter på så att de blir lite ordentlig sajs på måsarna oxo.
Det där med torrfota var kul, får mig att tänka på hojåkarna som tillbringar vintrarna med att torråka i garaget, he he. JANNE
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Bara för att komma med lite offtopicinfo så ramlade jag över en lins på www.ebay.co.uk.
En 300 2,8L IS USM splirrans ny för långt under 30000 SEK. Dessutom på "BY NOW" för det priset.
Jag tar hellre den än den 400 DO IS,,
300mm är en härlig brännvidd på fullformat anser jag!
300 4 IS ligger ju hett nära 2,8,an i prestation så visst hade jag valt den + en EF1,4x.
Läste om Canons nya convertrar idag,, blev förvånad över att de nya (spec 2x som Canon reklamerar som bättre linsmässigt) inte är bättre än de gamla. Snarare tvärt emot enligt det som http://www.luminous-landscape.com/reviews/c-ext.shtml luminous skriver! JAG blev minst sagt förvånad,,
Mvh Niclas,
En 300 2,8L IS USM splirrans ny för långt under 30000 SEK. Dessutom på "BY NOW" för det priset.
Jag tar hellre den än den 400 DO IS,,
300mm är en härlig brännvidd på fullformat anser jag!
300 4 IS ligger ju hett nära 2,8,an i prestation så visst hade jag valt den + en EF1,4x.
Läste om Canons nya convertrar idag,, blev förvånad över att de nya (spec 2x som Canon reklamerar som bättre linsmässigt) inte är bättre än de gamla. Snarare tvärt emot enligt det som http://www.luminous-landscape.com/reviews/c-ext.shtml luminous skriver! JAG blev minst sagt förvånad,,
Mvh Niclas,
niklasl
Aktiv medlem
Jag med, men jag undrar om det kan vara något galet med scanningen - titta efter kornet i 2xII-bilden...Niclasfoto skrev:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja, någonting är det.
De ser generellt ganska så olika ut i "konrstrukturen" också.
Jag tror nog i iaf att den nya är minst lika bra,,,Men man tror ju så mycket annat också så,,
Mvh Niclas,
De ser generellt ganska så olika ut i "konrstrukturen" också.
Jag tror nog i iaf att den nya är minst lika bra,,,Men man tror ju så mycket annat också så,,
Mvh Niclas,
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Det placerar dig nog i samma fack som oss andra. Det finns säkert ett namn på det. Dags för gruppterapi, kanske?
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
NU När jag tänker på det så har det hänt,
LER********---------->
NEJ drömt om linser DET har jag aldrig gjort det lovar jag
!!!! LER*******----------------->
Men jag ser inte bort ifrån att det kan hända en dag!
**
Jo MEN MEN MEN,,,,,,,,, NU När jag tänker på det så har det hänt,,,jag vaknade en morgon och var 128,95% rasande på min flickvän och morsan*****OHHH jag var så fruuuuktansvärt arg!!!!--------------------->
Jag hade nämligen drömt att mamma och min flickvän plockade upp pryl efter pryl och diskade de i diskhon *******PANIK!! Jag klarade verkligen inte av att stoppa händelsen i drömmen!!!!------>
-VAr JAG glad när insåg vad som var "verklighet"??????
Så ok jag kapitulerar rakt av,,, jag har drömt om objektiv, ja alla linserna på samma gång

Mvh Niclas,
LER********---------->
NEJ drömt om linser DET har jag aldrig gjort det lovar jag
Men jag ser inte bort ifrån att det kan hända en dag!
**
Jo MEN MEN MEN,,,,,,,,, NU När jag tänker på det så har det hänt,,,jag vaknade en morgon och var 128,95% rasande på min flickvän och morsan*****OHHH jag var så fruuuuktansvärt arg!!!!--------------------->
Jag hade nämligen drömt att mamma och min flickvän plockade upp pryl efter pryl och diskade de i diskhon *******PANIK!! Jag klarade verkligen inte av att stoppa händelsen i drömmen!!!!------>
-VAr JAG glad när insåg vad som var "verklighet"??????
Så ok jag kapitulerar rakt av,,, jag har drömt om objektiv, ja alla linserna på samma gång
Mvh Niclas,
MagnusM
Avslutat medlemskap
Har precis varit förbi min lokala dealer (junkie-shop), Expert Fridhemsplan.
De har visserligen inte en 100-400 inne men däremot en 28-300, de är nästa lika stora och har samma funky zoom-mekanism, 28-300 är väl 300gr tyngre. Prövade den på en 20D och efter första chocken så kändes det helt ok. Så trots alla pixel-peepers så tror jag nog (99.96%) att det blir en 100-400 för mig när pengarna trillar in.
Har också kommit fram till att min 70-200 4L känns väldigt liten i jämförelse och det finns till att börja med i varje fall ett behov av att ha den kvar ett tag.
