** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70- 200 vr 1 eller vr 2

Produkter
(logga in för att koppla)

MERLINDAVID

Ny medlem
Hej.

Står i valet om jag ska köpa ett ny vr 2 för 19500 eller om jag ska försöka hitta ett beg vr 1 för 12000.
Jag har idag en Nikon D7000.

Synpunkter? Är de nya värt dom extra tusen lapparna?

Tacksamm för era tankar.
 
Jag har precis uppgraderat till VR II och märker skillnad på en klart bättre VR-funktion. Den tidigare var bra men denna är bättre. Sedan kör jag det nya objektivet på en D 700 och kantskärpan är också vassare. På en D 7000 har det ingen praktisk betydelse då den sensorn inte går ut i kanterna.
Har du råd, och får tag i en ny, så köp. Men du blir garanterat inte missnöjd med den första modellen. Hegethorns i Nässjö bytte in min och det är ett väskött objektiv. De kanske har den kvar och jag tror de begär 12 500 för den.
 
om du tänkt fortsätta använda kamerahus med sensorer i APS-C-storlek kan du lika gärna köpa VR1. Den kritiken som brukar höras om objektivet är kantskärpan, men det påverkar inte dig med DX-hus. Om du däremot vill övergå till fullformat inom en nära framtid och måste ha bästa möjliga kantskärpa så kör på VR2 istället.

VR-prestandan dem emellan har jag ingen erfarenhet av, men nikon själva säger att den är förbättrad till VR2.
 
Håller med...

föregående skribenter.
Ska du plåta på dx-kamera kör vr1:an.
Tänker du uppgradera till fx, så skaffa vr2:an alternativ en begangnad 80-200 om priset är av stor betydelse.
Själv var jag missnöjd med just kantskärpan på vr1:an tillsammans med min D700. Hade tyvärr inte råd att skaffa vr2:an så det fick bli en 80-200. Vilken jag tycker är bättre ända ut i kanterna, men saknar vr.

/Niklas
 
ANNONS