Annons

70-200 objektiv för modellplåtning ute

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Hej!

Har köpt mig ett 70-200 2.8 objektiv som jag har hört av många fotovänner att dom nästan uteslutande fotar modellfoto utomhus med. Var ute och provfotade lite med det, är ju extremt bra objektiv och fint skärpedjup och skarp, men om man skall ta en helkroppsbild så blir ju avståndet till modell grymt långa, mot 20 meter. Upplevde detta som lite krångligt, är ju inte alltid man har dom långa avstånden att arbeta med. Ni som fotar med detta objektiv hur anser ni av avstånden? är det något ni tycker är jobbigt? Kanske bara är en vanesak som jag skall lära mig tycka om.

Mvh Tony
 
Om du kör i 70-100 mm så ska det väl inte krävas så extrema avstånd. Har du en crop-kamera så är det nästan bara 70mm som funkar, då du med crop faktor hamnar lite över 100mm.
 
Ja, 70 är alltid 70 men en crop-sesor är mindre och då får man så att säga en "zoom-effekt". Din 550D är en crop och eftersom det är en Canon är faktorn 1.6 vilket gör att ditt 70-200 är ett 112-320 mm. Jämfört med motsvarande på "fullformat"/"småbild".

Ett alternativ till zoomen är att skaffa Canons 50mm f1.8, vilket ger motsvarigheten 80mm eller deras 85 mm f1.4 (tror jag) vilket motsvarar 136 mm. Båda är perfekta för porträtt och just 50mm på crop är det som motsvarar 85 mm på "småbild".
 
Okej, då förstår jag, skall man köra på fasta objektiv tycker du eller finns det zoom i dom mm som du nämner?
 
Jag tycker det är ok i 200mm på FF. Motsvarar ett utsnitt på 125 mm på din kamera.
Men backa lite till och du kommer få en fin jämn bakgrund. Men kontakten med modellen kan bli svårare. Man får skrika lite högre och ögonontakten blir svår.

/stefan
 
Jag tycker att 70-200 är underbart (jag har iof sig fullformatkamera) och du kör väl inte alltid helfigur?
 
Ja, 70 är alltid 70 men en crop-sesor är mindre och då får man så att säga en "zoom-effekt". Din 550D är en crop och eftersom det är en Canon är faktorn 1.6 vilket gör att ditt 70-200 är ett 112-320 mm. Jämfört med motsvarande på "fullformat"/"småbild".

Ett alternativ till zoomen är att skaffa Canons 50mm f1.8, vilket ger motsvarigheten 80mm eller deras 85 mm f1.4 (tror jag) vilket motsvarar 136 mm. Båda är perfekta för porträtt och just 50mm på crop är det som motsvarar 85 mm på "småbild".

Min rekommendation är EF-S 60/2,8. Skarpare och bättre byggd än 50/1,8 (men lite ljussvagare) och passar utmärkt för porträtt på en crop-kamera. Makro-funktion får du "på köpet". EF 85/1,2 är stort, tungt och mycket dyrt.
 
Jag tycker att 70-200 är underbart (jag har iof sig fullformatkamera) och du kör väl inte alltid helfigur?

Ja jag kan tänka mig det är underbart med en fullformatare, synd jag inte tänkte på det, då hade jag nog valt ett annat så länge. tyckte det var jobbigt med avståndet
 
Jag tycker det är ok i 200mm på FF. Motsvarar ett utsnitt på 125 mm på din kamera.
Men backa lite till och du kommer få en fin jämn bakgrund. Men kontakten med modellen kan bli svårare. Man får skrika lite högre och ögonontakten blir svår.

/stefan

Var väl just det jag tyckte var jobbigt, kontakten blir svårare med avståndet och inte alltid lätt att få det avståndet som behövs mellan modell och kamera i alla miljöer
 
Jättefina bilder Stefan, är just sådana jag tar mycket. Hur långt ifrån var du tvungen att stå?

Tack. Tänkte inte på det. men en bra bit bort för jag ville ha rätt komposition. Det svåra är som sagt för modellen att fokusera sina ögonen in i kameralinsen. Funkar bra på den bild där hon står i allén för hon tittar inte mot mig. Dessutom är jag ännu längre bort än normalt för att får rätt stuk på bakgrund och förgrund.

Det är något du lär dig. Men tänk på att det motsvara 125 mm på din kamera i utnsitt! Men var ändå inte rädd attr använda 200mm ändå. Träna lite så märker du avstånd och problem.

/stefan
 
Min rekommendation är EF-S 60/2,8. Skarpare och bättre byggd än 50/1,8 (men lite ljussvagare) och passar utmärkt för porträtt på en crop-kamera. Makro-funktion får du "på köpet". EF 85/1,2 är stort, tungt och mycket dyrt.

Nu glider vi förvisso av trådens egentliga frågeställning, men ville ändå ge min syn på det du nämner här.

Jag skulle hellre rekommendera EF 50 1,4 om TS inte väldigt gärna vill ha makrofunktionen. Det kan vara trevligt att ha en snabbare glugg än 2,8, plus att det är kul och öppnar nya kreativa möjligheter med en så pass stor maxbländare.
 
Ett alternativ till zoomen är att skaffa Canons 50mm f1.8, vilket ger motsvarigheten 80mm eller deras 85 mm f1.4 (tror jag) vilket motsvarar 136 mm. Båda är perfekta för porträtt och just 50mm på crop är det som motsvarar 85 mm på "småbild".

Fast TS tyckte ju 70mm på sitt 70-200 var lite för mycket tele, så en 85:a lär inte göra avståndet till modellen mindre. Tycker nog också att 50mm är lite nära 70-200 för att göra så stor skillnad.

Kanske komplettera med Tamrons 17-55/2.8 istället?
 
Fast TS tyckte ju 70mm på sitt 70-200 var lite för mycket tele, så en 85:a lär inte göra avståndet till modellen mindre. Tycker nog också att 50mm är lite nära 70-200 för att göra så stor skillnad.

Kanske komplettera med Tamrons 17-55/2.8 istället?

Det där Tamron 17-55/2.8 låter ju väldigt intressant, med 2.8 borde man väl få rätt kort skärpedjup och få en fin bokeh med eller? perfekt till bröllop och porträttfotografering, som komplement till 70-200 då. Fick testa mitt 70-200 på en Canon 5D fullformatare, och jäklar vilken skillnad, fullformatare får det bli i framtiden :)
 
ANNONS