Annons

70-200/4L med motljusskydd och extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hej
Ska fota med en extern blixt i helgen. Frågan är om det finns risk för att mitt objektiv (EF 70-200/4L) med motljusskydd monterat kommer skugga när blixten slår till? Vad tror ni är det säkrast att plocka bort motljusskyddet för att undvika skuggor, vinjetteringar?

Har ni andra bra tips om vad man ska tänka på vid blixtfoto är jag tacksam. Blixt är inget jag behärskar kan jag säga :-(

mvh
Anders

Med extern blixt är detta inget problem.. Dessutom blir bilderna klart bättre om du vinklar blixten upp i taket (om det är vitt och inte är allt för högt i tak). Men jag kan inte se varför du skulle ha på motljusskyddet...?

Ska du fotografera utomhus?

Jag kommer fotografera utomhus. Att motljusskyddet sitter på är nog bara en säkerhetsåtgärd, gammal vana, eller vad man ska kalla det. Men då har jag aldrig kört med blixt tidigare.
Det ären Canon 380EX blixt med bouncer och kamera EOS 30. Är det bara att rocka på och bara låta blixten göra sitt jobb och välja inställningar i kameran precis som om blixten inte fanns?

Ja då tycker jag du ska använda motljusskyddet. Hmm.. Ja.. bouncern kommer kanske att ge dig liite mjukare ljus. Men vad som egentligen häder är att E-TTL, mäter och pumpar ut mer kraft eftersom du har en bouncer som tar lite av effekten. Så det är tveksamt om den hjälper utomhus. Om det är i dagsljus du ska fotografera, så tycker jag gott du kan strypa blixten 1 steg. Då blir det mer som en upplättningsblixt.

Vill du ha mer kött på benen så rekommenderar jag:

www.photonotes.org/eos-flash

Tack Jeppe för kanonsnabba och bra svar.

En liten fråga till. Ändrar jag blixtkompensationen direkt i kameran, -1 steg?
(har nog nästan aldrig använt den inbyggda blixten heller när jag tänker efter, nån gång kanske ;-))
Jag kör nog utan bouncer.

/Anders

Ja.. jag tror inte mna kan kompensera på 380EX.. så det får du göra med kameran.. För jag har bestämt för mig att EOS 30 har blixtkompensation.

ANNONS
Götaplatsens Foto