Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 VR stativplugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorryquai

Aktiv medlem
Jag har lyckats tappa loss pluggen som reglerar vinkeln (vågrätt/lodrätt) på 70-200 2.8 VR vid stativanvändning. Någon som råkat ut för liknande och vet vad man kan göra?

Är det en enkel fix?

//Lorry

Är det inte bara en skruv med plastvred? I så fall kan du skaffa en skruv med rätt gänga. Problemet blir att hitta en som går att få grepp om med fingrarna. Kolla med Sifvert; de har nästan allt:)

http://www.sifvert-skruv.se/

Har snackat med Nikon och enda lösningen är att skicka in den.

Så nu vet ni det, om ni hamnar i samma sits.

//L

Vad i hela fridens namn skall de göra med gluggen som kräver att du skickar in den för att få en ny skruv? Kalibrera skruven? Bah, humbug!

Ring Lasses Kameraservice i Saltsjö-Bo istället, de brukar vara betydligt mer hjälpsamma!

Ni verkar fått saker och ting om bakfoten mina vänner...

Ta en titt på denna bild. Skruven som jag tappat är markerad inom det röda området.

Som det ser ut just nu så sitter det en mindre skruv i hålet som reglerar spänningen, dvs att det är en tvåskruvsmekanism.

Vad jag förstått så är det inte bara att sruva dit en ny skruv igen, utan man måste få den nya skruven att funka med den inbyggda, vilket kräver att man öppnar upp objektivet.

Bilagor

• 70-200-VR-ring-webb.jpg
    70-200-VR-ring-webb.jpg
    44.2 KB · Visningar: 184
ANNONS