Men, men... världen förändras varje dag... ;-)
PS. Nej, jag har inte drömt om objektiv... inte än i varje fall.
De har visserligen inte en 100-400 inne men däremot en 28-300, de är nästa lika stora och har samma funky zoom-mekanism, 28-300 är väl 300gr tyngre. Prövade den på en 20D och efter första chocken så kändes det helt ok. Så trots alla pixel-peepers så tror jag nog (99.96%) att det blir en 100-400 för mig när pengarna trillar in.
Har också kommit fram till att min 70-200 4L känns väldigt liten i jämförelse och det finns till att börja med i varje fall ett behov av att ha den kvar ett tag.
Men, men... världen förändras varje dag... ;-)
PS. Nej, jag har inte drömt om objektiv... inte än i varje fall.
Ekebojanne
Aktiv medlem
Ang. 100-400
Var och hämtade min 100-400 idag.....vilken känsla! Men blev fundersam när jag märker att, om
jag har gluggen på stativ och tar tag i min 20D och vrider fram och tillbaka så glappar det i bajonettfattningen mellan kamera och gluggen!
Visserligen inte mycket men ändå.....
Någon mer som märkt detta. Tycker att det borde vara lite mer precision på så pass dyra grejor.
Kanske det inte spelar någon roll funktionsmässigt?
Janne
Var och hämtade min 100-400 idag.....vilken känsla! Men blev fundersam när jag märker att, om
jag har gluggen på stativ och tar tag i min 20D och vrider fram och tillbaka så glappar det i bajonettfattningen mellan kamera och gluggen!
Visserligen inte mycket men ändå.....
Någon mer som märkt detta. Tycker att det borde vara lite mer precision på så pass dyra grejor.
Kanske det inte spelar någon roll funktionsmässigt?
Janne
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Det glappet finns på alla dessa gluggar mer eller mindre. Huvudsaken att inte kontakterna glider förbi varandra.
Detta upplevde jag också som lite irriterande först.
Nej det spelar ingen roll alls. Köper du en 600 4IS för bortåt 100 tusen så finns glappet även där
Enligt Canon sås kompenserar detta för materialens rörelser i olika temrperaturer mm. Det som är lite lustigt är ju att Nikon inte tycks ha denna egenhet på sina större linser, eller?
Mvh Niclas, som har haft många större linser med det lilla glappet,
Detta upplevde jag också som lite irriterande först.
Nej det spelar ingen roll alls. Köper du en 600 4IS för bortåt 100 tusen så finns glappet även där
Enligt Canon sås kompenserar detta för materialens rörelser i olika temrperaturer mm. Det som är lite lustigt är ju att Nikon inte tycks ha denna egenhet på sina större linser, eller?
Mvh Niclas, som har haft många större linser med det lilla glappet,
Ekebojanne
Aktiv medlem
Tackar
.....då kan man sova gott, trots glappet...;-)
Janne
Janne
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Re: Tackar
Sov du gott
!!
Men visst kan det upplevas som irriterande allt!
Speciellt när man applicerar en EF-converter som ofta också har det lilla glappet,, då blir det liksom dubbelglapp och det kan vara OERHört irriterande tro mig;/!
Men men bilderna blir ju inte lidande, och glappet är ju inte så att kameran glider runt heller
Mvh Niclas,
Ekebojanne skrev:
Janne
Sov du gott
Men visst kan det upplevas som irriterande allt!
Speciellt när man applicerar en EF-converter som ofta också har det lilla glappet,, då blir det liksom dubbelglapp och det kan vara OERHört irriterande tro mig;/!
Men men bilderna blir ju inte lidande, och glappet är ju inte så att kameran glider runt heller
Mvh Niclas,
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Det där glappet har jag också funderat över....Skönt att höra att det skall vara så.
Hur var det nu med TC1,4x tillsammans med Canon 100-400mm, funkar autofokus?
Hur var det nu med TC1,4x tillsammans med Canon 100-400mm, funkar autofokus?
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Det är inte jag säker på. 1v,en fungerar ja men knappast min 1n,,, 3,an fungerar som 1v.
Jag har inte provat den linsen + EF1,4x med min EOS1n, men jag menar att 5,6 är gränsen för AF,,
Har jag rätt el fel
?
Mvh Niclas,
Jag har inte provat den linsen + EF1,4x med min EOS1n, men jag menar att 5,6 är gränsen för AF,,
Har jag rätt el fel
Mvh Niclas,
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Då funkar alltså inte autofokus här heller EF300 4IS + TC1,4x, eller är jag ute och cyklar.
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Re: du cyklar ordentligt
Tack för det! Det är när det överstiger 5,6 som det inte funkar tillsammans med converter?
Tonyeagle skrev:
300/4,0 + 1,4 conv ger en effektiv bländare på 5,6 = funkar på alla eos-hus
Tack för det! Det är när det överstiger 5,6 som det inte funkar tillsammans med converter?